Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

Ny kampagne skal gøre det nemt at spise grønnere i januar

I januar 2022 sætter Dansk Vegetarisk Forening for første gang den landsdækkende kampagne Grøn Januar i gang. Grøn Januar har deltagelse af flere store kæder og skal sætte fokus på at spise grønnere ved at synliggøre udbuddet af veganske muligheder i landets butikker samt på spisesteder og i kantiner

I januar vil de danske forbrugere opleve nye muligheder og have nemmere ved at vælge de grønne produkter, når de køber ind - helt i tråd med de nye kostråd, som anbefaler danskerne at spise mere grønt og mindre kød.

Grøn Januar er en kampagne arrangeret af Dansk Vegetarisk Forening, der giver supermarkeder, spisesteder og kantiner i hele landet en oplagt mulighed for at skabe fokus på deres veganske sortiment, samt indføre og afprøve nye grønne alternativer. 

En af de deltagende virksomheder i kampagnen er 7-Eleven, hvor kategorichef Per Dyhrehegn er glad for muligheden for at promovere det grønne.

- Vi har længe haft fokus på at udvide vores plantebaserede sortiment og lægger en stolthed i at have grønne varer på hylderne, der gør det nemt for vores kunder at leve en grønnere og mere bæredygtig livsstil. Derfor var det også oplagt for os at være en del af Grøn Januar, en unik mulighed for at støtte op om vores partner Dansk Vegetarisk Forening og gøre vores kunder opmærksomme på vores brede grønne sortiment.

Også supermarkedskæden Lidl er med til Grøn Januar.

- Vi kommer i januar til at gøre endnu mere ud af at synliggøre og oplyse danskerne om vores store udbud af frisk frugt og grønt samt plantebaserede produkter, fx vores Vemondo-serie. Lidl har de seneste år investeret massivt i at få mere frisk frugt og grønt af høj kvalitet på hylderne, og det har danskerne taget godt imod. Derfor glæder vi os også til at være en del af Grøn Januar og sætte fokus på at spise grønnere og gøre det endnu lettere for vores kunder at tilvælge varer til et grønt måltid, siger Jens Stratmann, adm. direktør hos Lidl Danmark.

Kampagnen skal gøre det lettere for forbrugere at spise og vælge et grønt måltid, både når de køber ind, og når de spiser uden for hjemmet.

I Dansk Vegetarisk Forenings nylige undersøgelse blandt 3.794 vegetarer, veganere og fleksitarer finder 41 % af de adspurgte, at de ser det begrænsede udvalg af varer i supermarkeder som en stopklods i forhold til at vælge mere grøn mad, og 54 % af de afspurgte finder det udfordrende, at restauranter og cafeers udvalg er mangelfuldt, når det gælder grønne valgmuligheder.

Kampagnen er således en god indikator for, hvordan fremtiden kommer til at se ud rent kostmæssigt - og giver en forsmag på, hvad vi skal spise mere af i fremtiden.

Målet med kampagnen er at gøre forbrugerne opmærksomme på, hvor mange gode smagsoplevelser der findes i plantebaseret kost.

- Grøn Januar er et fantastisk gratis marketingværktøj, der hjælper detailhandlen og spisesteder med at lancere og promovere deres veganske produkter og måltider i løbet af januar.

- Vores mål er at skabe en øget nysgerrighed blandt forbrugere, når de eksponeres intensivt for de plantebaserede muligheder. Forhåbentligt kan det skabe en øget kendskabsgrad til mulighederne i det grønne køkken - ikke kun i januar, men også resten af året, siger erhvervschef i Dansk Vegetarisk Forening, Mie Nordly.

6/12 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret