Is-emballage vinder pris i kategorien Self Promotion

Is-emballage vinder pris i kategorien Self Promotion

Twisty Ice Cream Boxes, udviklet af Metsä Board, Adara Pakkaus m.fl. er blevet tildelt en 2024 Excellence in Flexography Award, som er den førende konkurrence for den flexografiske industri i USA

I samarbejde med nogle af branchens ledende virksomheder har Metsä Board redesignet en favorit i frysedisken: emballage til isvafler.

I projektet bestod holdet af emballagedesignere hos Futupack, emballageproducenten Adara Pakkaus, leverandøren af flexotrykplader Marvaco, blækleverandøren Siegwerk og ECG-printspecialisten Dr. Kai Lankinen, som var konsulent på projektet.

Teamet udforskede forskellige dele af værdikæden, fra materialeproduktion til farvebrug og logistik. De demonstrerede nye muligheder ved hjælp af omhyggeligt udvalgte letvægtsmaterialer af friske papirfibre og flexografiske trykmetoder for at opnå god brugervenlighed og halvtonegrafik i topkvalitet med en ekstremt høj trykopløsning på 188 lpi.

Metsä Boards dobbeltbelagte hvide letvægts-topkraftliner (MetsäBoard Prime WKL, 125 g/m2) blev valgt som topliner på grund af dens glatte overflade, der giver mulighed for fremragende gengivelse af detaljerede billeder.

Den indvendige liner og fluting blev lavet af ubestrøget kraftliner (MetsäBoard Natural WKL Bright 90 g/m2), som er ideel til små og lette emballager, der kræver høj styrke.

Begge materialer er fremstillet af rene og sporbare friske fibre, hvilket gør emballagen nem at genbruge eller kompostere og sikker til fødevareemballage. To lag af det samme materiale forenklede produktionen uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Alle valg påvirker CO2-aftrykket
Målet for emballagen var også at minimere farveforbruget og samtidig gøre hvert isprodukt let genkendeligt.

Procesprint blev valgt som printmetode for at eliminere brugen af spotfarver og øge effektiviteten og fleksibiliteten. Det let åbne design eliminerer behovet for plastdele eller specialværktøj til åbning. De valg, der er truffet i de forskellige faser, påvirker emballagens CO2-aftryk.

-Projektet viste, hvordan man ved hjælp af teamwork kan opnå fremragende funktionalitet og ressourceeffektivitet. Ved at kombinere vores materialeekspertise og designknowhow med et bredt partnernetværk var vi i stand til at producere en innovativ løsning og overlegen kvalitet i bølgepap efter trykning, konkluderer Metsä Boards Packaging Services Director, Ilkka Harju.

Konkurrencens dommere siger om tildelingen af prisen:

-Denne emballage har en høj sværhedsgrad med et enestående 4-farvetryk.

-lipe

21/5 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser