Lidl nomineret til to nye priser ved Retailer of the Year
For anden gang bliver Retailer of the Year-konkurrencen afholdt i Danmark. Her skal forbrugerne afgøre, hvem der er landets bedste retailer indenfor en række kategorier.Sidste års vinder af Årets Retailer, Lidl, er i år nomineret til både at være den mest bæredygtige og mest innovative retailer i Danmark
Konkurrencen blev første gang afholdt i 2020, hvor Lidl løb med både titlen som Årets Retailer og som Danmarks bedste butikskæde. Og igen i år kan butikskæden løbe med to nye priser ved awardshowet.
Lidl er således nomineret til to nyindstiftede priser: Most sustainable retailer og most innovative retailer.
-Det er et stort og flot skulderklap til Lidl, og jeg er stolt over vores dygtige og engagerede medarbejdere, som de to nomineringer kan tilskrives. Vi ønsker at være danskernes førstevalg indenfor dagligvarer og bruger derfor mange ressourcer på løbende at udvikle kæden i en mere bæredygtig og innovativ retning, som gør en positiv forskel for vores kunder, medarbejdere og samfundet. Hvad end det handler om innovative butikskoncepter, nye emballageløsninger, minimering af CO2-udledning eller madspild, siger Jens Stratmann, adm. direktør for Lidl Danmark.
Kæden vil sætte barren højt
Lidl har en klar ambition om at være danskernes foretrukne butikskæde indenfor dagligvarer. Filosofien er, at kæden kun bliver nummer ét med omtanke og holdninger, der bliver handlet på.
Derfor sætter Lidl også barren højt indenfor retail og har investeret stort i innovative løsninger og bæredygtighedsinitiativer.
-Der skal ikke være langt fra tanke til handling, hvis vi vil indfri ambitionen om at være danskernes førstevalg. De seneste år har vi udvidet vores sortiment med hundredvis af nye bæredygtige, økologiske og lokale varer og er ved at udskifte al plastemballage med mere miljørigtige og genanvendelige materialer. Vi arbejder også for at reducere madspild med 50 pct. inden 2030, og derfor indgik vi som den første dagligvarekæde et samarbejde med Too Good To Go. I primo 2021 havde vi solgt mere end 300.000 lykkeposer med overskudsmad, som har fundet vej til danskernes hjem i stedet for at ende i skraldespanden – samt mange andre bæredygtighedsinitiativer. Det er skønt, at det nu bliver anerkendt med nomineringen til disse priser, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.
Miljømål og ny indretning af butikker
Lidl har som den første dagligvarekæde sat et mål om at kompensere 100 pct. af deres CO2-udledning fra 2020. Målet er blevet indfriet ved at øge energieffektiviteten, producere mere vedvarende energi fra solceller på butiksbygningerne, køb af grøn strøm og et opgør med afbrænding af olie og benzin overalt i organisationen.
Samtidig er dagligvarekæden i øjeblikket ved at udrulle et helt nyt innovativt butikskoncept i samtlige af kædens 134 danske butikker. Udover ny indretning, farver og materialer – alt i et skandinavisk og dansk udtryk – så bliver varesortimentet udvidet med mere end 200 nye produkter over de næste år.
-lipe