Danskerne er optaget af bæredygtighed

Danskerne er optaget af bæredygtighed

Flertallet af danskerne mener, at det er forbrugernes ansvar at sikre en grøn udvikling. Men samtidig med, at bæredygtighed fylder i bevidstheden, aner danskerne grundlæggende ikke, hvordan de vælger en bæredygtig livsstil til. Det viser en ny undersøgelse fra Arla

Størstedelen af danskerne vil gerne leve bæredygtigt, viser en ny undersøgelse fra Arla, der kortlægger danskernes viden om bæredygtighed og adfærd i dagligdagen.

Men samtidig er danskerne også i vildrede over, hvordan det egentlig kan lade sig gøre i praksis. Mens vi ivrigt sorterer skrald og smider tøjet til genbrug, siger mere end seks ud af ti danskere nemlig også, de ikke ved, hvad der egentlig er bæredygtigt eller ej.

- Bæredygtighed fylder meget i forbrugernes bevidsthed. Og vi oplever også en stigende interesse i produkter, som forbindes med bæredygtighed som for eksempel økologi. Men samtidig kan vi også se, at der hersker en forvirring blandt forbrugerne om, hvad bæredygtighed egentlig indebærer. Og jeg kan reelt godt forstå det, for bæredygtighed er en meget kompleks størrelse, der rækker langt bredere end en diskussion om konventionel eller økologisk mælk, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla Danmark.

Det synspunkt bakkes op af Anne Glad, der er ekspert i forbrugeradfærd:

- Bæredygtighedsdagsordenen er ny, og folk er stadig forvirrede. Hvad betyder bæredygtighed i praksis? Det fremgår klart af resultaterne af undersøgelsen, at folk ikke ved, hvad de skal gøre, siger Anne Glad og tilføjer, at danskernes opfattelse af begrebet ’bæredygtighed’ er snæver:

- Vi fokuserer primært på klima og miljø, men det omfatter jo også arbejdsvilkår og andre områder, der ikke er foldet ud overhovedet.

Bæredygtighed starter hos virksomhederne

Mere end hver tredje dansker mener, at det er forbrugerne selv, der har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. Men den er Arlas landedirektør ikke helt enig i:

- Det er positivt at forbrugerne vil leve bæredygtigt, men hvis de for alvor skal gøre en forskel, ligger der først og fremmest et stort ansvar hos virksomhederne. Det er vores opgave at gøre det let for danskerne at træffe bæredygtige valg. Dels ved at gøre værdikæden og produkterne mere bæredygtige. Og dels ved at hjælpe forbrugerne med information og vejledning til, hvordan de træffer grønne valg i supermarkederne og i hjemmet, siger Jakob B. Knudsen og uddyber:

- I Arla har vi et klart mål om, at vores udledning af CO2 i 2020 skal være reduceret med en fjerdedel i forhold til 2005. Vi har i lang årrække arbejdet på at gøre virksomheden grønnere fra gård til butik. Eksempelvis ved at lave klimatjek på gårdene, øge brug af biogas på mejerierne, og minimere madspild ved at donere overskydende mejeriprodukter til Fødevarebanken samt at styrke indsamlingen og genanvendelsen af mælkekasser.

 

Fakta om undersøgelsen

I forbindelse med Folkemødet 2018 har Arla har gennemført en undersøgelse om danskernes viden og holdning til bæredygtighed samt egen adfærd i forbindelse med at leve bæredygtigt. Undersøgelsen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel blandt 1.000 danskere mellem 18 og 75 år i maj 2018.

 

Forbrugernes viden om og holdning til bæredygtighed

* 76 procent af danskerne går op i at leve bæredygtigt.

* 64 procent af danskerne mener, at det er svært at finde ud af, hvad der er bæredygtigt.

* Kun 32 procent af danskerne føler sig velinformerede om, hvad bæredygtighed er.

* 37 procent af forbrugerne mener, at de har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling. 30 procent mener, at ansvaret ligger hos politikerne, og 19 procent mener at ansvaret ligger hos virksomhederne.

Top fem over, hvad danskerne forbinder med bæredygtighed:

* 1.Øge genanvendelse: 87 procent

* 2.Bruge grøn energi: 87 procent

* 3.Undgå forurening af naturen: 85 procent

* 4.Reducere madspild: 83 procent

* 5.Reducere udledningen af drivhusgasser (fx CO2): 81 procent

Forbrugernes adfærd i forbindelse med bæredygtighed

* 36 procent af danskerne har gjort en stor indsats for at leve bæredygtigt.

Top fem over ting, som danskerne gør for at bidrage til et bæredygtigt samfund:

* 1.Jeg sorterer mit affald: 71 procent

* 2.Jeg afleverer mit tøj til genbrug: 62 procent

* 3.Jeg har reduceret mit strømforbrug markant: 37 procent

* 4.Jeg køber økologisk: 37 procent

* 5.Jeg har reduceret mit vandforbrug markant: 30 procent

65 procent af danskerne ønsker at blive mere bæredygtige.

Top fem over ting, som danskerne ønsker at gøre mere af i fremtiden for at bidrage til et bæredygtigt samfund:

* 1.Sortere mit affald: 46 procent

* 2.Undlade at bruge plastik: 37 procent

* 3.Bruge grøn strøm 34 procent

* 4.Aflevere mit tøj til genbrug: 31 procent

* 5.Købe økologisk: 29 procent

Fem bæredygtighedstyper

På baggrund af undersøgelsen har Arla inddelt befolkningen i fem typer.

Praktikeren: Flertallet af danskerne – 40 procent – er praktikere, når det handler om bæredygtighed. Praktikeren anerkender, at bæredygtighed er vigtigt og vil gerne handle. Til gengæld har de begrænset kendskab til området og deres handlemuligheder. Praktikeren findes i hele landet blandt alle aldersgrupper.

Aktivisten: Hver femte dansker er aktivist. Aktivisten lever og ånder for bæredygtighed og mener, at det er den enkeltes ansvar at leve bæredygtigt – og det kan ikke vente til i morgen. Aktivisten findes især blandt unge og er repræsenteret af flere kvinder end mænd.

Skeptikeren: 12 procent af danskerne er skeptikere. Skeptikeren køber ikke ind på bæredygtighedsdagsordenen. De findes især blandt midaldrende mænd i alderen 36-55 år, og de fleste bor i Nordjylland.

Realisten: 18 procent af danskerne er realister. Realisten ved meget om bæredygtighed og mener, at det først og fremmest er en politisk opgave at handle på de udfordringer, samfundet står overfor. De er oftest midaldrende mænd og findes kun sjældent blandt unge danskere.

Blufferen: Blufferen udgør 10 procent af den danske befolkning og findes især blandt danskere +50 år. Blufferen mener selv, at de ved meget om bæredygtighed, men har i realiteten meget lidt kendskab til området.

 

 

 

20/6 2018
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret