Grakom hilser ny guide mod greenwashing velkommen
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en kvikguide, der skal hjælpe virksomheder med at lave forsvarlig grøn markedsføring. Hos Grakom ser man den som et vigtigt skridt på vejen til ærlig grøn omstilling
Forbrugerombudsmanden har offentliggjort en kvikguide, der skal hjælpe virksomheder med at lave forsvarlig grøn markedsføring.
I GRAKOM er administrerende direktør Thomas Torp meget tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ, som GRAKOM har fulgt tæt.
- Vi er meget tilfredse med, at forbrugerombudsmanden opruster i kampen mod greenwashing i markedsføring. Hvis vi skal opnå en reel grøn omstilling, er vi nødt til at fremme ærlige løsninger baseret på fakta og bekæmpe fup og pseudoløsninger.
- I dag ser vi desværre for mange tilfælde af greenwashing. Det mudrer billedet for forbrugerne og gør det umuligt at træffe grønne beslutninger, og der er til skade for den reelle grønne omstilling.
GRAKOM anbefaler altid, at man først og fremmest følger og anvender de anerkendte miljømærker som svanen og blomsten:
- I GRAKOM er det en generel anbefaling til både medlemmer og forbrugere, at man orienterer sig efter de anerkendte miljømærkeordninger som den nordiske svane eller EU-blomsten. Det gør det nemmere for både virksomheder og forbrugerne at træffe de grønne valg, og så er der styr på den miljøfaglige substans, så man ikke smykker sig med lånte fjer, siger Thomas Torp.
-hawin