Form og forretningssucces hænger sammen

Form og forretningssucces hænger sammen

En anden form og en ny flot dekoration giver både blikfang og optimeret logistik for oliven fra italienske Kata Food. Firmaet har succes med den firkantede SuperCube spand fra Berry Superfos

Det kan have stor positiv betydning for forretningen at ændre formen på sin emballage. Det er, hvad Kata Food fra Italien, oplever for tiden.

Familieforetagendet leverer oliven og syltede grønsager til en stribe europæiske markeder og er kunde hos plastemballageproducenten Berry Superfos, en virksomhed i Berry Global.

Fra rund til firkantet

Før var emballagen en rund spand, men så mente Kata Food, at tiden var kommet til at se på emballagen med friske øjne. Fabrizio Salemi, Area Sales Manager (Sydøstasien og Mellemøsten) fra Kata Food S.r.l. forklarer:

- Vi ville gerne lave om på emballagens form, så den blev mere attraktiv og mere praktisk. Vi er meget tilfredse med den firkantede form og de bekvemme greb. SuperCube spanden har vist sig at være et fremragende valg. Den ser super godt ud på hylden.

Pladsoptimering – slut med uudnyttet kapacitet

Der er klare fordele knyttet til den firkantede form, først og fremmest effektiv pladsudnyttelse. Emballagedesignet betyder pladsoptimering, dvs. der er ingen uudnyttet kapacitet på pallen eller på lageret.

Det gælder for Kata Food, men i lige så høj grad for distributører og kunder, som også får fordel af, at de firkantede spande er så nemme at have på lager.

Som en konsekvens heraf oplever Kata Food nu, at hyper- og supermarkeder bestiller større partier varer hjem, og det er med til at reducere brændstofforbruget til transport.

Kreativt koblet med kig-ind

En meget præcist gengivet tegning af et udsmykket damehoved pryder de firkantede spande. Farverne fanger øjet, og selv de fineste nuancer er flot vist på spanden takket været den avancerede In-Mould Labelling teknik fra Berry Superfos.

Kata Food bruger SuperCube emballageløsningen i to størrelser: 2,2 liter og 5,2 liter. Den øverste tredjedel af spanden er gennemsigtig. På den måde kan forbrugeren se indholdet allerede på indkøbsturen. Det er langt fra tilfældigt, at det er sådan, forklarer Fabrizio Salemi:

- Det at kunne se indholdet er meget vigtigt for vores kunder - det ved vi af erfaring. Desuden giver det troværdighed og vækker appetit, når man kan se maden. Det er et plus, at dekorationens farver på bedste vis matcher indholdet. I dag adskiller vores emballage sig tydeligt fra vores konkurrenters emballage, og det er meget vigtigt i et konkurrencepræget marked som vores.

Asien er næste mål

Han afrunder med en positiv bemærkning om samarbejdet med Berry Superfos:

- Vi er glade for at arbejde sammen med Berry Superfos. Teamet er altid klar og altid parat til at hjælpe os. Vi ser frem til at fortsætte rejsen – faktisk står de asiatiske markeder øverst på vores ‘bucket list’.

-hawin

1/6 2021
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed