Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet

Det svenske ”Deposit- and Return Systems”- (DRS) selskab, Returpack hæver panten fra 1 til 2 svenske kroner på aluminiumsdåser og små PET-flasker og fra 2 til 3 svenske kroner på store PET-flasker.

- Det svenske pantsystem er blevet verdensførende takket være 40 års tæt samarbejde mellem Returpack, producenter og forhandlere samt engagerede forbrugere.

- Det gør en betydelig forskel for miljøet og klimaet. Ved at øge pantbeløbet giver vi systemet endnu et løft, siger Tomas Kjellker, CEO for Returpack.

I 2023 blev 2,7 milliarder drikkevareemballager pantet og returneret til genbrugskredsløbet, hvilket svarer til en pantprocent på 88,5 %.

Tallene for 2024 er ved at blive bearbejdet og forventes at blive endnu højere. Målet for den svenske DRS er at forblive stabil over 90 procent, hvilket giver betydelige miljøfordele.

I 2023 sparede DRS i Sverige 180.000 tons kuldioxid, hvilket svarer til et helt års udledning fra en mellemstor svensk by. DRS sparer også energi og er med til at sikre, at jomfruelige råstoffer som olie og bauxit forbliver uberørte i jorden.

Stor tillid til den svenske DRS
Genbrug og mere ressourceeffektiv materialestyring står højt på dagsordenen i Europa og Sverige. I de senere år er der indført nye regler og direktiver for sortering og genanvendelse for at øge genanvendelsen og reducere affaldet.

Forbrugernes engagement er afgørende, og Returpack har 40 års erfaring med at opbygge et robust retursystem med høj bevidsthed og stærk tillid.

Returpacks forbrugerundersøgelser viser, at der er en høj grad af tillid til pantsystemet.

Bevidstheden om pantsystemets positive indvirkning på miljø og klima har længe været den stærkeste drivkraft for pant, hvor op til 85 procent af de adspurgte er enige.

I den seneste undersøgelse er betydningen af pantbeløbet som drivkraft dog steget.

- Tilbagebetalingen er den lille merværdi, der får returordningen til at fungere så godt.

- Nu skruer vi op for det ved at øge pantbeløbet på alle emballager, så det bliver endnu mere attraktivt for forbrugerne at gøre det rigtige, siger Katarina Lundell, CMO hos Returpack.

En omfattende proces
Det er en omfattende proces at hæve pantbeløbet. Det svenske pantsystem omfatter i øjeblikket over 11.000 artikler, hvis etiketter og emballage skal opdateres af producenterne.

Disse emballager skal derefter testes, kontrolleres og registreres i Returpacks system for at sikre, at materialet er egnet til genanvendelse i nye drikkevarebeholdere.

Pantmaskinerne skal også opdateres, så de kan håndtere de nye pantbeløb. Denne kontrollerede tilbagetrækning adskiller pantsystemet fra andre former for genbrug.

Det gør DRS til et cirkulært system, hvor materialet indgår i et kredsløb og bliver til ny drikkevareemballage.

De nye emballager kommer på det svenske marked i løbet af anden halvdel af 2025.

-hawin

16/1 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion