Form og forretningssucces hænger sammen

Form og forretningssucces hænger sammen

En anden form og en ny flot dekoration giver både blikfang og optimeret logistik for oliven fra italienske Kata Food. Firmaet har succes med den firkantede SuperCube spand fra Berry Superfos

Det kan have stor positiv betydning for forretningen at ændre formen på sin emballage. Det er, hvad Kata Food fra Italien, oplever for tiden.

Familieforetagendet leverer oliven og syltede grønsager til en stribe europæiske markeder og er kunde hos plastemballageproducenten Berry Superfos, en virksomhed i Berry Global.

Fra rund til firkantet

Før var emballagen en rund spand, men så mente Kata Food, at tiden var kommet til at se på emballagen med friske øjne. Fabrizio Salemi, Area Sales Manager (Sydøstasien og Mellemøsten) fra Kata Food S.r.l. forklarer:

- Vi ville gerne lave om på emballagens form, så den blev mere attraktiv og mere praktisk. Vi er meget tilfredse med den firkantede form og de bekvemme greb. SuperCube spanden har vist sig at være et fremragende valg. Den ser super godt ud på hylden.

Pladsoptimering – slut med uudnyttet kapacitet

Der er klare fordele knyttet til den firkantede form, først og fremmest effektiv pladsudnyttelse. Emballagedesignet betyder pladsoptimering, dvs. der er ingen uudnyttet kapacitet på pallen eller på lageret.

Det gælder for Kata Food, men i lige så høj grad for distributører og kunder, som også får fordel af, at de firkantede spande er så nemme at have på lager.

Som en konsekvens heraf oplever Kata Food nu, at hyper- og supermarkeder bestiller større partier varer hjem, og det er med til at reducere brændstofforbruget til transport.

Kreativt koblet med kig-ind

En meget præcist gengivet tegning af et udsmykket damehoved pryder de firkantede spande. Farverne fanger øjet, og selv de fineste nuancer er flot vist på spanden takket været den avancerede In-Mould Labelling teknik fra Berry Superfos.

Kata Food bruger SuperCube emballageløsningen i to størrelser: 2,2 liter og 5,2 liter. Den øverste tredjedel af spanden er gennemsigtig. På den måde kan forbrugeren se indholdet allerede på indkøbsturen. Det er langt fra tilfældigt, at det er sådan, forklarer Fabrizio Salemi:

- Det at kunne se indholdet er meget vigtigt for vores kunder - det ved vi af erfaring. Desuden giver det troværdighed og vækker appetit, når man kan se maden. Det er et plus, at dekorationens farver på bedste vis matcher indholdet. I dag adskiller vores emballage sig tydeligt fra vores konkurrenters emballage, og det er meget vigtigt i et konkurrencepræget marked som vores.

Asien er næste mål

Han afrunder med en positiv bemærkning om samarbejdet med Berry Superfos:

- Vi er glade for at arbejde sammen med Berry Superfos. Teamet er altid klar og altid parat til at hjælpe os. Vi ser frem til at fortsætte rejsen – faktisk står de asiatiske markeder øverst på vores ‘bucket list’.

-hawin

1/6 2021
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske