Dansk Træemballage efterlyser justeringer

Dansk Træemballage efterlyser justeringer

Dansk Træemballage mener, at den aktuelle implementering af det udvidede producentansvar for emballage rammer dansk produceret træemballage urimeligt hårdt og skævvrider konkurrencen

Producenten af træemballage til det skandinaviske marked, Dansk Træemballage, mener, at de nye producentansvarsregler rammer træemballage skævt. 

Emballageproducenten forklarer i en pressemeddelelse, at betalingsansvarett efter de nye regler i praksis bliver afgjort alene ud fra, om der står navn eller logo på emballagen, og altså ikke ud fra hvem der faktisk har bestemt emballagens design.

Temmelig ofte, hedder det videre, bærer træemballagen nemlig ikke kundernes kunders logo, selv om det er kunderne som alene afgør emballagens udformning.

Derfor ender regningen for det udvidede producentansvar hos producenten af træemballagen, og det mener Dansk Træemballage strider mod intentionen om, at betalingen skal følge den aktør, der har størst indflydelse på udformningen.

- Vi bakker op om producentansvaret - men implementeringen er skæv. I træemballage bestemmer kunderne størrelse, styrke og udformning, mens navn og logo sjældent påføres.

- Derfor ender regningen hos producenten af emballagen. Det er hverken rimeligt eller effektivt, siger Christian Bisgaard Jensen, adm. direktør i Dansk Træemballage.

Koster over 60 mio. kr.
Ifølge Dansk Træemballage vil de nye satser koste virksomheden over 60 mio. kr. om året, samtidig med at en almindelig palle bliver cirka 20 procent dyrere.

Satserne bygger, ifølge aktøren, på et meget spinkelt datagrundlag og skelner ikke tilstrækkeligt mellem rent, genanvendeligt træ (typisk paller) og blandet træaffald. Det fordyrer unødigt og svækker danske virksomheders konkurrenceevne.

Samtidig eksporteres hovedparten af de paller, Dansk Træemballage leverer via kunder. Men producenten skal stadig betale gebyret og efterfølgende søge refusion, mens importeret emballage ofte slipper billigere.

Resultatet er øget administration, højere omkostninger for danske virksomheder og en konkurrencefordel for udenlandske aktører. Samtidig er det uklart, hvilke krav der stilles til dokumentation.

Straffer genbrugsløsninger
- Vi risikerer at straffe løsninger, der kan genbruges og genanvendes, og samtidig belønne import, der ikke bærer samme byrder. Det giver mere bureaukrati, højere priser - og i sidste ende færre danske arbejdspladser, siger Christian Bisgaard Jensen.

Derfor foreslåt virksomheden justeringer:

Lad betalingen følge designansvaret - i tråd med den politiske aftale om producentansvar (2022).

Differentier gebyrer efter miljøpåvirkning og kompleksitet, så rent træ ikke behandles som blandet affald.

Regn importeret emballage med på lige vilkår, så konkurrenceforvridning undgås.

Opdatér datagrundlaget bag satserne, så gebyrerne afspejler faktiske omkostninger og materialestrømme, hedder det.

-hawin

8/9 2025
  • Palsgaard udstiller på K 2025

    Palsgaard udstiller på K 2025

    emballage ›Med plantebaserede kemikalier til antifouling, antistatiske løsninger og antidugløsninger leverer Palsgaard løsnigner med høj ydeevne til polymerproducenter
  • Kosmetikkalender hyldet med ScanStar

    Kosmetikkalender hyldet med ScanStar

    emballage ›Til julen sidste år fremstillede Metsä Boards og VG Kvadra Pak i fællesskab med kosmetikproducenten LUMENE en pakkekalender. Nu har den modtaget en nordisk emballagepris
  • Fra affald til CO2-fanger

    Fra affald til CO2-fanger

    emballage ›Kemi-forskere på Københavns Universitet har udviklet en teknik, der kan forvandle havenes plastikaffald til en klimaløsning for effektiv CO2-fangst
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken