To ud af tre avokadoer reddet fra skraldespanden
Den nye madspildsteknologien Apeel virker. Det er konklusionen efter en langvarig test i Salling Groups butikker. Plantebelægningen har næsten fordoblet levetiden på avokadoer, og i samme periode er madspildet på selvsamme frugt reduceret med 66% sammenlignet med året før
De fleste kender det. I det ene øjeblik er avokadoen perfekt og ubrugelig det næste. Men nu er det slut.
For at beskytte avokadoerne og forlænge deres levetid indledte Salling Group som den første detailvirksomhed i Danmark en landsdækkende test af den nye teknologi ’Apeel’ for et år siden. Resultaterne er tydelige, for holdbarheden er op til fordoblet, og samtidig er 66 % færre avokadoer røget i skraldespanden sammenlignet med sidste år. Og salget er steget markant.
– Vi havde store forventninger til den nye teknologi, og vi er selvsagt glade for resultatet, men også overrasket. Den nye teknologi forlænger kvaliteten, modstandsdygtigheden og ikke mindst holdbarheden, og det kommer os til gode, for vi har store ambitioner om at reducere vores samlede madspild. Men det er i allerhøjeste grad en gevinst for de forbrugerne, der fremover kommer til at smide mindre frugt og grønt ud. Teknologien skal nemlig også bruges på andre produkter, siger Stephan Bruhn, der er indkøbschef på Frugt og Grønt i Salling Group.
Madspildsteknologien Apeel er fremstillet af planter, der tilføres fødevarernes overflade, så de ganske enkelt holder kvaliteten i længere tid. Helt konkret er Apeel fremstillet af elementer fra frugtkød, skræller og frø fra både grøntsager og frugt, der hjælper med at holde på fugten og samtidig holder ilten ude, så holdbarheden forlænges.
Levetiden skal forlænges på flere fødevarer
Avokadoerne blev det første testprodukt og er nu en fast del af sortimentet i Bilka og føtex. Og efter den store succes er Salling Group nu klar til at bruge teknologien på endnu mere frugt og grønt.
– Vi kan ganske enkelt se, at teknologien virker. Stadig flere og flere avokadoer ryger i indkøbskurven, og langt færre ender i skraldespanden. Kunderne er også glade, for det hører efterhånden til sjældenhederne, at man får en dårlig avokado med hjem. Det gør på alle måder en positiv forskel. Derfor er det også helt naturligt, at vi nu gør klar til at udbrede teknologien til endnu mere frugt og grønt, fortsætter Stephan Bruhn.
Madspild i Salling Group
Madspild er en fælles udfordring, som medfører en stor belastning af miljøet. Salling Group prioriterer området højt og investerer i løsninger og initiativer, der skal sikre en halvering af virksomhedens samlede madspild frem mod 2030.
For at skabe åbenhed og fokus har Salling Group som de første i dansk detailhandel offentliggjort sine samlede tal for madspild – det har Salling Group gjort siden 2016.
I 2018 halverede Bilka sit madspild, og føtex fulgte trop i 2019. Derfor vil vi arbejde for yderligere en halvering. Og dermed få en samlet reduktion af madspildet i de to kæder på 75 procent.
I hele Salling Group har man siden 2014 reduceret sin samlede madspildsprocent med 44 %.
Om Apeel
Apeel er en amerikanske virksomhed – beliggende i Californien – som er etableret med støtte fra Bill Gates’ fond.
Apeel har udviklet teknologien af samme navn, der kan forlænge kvaliteten og holdbarheden af frugt.
Apeel er lavet af plantebaserede materialer, der findes i skræller, frø og frugtkød i alle de frugter og grøntsager, vi allerede spiser. Den beskyttende planteskræl er godkendt af EU. Helt konkret består Apeel til konventionel frugt og grønt af fødevaretilsætningsstoffet E471, mono-og diglycerider af fedtsyrer.
Salling Group har -sammen med Asda i England og Edeka i Tyskland -som de første i Europa testet teknologien. Helt konkret med start i føtex og Bilka.
-lipe