Ultimativ udpakning af hypede dukker

Ultimativ udpakning af hypede dukker

Det amerikansk legetøjskoncept L.O.L. Surprise udfordrer blandt andet den velkendte Barbie-dukke, når det handler om at vinde pigehjerter i Danmark og resten af verden. Den såkaldte unboxing-oplevelse er en stor del af de nye dukkers massive succes, der ikke lader til at stoppe foreløbigt

I USA har L.O.L. Surprise lagt legetøjsmarkedet ned under sloganet ”the ultimate unboxing experience”. For de uindviede er det værd at vide, at unboxing er en markedsføringsstrategi, hvor produktets emballage og udpakning bruges strategisk af virksomheder for at fastholde forbrugernes interesse.

Man behøver bare at afspille enkelte YouTube-klip med L.O.L. Surprise for at forstå, at udpakningen er en stor del af hypen omkring de små dukker og den imponerende samling af tilbehør, der følger med.

L.O.L. Surprise har siden lanceringen i 2016 delt utallige videoer, hvor underholdningsværdien ligger i at se tingene blive pakket ud og det efterfølgende overraskelsesmoment, når indholdet kommer til syne.

L.O.L. Surprise har knap 1,2 millioner faste abonnenter på YouTube, hvor der i alt har været mere end 400 millioner visninger på deres egen kanal. Det veludbyggede, digitale univers appellerer til børn med en farverig dukkeverden, hvor det moderigtige tilbehør er gennemtænkt ned til mindste detalje.

Dermed står succesen hos L.O.L. Surprise på to ben – den produktnære leg hjemme på børneværelserne og den virtuelle leg, hvor børnene kan se videoer, quizze og dyrke deres dukke-idoler online.

- Trenden fra USA og resten af verden er også til stede i Norden, hvor L.O.L. er blandt de absolut største brands, fortæller Jakob Andersen, der er kommerciel direktør hos Amo Toys, der distribuerer legetøj, og fortsætter:

- Lanceringen af de nye L.O.L. OMG-dukker er gået over al forventning, og hverken i Norden eller i resten af verden kan man følge med den store efterspørgsel.

Hvordan kan de blive ved med at være populære?
Freja Nissen Eilertzen, Head of Social hos OTW, Nordens førende content bureau, er ikke overrasket over dukkernes store succes:

- L.O.L. Surprise formår at spille på alle unboxing-tangenterne: Indpakningen er sjov og farverig, spændingskurven bygges op, fordi ingen helt ved, hvad der gemmer sig indeni pakken, og så er der hemmelige beskeder på indpakningen, som kun de indviede - altså dem der ser videoerne - kender til.

Hos producenten, amerikanske MGA Entertainment, lægges der mange ressourcer i produktudviklingen og den efterfølgende test i fokusgrupper.

Derudover kan man hos L.O.L. Surprise se en stærk afsmitning fra modebranchen, og MGA Entertainment har medarbejdere, der udelukkende er ansat til at sikre, at dukkernes udseende lever op til de nyeste trends.

Derudover har de som noget nyt udviklet dukker, der er lidt ældre, nemlig OMG-dukken, som er den modebevidste storesøster. Dermed følger de børnenes udvikling og har stadig relevans for de fans, der er vokset fra de helt små dukker.

Freja Nissen Eilertzen peger på produktudviklingen som et vigtigt element, da ind- og udpakningen trods alt ikke kan stå alene:

- Hos L.O.L. Surprise er de lykkedes med at skabe en masse forskellige serier og limited editions med unikke produkter, som forbrugerne kun kan dyrke online. Det driver naturligt nok en større hype omkring brandet, en øget efterspørgsel og masser af views.

-hawin

21/11 2019
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret