Fushionsshoppere presser butikkerne

Fushionsshoppere presser butikkerne

Ny undersøgelse fra leverandøren af emballage, DS Smith, viser, hvordan den nye fushionsshopper bruger sin indkøbstid på en blanding mellem fysiske butikker, onlinehandel samt Click & Collect

Covid-19 restriktionerne har ifølge eksperter fra DS Smith ført til en evolution i vores forbrugeradfærd. En helt ny forbrugertype, fushionsshopperen, har set dagens lys.

Fushionsshopperen bruger sin tid på en blanding mellem fysiske butikker, online shopping og Click & Collect, hvilket efterlader detailhandlen og brands under et stort pres for at følge med.

Tendensen bakkes op af en ny undersøgelse fra DS Smith, der viser, at en europæer gennemsnitligt på en måned handler i fysiske butikker fem gange, online tre gange og via Click & Collect to gange.

Det værste fra begge verdener

Især Click & Collect er i vækst, hvilket bekræftes af, at næsten en fjerdedel (24%) planlægger at fortsætte med at indkøbe dagligvarer på nettet efter pandemien.

Imidlertid, mens europæerne ændrer deres indkøbsvaner, understreger DS Smith, at forbrugernes oplevelser ikke altid er som ønsket.

Faktisk siger mindre end en tredjedel af de adspurgte europæere (28%), at online-shopping er deres foretrukne måde at handle på, mens hele 53% beskriver Click & Collect som ”det værste fra begge verdener”.   

Personlig identifikation er vigtig

DS Smith arbejder sammen med adfærdsforsker, Ivo Vlaev, professor ved University of Warwick, for at hjælpe virksomheder med at tilpasse sig forbrugernes nye indkøbsvaner:

- Pandemien har sat yderligere fart på alternative indkøbsmuligheder. Med de mange nye muligheder er det blevet mere komplekst for detailhandlen at højne kundeloyaliteten, da deres fokus skal ligge flere steder. Hvad angår Click & Collect og e-commerce kan god emballage påvirke forbrugeroplevelsen positivt.

- Eksempelvis kan en veldesignet kasse bidrage til gnidningsfri betaling i butikker, mens Click & Collect kan blive forbedret med kasser, der benytter personlige identifikationskoder, der er målrettet til den enkelte forbruger, som gør afhentningen af pakker nemmere, hurtigere og mere personlig.

Søren Ibsen, CEO hos DS Smith, fortæller:

- I dag benytter forbrugerne i stigende grad ikke én foretrukken måde at handle på. De benytter sig både af fysiske og online-butikker samt Click & Collect, hvilket gør det kompliceret for virksomhederne at indkøbe den korrekte emballage. Det har i den grad konsekvenser for butikkernes og brandenes mulighed for at skabe gode kundeoplevelser, hvilket i sidste ende kan føre til tab af kunder.

- Forbrugerne søger mod andre butikker og brands, hvis købsoplevelsen ikke lever op til forbrugerens krav, der gør sig gældende for de forskellige indkøbsmuligheder. Emballagen er et oplagt område, som kan forbedre kundeoplevelsen.

- Varen skal være forsvarligt pakket, det skal også være en oplevelse at åbne sin pakke, og forbrugerne har også holdninger til emballagens genanvendelighed. Det kan vi mærke på efterspøgslen på specialdesignet og intelligent emballage, som vi udvikler i samarbejde med vores kunder.

Køkulturen i opbrud

Mens fysiske butikker stadig er europæernes foretrukne shoppemetode, er det ikke uden frustrationer, da pandemien har haft stor indflydelse på vores tålmodighed og villighed til at være på steder tæt pakket med mennesker.

  • 45% af forbrugerne bryder sig ikke om steder tæt pakket med mennesker.
  • Mere end en femtedel (32%) er irriterede over lange køer.
  • Over en tredjedel er ikke villige til at vente længere end fem minutter i en butikskø.
  • Mere end halvdelen (53%) finder onlineshopping mindre stressfyldt.

Undersøgelsen viser også, at forbrugernes primære problemer med Click & Collect udgøres af besværet med at skulle hente varerne (22%) i butikken, ventetiden forbundet med afhentningen (20%) og tvivlen vedrørende kvaliteten af varerne (22%).

Hvad angår e-commerce kommer frustrationerne primært af at skulle betale for levering af produktet (31%), ikke at vide hvornår produktet vil ankomme (25%) og dårlig emballering, som betyder, at det købte produkt er blevet beskadiget ved ankomsten (20%).

For at bekæmpe frustrationerne har DS Smiths afdeling for innovation i samarbejde med Professor Ivo Vlaev konceptualiseret den fremtidige emballage, som kan hjælpe virksomheder med at forbedre deres håndtering af de omskiftelige indkøbsvaner.

Et eksempel er smarte labels eller QR-koder på pakker, som kan blive scannet med en smartphone. Det kan eliminere behovet for kø ved kassen, da forbrugerne kan scanne deres varer og selv betale online.  

Forbrugerudfordringer og løsninger

Nedenfor har DS Smith skitseret en række af de centrale forbrugerudfordringer, som er blevet afdækket i undersøgelsen, samt potentielle løsninger.

 

 

Forbruger-udfordringer

DS Smiths koncept

Hvordan konceptet benytter adfærdsforskning

Europæere kan ikke længere lide at stå i kø – 32% siger, at kø er en frustration, når de handler.

Vi kommer meget vel til at opleve, at flere brands benytter smarte labels eller QR-koder på deres emballering, som kan blive scannet med en smartphone. Det vil eliminere behovet for kø til kassen, da forbrugerne kan scanne deres varer selv og betale online.  

Brug af scan og betal apps kan øge gnidningsfrie betalinger og give forbrugerne følelsen af kontrol. Man kan opmuntre forbrugere ved at fortælle dem om den sparede køtid og formulere det som en belønning, for eksempel i form af en besked i realtid: ”Du har i dag sparet 10 minutter ved at bruge scan og betal!”.  

45% af de adspurgte fortæller, at de bliver irriterede, når der er for mange kunder i butikken.

I fremtiden kan vi forvente at se forbrugere benytte interaktive skærme på butiksvinduerne til at søge efter og betale for produkter – selv efter lukketid, hvor butiksområderne er mere stille. Denne nye form for 24/7 Click & Collect service vil potentielt kunne give forbrugerne mulighed for selv at vælge emballage, hvilket kan forbedre købsoplevelsen.

Nedlukning og afstandskrav har præget det personlige rum. Dette kan imødekommes ved at give forbrugerne muligheden for at benytte fysiske butikker på deres egne præmisser. Interaktive skærme udenfor butikkerne fjerner barrierene ved at være iblandt andre, tilfredsstiller forbrugernes ønske om informationer i realtid og simplificerer søgningen efter varer. For at udvide oplevelsen yderlige kan brands benytte sig af bevægelsessensorer for at sikre, at skærmen lyser op og bliver aktiv, når folk kommer nærmere. 

Ifølge 53% af forbrugerne er Click & Collect ”det værste fra begge verdener”.

Emballeringen kan forbedre Click & Collect oplevelsen ved, at forbrugerne kan få et unikt ID til afhentning på de fremtidige afhentningssteder, som de selv kan scanne. Dette ID vil henvise til en individuel boks, som indeholder kundens køb. Varerne kan således afhentes på egen hånd, hvilket reducerer køtiden og effektiviserer afhentningsprocessen. Foruden et personligt ID bør butikkerne gøre forbrugeroplevelsen endnu mere personlig for at sikre, at afhentningen føles eksklusiv og skræddersyet. 

Pandemien har medført flere Click & Collect services, som befordrer forhandlere til at fjerne barrierer såsom transport, kø og risici, og gøre Click & Collect mere appellerende. Forbrugere er mere tilbøjelige til at reagere på information, som er skræddersyet til dem. Dette kan være så simpelt som at sikre, at forbrugerne modtager en ”velkommen, navn”-besked, når de ankommer til Click & Collect området.

Over halvdelen (53%) af forbrugerne foretrækker butiksshopping fremfor andre shoppingmetoder. 

Den fysiske butiksoplevelse kan yderligere forbedres ved at kombinere oplevelser fra butikken og online for at få det bedste fra begge verdener. Emballeringen i butikken kunne bære en QR-kode, som linker til influencer-videoer og særlige online tilbud på brandets hjemmeside. Dette vil ikke blot øge kundeloyaliteten, men også lede imod den mere omskiftelige form for shopping.

Belønninger og præmier i realtid kan generere bedre forbrugeroplevelser og øget kundeloyalitet. Som forbrugere bliver vi påvirket af vores venner og venners venner. For at tappe ind i det, kunne forhandlere invitere til at anbefale deres oplevelser og dele deres køb med venner på sociale medier i realtid for dernæst at få rabat. Dette kunne inkludere muligheden for at sende billeder i realtid fra butikken med en ramme designet af brandet.   

14/9 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris