Fiskeribranchen går med i ReturordningenFoto: Cosmos Trawl.

Fiskeribranchen går med i Returordningen

Indsamling af mellem 300 og 600 tons plastaffald fra fiskeredskaber om året. Det er det forventede, årlige resultat af Fiskeriretur, som er den femte kollektivordning under hovedorganisationen, Retur der også tæller ordninger for batterier, el, emballager og tekstiler. Det nye samarbejde er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber.

Af Retur/Lisbeth Petersen

Producentansvaret for fiskeredskaber, der indeholder plast er netop trådt i kraft ved årsskiftet.

Det er sket som konsekvens af EU’s engangsplastdirektiv, hvis formål blandt andet er at reducere mængden af plast i naturen samt fremme mere miljøvenlige alternativer.

Fiskeribranchens producentansvar fungerer på samme måde som for de øvrige brancher, som eksempelvis emballagebranchen, hvor virksomheder, som sender produkter på markedet, har det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for at få håndteret emballagerne når de bliver til affald, og i videst muligt omfang skal sørge for at genbruge eller genanvende materialerne.

Og nu følger fiskeriet de øvrige brancher for el, batterier, emballager og tekstiler ind i non-profit-paraplyorganisationen Retur med kollektivordningen Fiskeri-retur.

- Vi har haft en god dialog med branchen om, hvordan man kan skabe et stærkt fællesskab, der samlet kan løfte producentansvaret, siger Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Retur og Fiskeriretur, og fortsætter:

- At Fiskeriretur nu repræsenterer hele branchen giver markante stordriftsfordele og fortæller samtidig med al tydelighed, at man ser det som en selvfølge, at man hver især påtager sig sin del af ansvaret. Vi ser frem til at hjælpe medlemmerne med at sikre, at færre mængder fiskeriudstyr ender i havet, når det er udtjent.

  Foto: Cosmos Trawl.

Store aktører er med
De to største medlemmer af Fiskeriretur ud fra volumen er Cosmos Trawl med afdelinger i Hanstholm, Hirtshals, Skagen og Thyborøn og Egersund Group Danmark med afdelinger i Hanstholm, Hvidesande, Skagen og Thyborøn.

Michael Lassen, CEO i Cosmos Trawl A/S, siger:

-Det er i alles interesse, at vi finder en langsigtet og effektiv måde at håndtere producentansvaret på. At vi alle sammen kan finde fælles fodslag og bakke op om den løsning, som vi har fundet frem til i samarbejde med Retur, bliver både en gevinst for havmiljøet og for den fremadrettede indsats for at genanvende så meget som muligt af materialerne i de udtjente fiskeredskaber.

Vestkysthavne bliver storleverandører af plast
Det forventes, at producentansvaret for fiskeredskaber med plast kommer til at koste fiskeribranchen et millionbeløb årligt, og at der bliver indsamlet 300-600 tons på årsbasis.

Det vil især være i de store fiskeindustrihavne i Hanstholm, Hirtshals, Hvidesande, Skagen og Thyborøn, at affaldet bliver indsamlet. Men der vil også blive foretaget affaldsindsamling i mange andre havne landet over.

Udover den omfattende praktiske opgave med indsamling og efterfølgende håndtering af affaldet fra fiskeredskaberne, er der også en række administrative forpligtelser, herunder indberetning til myndighederne. Her skal hver enkelt virksomhed senest d. 1. april 2025 indberette mængden af fiskeredskaber sat på markedet i 2024.

 Foto: Cosmos Trawl.

-Ligesom det er tilfældet i de andre kollektive ordninger i Retur-familien, stiller vi i Fiskeriretur vores erfaring og viden om producentansvar til rådighed for medlemsvirksomhederne. Det samme gælder naturligvis vores internationale netværk, siger Morten Harboe-Jepsen, der glæder sig til at hjælpe fiskeribranchen med at opfylde producentansvarets krav.

- Retur er den største samling af kollektive ordninger i Danmark, og vi er glade for at kunne hjælpe endnu en gren af dansk erhvervsliv. Hvis vi skal lykkes med at udvikle den cirkulære økonomi til et regulært alternativ til brug-og-smid-væk-kulturen i vores samfund, kræver det, at vi gør det i storskala og ikke mindst i fællesskab. Vi ser frem til at komme i gang med den konkrete opgaveløsning på vegne af medlemmerne i Fiskeriretur, siger han.

 

 

19/2 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion