Innovation og grønne løsninger i fokus på Emballagedagen

Innovation og grønne løsninger i fokus på Emballagedagen

Miljø og bæredygtighed er på dagsordenen overalt - ikke mindst i emballagebranchen. Og det er også temaet på Grakoms konference, Emballagedagen 2021, hvor hvor en række oplægsholdere fra producent-, forbruger-, forretnings- og designverdenen den 6. oktober både går bag om de grønne budskaber og kigger ind i fremtiden

Af Lisbeth Petersen
Hvordan ser fremtidens emballager ud?, hvordan spiller de sammen med miljø og design?, hvad siger forbrugerne?, hvor ligger producenternes ansvar? og hvordan undgår man 'green washing' i strømmen af virksomheder, der markedsfører sig med bæredygtighed?

Det er nogle af emnerne på Emballagedagen 2021, som brancheorganisationen Grakoms netværk, EmballageForum inviterer til i Middelfart onsdag den 6. oktober.

-Emballageforbrug og materialevalg er noget der fylder på den grønne dagsorden og kan få både politikere, forbrugere og ngo’er op på barrikaderne. Konferencen kommer hele vejen rundt om emnet så både detailhandlen, producenterne, designerne og forbrugerne får givet indspark til, hvordan emballage og øget miljøbevidsthed hænger sammen, siger Grakoms adm. direktør, Thomas Torp, som selv åbner Emballagedagen 2021.

Hele miljødebatten skal nuanceres
Derudover har EmballageForum samlet en kompetent flok oplægsholdere til konferencen;

 Kristina May Pries, AM Copenhagen

Mogens Werge fra Mærkevareleverandørerne taler bl.a. om producentansvar, mens såvel Polyprints Malene Villadsen og Kristina May Pries fra designbureauet, AM Copenhagen taler om fremtidens emballager på produktions- og designsiden.

Jesper Clement, lektor CBS

Jesper Clement fra CBS ser på samspillet mellem emballage, design og miljø. Fra Forbrugerombudsmanden kommer Danielle Brisson Berggreen og taler om, hvilke regler man ifølge markedsføringsloven skal overholde, hvis man vil markedsføre sig med miljøudsagn, og Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk fortæller om forbrugernes adfærd i forhold til alle de grønne intensioner.

 Stine Müller, Forbrugerrådet Tænk

-Det er vigtigt for EmballageForum, at vi ser på, hvordan emballagedesign og budskaber kan medvirke til at præge forbrugeropfattelse og adfærd - herunder hvor går grænserne for green washing. Det giver Forbrugerombudsmanden sit bud på, mens adfærdsforskeren giver eksempler på, hvordan forbrugerne kan blive forledt til at tro, at emballagen er mere bæredygtig end den er ved det visuelle layout.

På konferencen vil vi nuancere hele miljødebatten på emballageområdet og få taget temperaturen på, hvor vi står i dag, men ikke mindst at kigge fremad og få en vurdering af, hvad design og materialevalg kan gøre for at emballagen fremover bliver endnu mere tilpasset den grønne omstilling, understreger Thomas Torp,

Se mere om program, tilmelding mv.

20/9 2021
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret