Bedre forhold for 12 millioner kyllinger

Bedre forhold for 12 millioner kyllinger

Virksomheder på tværs af brancher har i løbet af det sidste halve år iværksat en storstilet udfasning af hurtigtvoksende kylling. Bevægelsen vil give bedre forhold for mindst 12 millioner kyllinger. Det er et 'point of no return, mener dyreværnsorganisationen Anima Ra

Kyllingerne har fået medvind i Danmark. En lang række danske virksomheder har påbegyndt udfasning af den kontroversielle industrikylling, Ross 308. Kyllingen er internationalt blevet kritiseret af dyreværnsorganisationer for at have store velfærdsproblemer, såsom øget risiko for sygdom og besværet gang.

 Den omdiskuterede Ross 308 kylling

Virksomheder som Espresso House, Joe & The Juice og 7-Eleven har alle valgt at udfase den omdiskuterede Ross 308 og opgradere til to-statslige dyrevelfærdshjerter over de næste par år. Dertil kommer supermarkedskæderne Lidl og Aldi og COOPs mærke Frijsenborg, der skifter al fersk kylling i sortimentet til den langsommere voksende race Ranger Gold.

I dag har 15 veletablerede brands valgt at skifte til 1 eller 2-statslige dyrevelfærdshjerter for kylling, og der er flere på vej. Det betyder velfærdsforbedringer for mindst 12 millioner kyllinger årligt.

 Den langsommerede voksende Ranger Gold

- Vi ser en bevægelse for dyrevelfærd, vi ikke har set mage til siden udfasningen af buræg i produkter og dagligvarehandel for nogle år siden. Der er tale om en mindre kyllingerevolution i dansk erhvervsliv, og vi nærmer os nu et 'point of no return, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Dyreværnsorganisationen Anima har i flere år arbejdet på at få udfaset den hurtigtvoksende kyllingerace. Siden februar har kampagnen særligt fået vind i sejlene.

Ny kampagne skydes i gang til efteråret
Til efteråret retter organisationen blikket mod endnu en supermarkedskæde.

-Vi er lige nu i dialog med en række nøglespillere på detailmarkedet om at droppe turbokyllingen. I dag er Lidl og Aldi gået foran som de gode eksempler i branchen, og det bliver spændende at se, hvem af de resterende detailaktører, der er hurtigst til at hoppe med på bølgen, siger Thorbjørn Schiønning.

Udover at udfase den hurtigtvoksende Ross 308 arbejder Anima for at hæve velfærden for kyllingerne i produktionen ved at indføre den anerkendte standard European Chicken Commitment ( ECC). Udover et skift væk fra turbokylling, så sikrer standarden også mere plads og naturligt lys i stalden. Desuden lever ECC op til 2-statslige dyrevelfærdshjerter.

Baggrund:
Virksomheder, der indfører 2-hjertede kyllinger (oftest inklusiv ECC):
7-Eleven, Scandic Hotels, Espresso House, Café Vivaldi, Halifax, Letz Sushi, Lagkagehuset, Frijsenborg og Joe & The Juice

Virksomheder, der har indført 1-hjertede kyllinger (valgt at udfase turbokylling):
Restaurant Bone's, Jagger, Q8, Lidl, Comwell Hotels, Aldi

-lipe

 

3/8 2020
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret