Innovation og grønne løsninger i fokus på Emballagedagen
Miljø og bæredygtighed er på dagsordenen overalt - ikke mindst i emballagebranchen. Og det er også temaet på Grakoms konference, Emballagedagen 2021, hvor hvor en række oplægsholdere fra producent-, forbruger-, forretnings- og designverdenen den 6. oktober både går bag om de grønne budskaber og kigger ind i fremtiden
Af Lisbeth Petersen
Hvordan ser fremtidens emballager ud?, hvordan spiller de sammen med miljø og design?, hvad siger forbrugerne?, hvor ligger producenternes ansvar? og hvordan undgår man 'green washing' i strømmen af virksomheder, der markedsfører sig med bæredygtighed?
Det er nogle af emnerne på Emballagedagen 2021, som brancheorganisationen Grakoms netværk, EmballageForum inviterer til i Middelfart onsdag den 6. oktober.
-Emballageforbrug og materialevalg er noget der fylder på den grønne dagsorden og kan få både politikere, forbrugere og ngo’er op på barrikaderne. Konferencen kommer hele vejen rundt om emnet så både detailhandlen, producenterne, designerne og forbrugerne får givet indspark til, hvordan emballage og øget miljøbevidsthed hænger sammen, siger Grakoms adm. direktør, Thomas Torp, som selv åbner Emballagedagen 2021.
Hele miljødebatten skal nuanceres
Derudover har EmballageForum samlet en kompetent flok oplægsholdere til konferencen;
Kristina May Pries, AM Copenhagen
Mogens Werge fra Mærkevareleverandørerne taler bl.a. om producentansvar, mens såvel Polyprints Malene Villadsen og Kristina May Pries fra designbureauet, AM Copenhagen taler om fremtidens emballager på produktions- og designsiden.
Jesper Clement, lektor CBS
Jesper Clement fra CBS ser på samspillet mellem emballage, design og miljø. Fra Forbrugerombudsmanden kommer Danielle Brisson Berggreen og taler om, hvilke regler man ifølge markedsføringsloven skal overholde, hvis man vil markedsføre sig med miljøudsagn, og Stine Müller fra Forbrugerrådet Tænk fortæller om forbrugernes adfærd i forhold til alle de grønne intensioner.
Stine Müller, Forbrugerrådet Tænk
-Det er vigtigt for EmballageForum, at vi ser på, hvordan emballagedesign og budskaber kan medvirke til at præge forbrugeropfattelse og adfærd - herunder hvor går grænserne for green washing. Det giver Forbrugerombudsmanden sit bud på, mens adfærdsforskeren giver eksempler på, hvordan forbrugerne kan blive forledt til at tro, at emballagen er mere bæredygtig end den er ved det visuelle layout.
På konferencen vil vi nuancere hele miljødebatten på emballageområdet og få taget temperaturen på, hvor vi står i dag, men ikke mindst at kigge fremad og få en vurdering af, hvad design og materialevalg kan gøre for at emballagen fremover bliver endnu mere tilpasset den grønne omstilling, understreger Thomas Torp,