Zalando, nemlig.com og Coop igen størst på nethandel i Danmark

Zalando, nemlig.com og Coop igen størst på nethandel i Danmark

Danske webshops er blevet større og mere konkurrencedygtige, men mens danskerne lægger mange penge i udenlandske netbutikker kniber det den anden vej rundt. Det skaber ubalance men også potentiale, siger direktøren for DI Handel

I 2021 var det igen de tre webshops, Zalando, nemlig.com og Coop som genererede flest handler med kunder i Danmark. Det viser de nyeste tal fra Euromonitor.

Tilsammen står de tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 havde top tre kun en markedsandel på 8,9 procent, og de foretrukne webshops var Elgiganten, Zalando og Coop.

 Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel

- Vi ser en klar tendens til, at de største webshops tager en større bid af markedet end tidligere. Derfor er det også meget positivt at se, at danske webshops fylder så meget i toppen af listen. Det er et udtryk for, at de store danske webshops er blevet større og bedre og kan konkurrere med de store giganter, siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel.

Matas' e-handel sprunget 27 pladser op på fem år
Siden 2016 har toppen af dansk e-handel haft fart på. I 2016 udgjorde top 20 tilsammen 32,8 procent af dansk e-handel, mens det i 2021 er steget til 40,2 procent.

En af de virksomheder, som har formået at løfte omsætningen med digital oprustning er Matas. På fem år er de gået fra kun at udgøre en lille procentdel af den samlede e-handel og til at indtage en 13. plads med en markedsandel på 1,4 procent. Det er et spring på 27 pladser.

Omvendt er det gået den forkerte vej for Stylepit. I 2016 lå de nærmest side og side med Boozt, men hvor Boozt er gået fem pladser frem i perioden og har en markedsandel på 2 procent i 2021, er Stylepit gået seks pladser tilbage. Begge må dog se sig slået med længder af Zalando, som på de fem år er gået fra en markedsandel på 2,8 procent i 2016 til 5,7 procent i 2021.

Udenlandske webshops fylder mere i top 20
Blandt de mest populære webshops er fire ud af fem i top fem danske – udover nemlig.com og Coop - er Elgiganten og Salling også i top fem. Men når man kigger ned over listen, fylder udenlandske webshops stadig mere og mere på det danske e-handelsmarked.

Siden 2016 har udenlandske webshops i top 20 udgjort en større markedsandel og er steget med 3,9 procent-point. De udenlandske webshops i top 20 fylder i dag 16.1. procent af den samlet e-handelsomsætning.

- Danskerne bruger rigtig mange penge i udenlandske webshops, men ikke nær så mange udenlandske kunder handler i danske webshops. Det skaber en ubalance. Men det viser også et stort potentiale for danske virksomheder. Vi er så gode til e-handel herhjemme, at vi skal udnytte det til at sælge til en langt større kundekreds udenfor landets grænser, siger Jacob Kjeldsen.

Hele Top 20 listen ser sådan ud:

-lipe

28/1 2022
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret