REMA 1000 overtager den bæredygtige trone i Danmark

REMA 1000 overtager den bæredygtige trone i Danmark

De seneste tre år har Coop været det mest bæredygtige brand i Danmark. Men i år har danskerne peget på REMA 1000 som det førende brand indenfor bæredygtighed - skarpt efterfulgt af Aarstiderne på andenpladsen og Lego som nummer tre.

Det er resultatet af Europas største undersøgelse af bæredygtige brands, Sustainable Brand Index. Undersøgelsen, der er lavet af svensk-baserede SB Insight, udkommer nu i Danmark for niende år i træk.

Årets vinder REMA 1000 har de seneste år bevæget sig stille og roligt op ad listen og har altså i år indtaget førstepladsen. Respondenterne i undersøgelsen svarer ikke direkte på, hvorfor de opfatter REMA 1000 som værende de mest bæredygtige. Men dagligvarekæden har været dygtige til at kommunikere enkle og konkrete initiativer, som hænger sammen med den oplevelse, man får, når man handler i butikkerne.

-REMA 1000 vinder, fordi de har et langsigtet fokus på bæredygtighed og har været konsekvente i deres kommunikation af få, men relevante områder, som for eksempel madspild, siger Erik Elvingsson Hedén, som står bag Sustainable Brand Index.

Indsats på bl.a emballage og samarbejde med Plastik Change
Udover madspild er det særligt initiativer inden for dyrevelfærd, økologi, emballage og sundhed, hvor REMA 1000 er lykkedes med deres bæredygtighedsindsatser. REMA 1000 ejer for eksempel halvdelen af Danmarks største økologisk landbrug, Gram Slot, samarbejder med Plastik Change om at reducere samt ændre til cirkulær brug af Plastik. Desuden har de en række partnerskaber med fokus på fysisk og mental sundhed samt over 500 lokale sponsorater i hele Danmark.

REMA 1000 har været gode til at gøre det, de kommunikerer. Og netop kommunikation af bæredygtighed er noget af det, forbrugerne efterspørger. Men de er også skeptiske omkring det, viser dette års Sustainable Brand Index, så det er alt gørende, at der er handling bag ordene. Se mere om undersøgelsen her.

I det hele taget viser studiet, at vores interesse for bæredygtighed er steget markant under Covid-19. Dette udmønter sig særligt i dagligvarehandel, hvilket dette års ranking også afspejler.

Den samlede, danske Top 10 Sustainable Brand Index 2121 ser sådan ud:

1. REMA 1000

2. Aarstiderne

3. Lego

4. Coop

5. Thise

6. Superbrugsen

7. Arla

8. Friland

9. IKEA

10. Tesla

-lipe

14/3 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret