Virtuelt eksportfremstød for danske økologiske virksomheder

Virtuelt eksportfremstød for danske økologiske virksomheder

Verdens førende økologiske fødevaremesse, BioFach, bliver i år corona-sikker i en digital udgave. Økologisk Landsforening og netværksorganisationen, Bio Aus Dänemark har derfor skabt en unik virtuel messeplatform for 20 danske virksomheder, hvor de fra på onsdag til fredag udstiller økologiske produkter og er klar til at interagere med udenlandske indkøbere

Corona-pandemien har for alvor skubbet til den digitale kreativitet. Det gælder også for de danske økologiske eksportvirksomheder, som i år deltager på verdens største økologiske fødevaremesse BioFach, der finder digitalt sted fra den 17. februar til den. 19. februar 2021. Kreativiteten har udmøntet sig i en fælles virtuel messeplatform, der imiterer et fysisk messemiljø, og som er et supplement til BioFachs egen digitale platform.

-Vi har skabt en virtuel platform, der indeholder så mange af elementerne fra en fysisk messe som overhovedet muligt. Selvom corona sætter en stopper for messen, som vi kender den, skal den ikke stoppe os i at fortsætte med at gøre vores ypperste for at promovere danske virksomheder og skabe vækst for danske økologiske produkter i udlandet, som har en høj international troværdighed siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Vareprøver, videoer og VIP-møder
Platformen er designet som et interaktivt univers komplet med udstillingsrum for den enkelte virksomhed. Her kan indkøberne klikke sig rundt mellem produkterne, bestille vareprøver, booke møder og chatte live med virksomhedens repræsentanter. Derudover kan de besøgende downloade informationsmateriale og videoer om det danske økologiske marked, gå på opdagelse i innovationsrummet og i det hele taget føle sig som en del af et fællesskab, når avatarer gør det virtuelle messerum levende.

I løbet af messen inviterer begge organisationer til netværksmøder. Økologisk Landsforening holder et særligt VIP-møde mellem de danske udstillere og udenlandske detailkæder og grossister. Det er bl.a. tyske Alnatura og LFS Liebing, samt hollandske Made Natural og Islandske Innnes.

-Vores platform er et supplement til BioFach, men den er også en del af den udvikling, som økologien er så god til at gribe, når alt er i forandring. Måske var vi ikke kommet så hurtigt i gang med øget digitalisering, hvis ikke corona var kommet. Jeg er overbevist om, at vi i fremtiden kommer til at bevæge os både fysisk og digitalt i vores eksportfremstød for dansk økologi, siger Pernille Bundgård.

Alle er velkomne til at besøge Økologisk Landsforenings og Bio Aus Dänemarks virtuelle messeplatform ved at gå direkte til sitet på www.denmarkespecial.com. Platformen tilgås bedst via computer.

-lipe

 

15/2 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret