Absolut lancerer papirflasken i Sverige

Absolut lancerer papirflasken i Sverige

-En halvfærdig løsning med en helfærdig plan, kalder Absolut Group beslutningen om at teste den danskudviklede papirflaske med Absolut Vodka på det svenske marked. Nu opfordrer virksomheden til feedback på, hvordan flasken fungerer i hele værdikæden

Af Lisbeth Petersen

Papairfiberflasken - fremstillet på virksomheden Paboco i Slangerup - består af 57 % FSC-mærket papir og en beskyttende barriere bestående af 43 % plast er den 3. november sendt på hylderne i et begrænset oplag på 15.000 stk. i Systembolaget i Sverige - naturligvis under navnet 'Absolut Paper'

Målet er at skabe en 100 % biobaseret flaske, og nu inviteres forbrugere og leverandører til at deltage i innovationsrejsen.

Absoluts ambition er at finde mere bæredygtige emballageløsninger og reducere miljøpåvirkningen på globalt plan. Ved at lancere en første version af Absolut Vodka i en papirbaseret flaske inviterer Absolut nu til feedback på, hvordan flasken fungerer i hele værdikæden, og hvordan den modtages af forbrugerne.

-Selv om udviklingsarbejdet er halvt færdigt, er planen klar - flasken skal være 100 % biobaseret. Det, der skal til for at nå vores mål, er komplekst, kræver tid, samarbejde og ny teknologi - og det er det, der gør det så spændende, siger Elin Furelid, Director of Future Packaging hos Absolut, og fortsætter:

- Vi tager rejsen et skridt videre ved at invitere forbrugere, leverandører og transportører til at tage med os på innovationsrejsen. Vi ser en stor værdi i at få input fra dem, der bruger produktet i dets virkelige miljø.

Sveriges største fødevareeksport
Absolut er et globalt brand og Sveriges største fødevareeksport. Absolut er nu også den første spiritusleverandør, der tilbyder en papirflaske, der genbruges som papir og kan indeholde 40 volumenprocent alkohol.

-Forbrugeradfærd er en af vores vigtigste faktorer, når vi udvikler nye produkter globalt. Vi tror på forskellige typer af emballage til forskellige markeder, baseret på både genbrugsinfrastruktur og forbrugernes behov. Papirflasken er et supplement til vores klassiske glasflaske, siger Elin Furelid.

Absolut er en del af The PAPER BOTTLE INITIATIVE, et samarbejde mellem PABOCOTM og globale brands som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G og L'Oréal. Sammen arbejder interessenterne på tværs af brancher og kategorier for at finde innovativ og bæredygtig emballage.

-Papirflasken er et skridt på vejen og giver os en chance for at udvide vores portefølje af forskellige emballager og vise, hvor vi er på vej hen. Vi ønsker at åbne op for diskussion om alternative løsninger og i sidste ende påvirke forbrugernes adfærd og arbejde sammen med andre aktører om spørgsmål relateret til genbrugsinfrastrukturen, konkluderer Elin Furelid.

2/11 2023
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen