Absolut lancerer papirflasken i Sverige

Absolut lancerer papirflasken i Sverige

-En halvfærdig løsning med en helfærdig plan, kalder Absolut Group beslutningen om at teste den danskudviklede papirflaske med Absolut Vodka på det svenske marked. Nu opfordrer virksomheden til feedback på, hvordan flasken fungerer i hele værdikæden

Af Lisbeth Petersen

Papairfiberflasken - fremstillet på virksomheden Paboco i Slangerup - består af 57 % FSC-mærket papir og en beskyttende barriere bestående af 43 % plast er den 3. november sendt på hylderne i et begrænset oplag på 15.000 stk. i Systembolaget i Sverige - naturligvis under navnet 'Absolut Paper'

Målet er at skabe en 100 % biobaseret flaske, og nu inviteres forbrugere og leverandører til at deltage i innovationsrejsen.

Absoluts ambition er at finde mere bæredygtige emballageløsninger og reducere miljøpåvirkningen på globalt plan. Ved at lancere en første version af Absolut Vodka i en papirbaseret flaske inviterer Absolut nu til feedback på, hvordan flasken fungerer i hele værdikæden, og hvordan den modtages af forbrugerne.

-Selv om udviklingsarbejdet er halvt færdigt, er planen klar - flasken skal være 100 % biobaseret. Det, der skal til for at nå vores mål, er komplekst, kræver tid, samarbejde og ny teknologi - og det er det, der gør det så spændende, siger Elin Furelid, Director of Future Packaging hos Absolut, og fortsætter:

- Vi tager rejsen et skridt videre ved at invitere forbrugere, leverandører og transportører til at tage med os på innovationsrejsen. Vi ser en stor værdi i at få input fra dem, der bruger produktet i dets virkelige miljø.

Sveriges største fødevareeksport
Absolut er et globalt brand og Sveriges største fødevareeksport. Absolut er nu også den første spiritusleverandør, der tilbyder en papirflaske, der genbruges som papir og kan indeholde 40 volumenprocent alkohol.

-Forbrugeradfærd er en af vores vigtigste faktorer, når vi udvikler nye produkter globalt. Vi tror på forskellige typer af emballage til forskellige markeder, baseret på både genbrugsinfrastruktur og forbrugernes behov. Papirflasken er et supplement til vores klassiske glasflaske, siger Elin Furelid.

Absolut er en del af The PAPER BOTTLE INITIATIVE, et samarbejde mellem PABOCOTM og globale brands som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G og L'Oréal. Sammen arbejder interessenterne på tværs af brancher og kategorier for at finde innovativ og bæredygtig emballage.

-Papirflasken er et skridt på vejen og giver os en chance for at udvide vores portefølje af forskellige emballager og vise, hvor vi er på vej hen. Vi ønsker at åbne op for diskussion om alternative løsninger og i sidste ende påvirke forbrugernes adfærd og arbejde sammen med andre aktører om spørgsmål relateret til genbrugsinfrastrukturen, konkluderer Elin Furelid.

2/11 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i medicinalvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring