B2B bliver digitalt
Efter en periode med lavere vækst har engros-virksomheder genfundet vejen til bedre indtjening. Udviklingen er ærligt drevet af digitalisering og det vil fortsætte fremover, viser ny analyse fra Dansk Erhverv
Det er positive tider for B2B-virksomhederne i handelssektoren, viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, som kortlægger digitaliseringsgraden hos Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder inden for B2B-handel i engrosbranchen.
- Det er tydeligt at branchen har fået øjnene op for de fordele, som er ved øget digitalisering. Ligesom i resten af handelslivet er gode webshops og intelligente digitale løsninger, blevet vigtigt i engrosbranchen, siger Lisa Gundsø, politisk konsulent i Dansk Erhverv.
Analysen viser, at det går godt for Dansk Erhvervs B2B-medlemmer, som har medvind og omsætningsvækst på de digitale salgskanaler, eksempelvis EDI (Electronic Data Interchange) og webshop. Størst fremgang ses på webshopsalget, hvor næsten halvdelen (43 %) af B2B-virksomhederne med digitalt salg har oplevet mere end 15 % omsætningsvækst.
Derfor mener 56 % af engrosvirksomhederne også, at B2B e-handel er helt afgørende for, at virksomheden kan have en konkurrencemæssig fordel i markedet og skabe resultater i de kommende år.
Selv om nogle funktioner bliver overflødige viser analysen, at digitaliseringen er med til at skabe flere job i branchen samlet set.
- Digitalisering og den teknologiske udvikling er med til at skabe nye jobfunktioner og flere arbejdspladser – blandt andet fordi virksomhederne ved hjælp af teknologi og digitalisering får mulighed for at udvikle deres forretning, for ekempel ved at skabe nye eller bedre produkter og services for kunderne, siger Lisa Gundsø.
-hawin
Læs undersøgelsen her