Genanvendelig plast til svenske plastre

Genanvendelig plast til svenske plastre

Smurfit Kappa Danmark har udviklet komplet emballageløsning til Orkla Wound Care Sverige, som ønskede at tage et vigtigt skridt i sin overordnede miljøindsats

Af Lisbeth Petersen

Orkla Wound Care Sverige leverer førstehjælpsprodukter til arbejdspladser i Europa, som f.eks. Cederroths Førstehjælp og Salvequick-plastre.

Virksomheden sigter mod, at al emballage skal være genanvendelig, og at emballagen består af 75% genanvendt materiale inden 2025, og udfordringen for emballageudvikleren Smurfit Kappa var at erstatte plastemballagen uden at gå på kompromis med kvalitet og design.

For at imødekomme disse krav hjalp Smurfit Kappas team med at udvikle en helt ny emballageløsning.

-Vi designede en 100% papirbaseret emballageløsning, som består af en kombineret transport- og hyldeemballage (SRP) i bølgepap, der både beskytter plasterautomaterne under transport og samtidig fremhæver dem effektivt i butikkerne, forklarer Smurfit Kappa.

Den skræddersyede emballageløsning, bestående af 80% genanvendt materiale, levede op til de strenge transportkrav og havde samtidig en mere salgsfremmende effekt end tidligere.

-Denne løsning har resulteret i en årlig reduktion på 3,6 ton plast og 14 ton CO2-udledning, hvilket har hjulpet Orkla Sverige med at tage endnu et vigtigt skridt mod at opnå deres bæredygtighedsmål, lyder det fra den danske emballageproducent.

 

1/8 2024
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning