MiR har øget omsætningen med 55 procent i første kvartal

MiR har øget omsætningen med 55 procent i første kvartal

Montagemedarbejderne i MiRs hovedkvarter i Danmark har haft en travl start på 2021. I første kvartal af 2021 eksploderede robotproducentens ordrebog. Mange af kunderne er multinationale virksomheder, som bestiller stadigt større flåder af MiR-robotter til at automatisere deres interne transport og emballeringsopgaver. Se video

Flere tusinde medarbejdere rundt omkring i den globale industri færdes nu blandt de danske MiR-robotter, som autonomt kører rundt og optimerer flowet hos giganter som Novo Nordisk, Ford og Honeywell. Det er de håndgribelige resultater af, at salget hos robotproducenten MiR buldrede afsted i første kvartal 2021 og lå 55 procent højere end samme kvartal i 2020. Dermed leverede MiR sit bedste Q1-resultat nogensinde.

Automatisering af intern transport sker fortsat i stor stil i bil- og elektronikindustrien, men AMR vinder også udbredelse inden for forbrugsvarer, medicinalindustri og logistik.

Denne video viser et eksempel på automatisering af intern transport af emballeringsmaterialer.


MiRs fremgang baserer sig også på en øget interesse for at indbygge MiRs platform i eksisterende produkter i en OEM-løsning, fordi flere teknologiproducenter ønsker at gøre deres automationsløsninger mobile og fleksible. Blandt eksemplerne er KEN Hygiene Systems, som har automatiseret påfyldning og tømning af vaskemaskiner i sterilcentraler på hospitaler ved hjælper af MiR-robotter.

Analyse: Robotter stimulerer omsætningsvækst
MiRs kunder er dermed blandt de virksomheder, der har valgt at øge deres investeringer i automatisering under coronakrisen. Det betaler sig, viser ny analyse fra projektet Innovation Benchmark, finansieret af Industriens Fond og gennemført af Teknologisk Institut, Copenhagen Business School og Syddansk Universitet:
34 procent af de virksomheder, som har øget investeringerne under Covid-19, har haft en stigning i omsætningen, mens kun 3 procent af de virksomheder, der har reduceret deres investeringer, har haft en stigning. 29 procent af de investerende virksomheder har øget beskæftigelsen, mens kun tre procent af virksomhederne uden investeringer i automation, innovation og digitalisering har fået flere ansatte.

Flådestyring og global service af robust teknologi
Siden MiR i 2015 disruptede markedet for transportrobotter med lanceringen af sin første mobile cobot MiR100, er antallet af konkurrerende løsninger vokset støt. Frontløberen fra Danmark investerer derfor i fortsat at overtrumfe andre aktører på kvalitet, produktmodenhed og global service. Det fortæller Søren E. Nielsen, der i 2020 gik fra af være CTO til President i Mobile Industrial Robots.

 Søren E. Nielsen, President MiR 

- Kvalitet og service er altafgørende. Vores kunder er gået over til at implementere robotter direkte i deres kerneproduktion, og derfor skal vores robotter være i industriel kvalitet. En del af årsagen til det stærke resultat i Q1 er en stor vækst i salget af vores nyeste robot, MiR250. Den er netop bygget i robust kvalitet til industrien, samtidig med, at den er agil og markedets sikreste robot til dynamiske produktions- og logistikmiljøer. Vi har fokuseret på at videreudvikle det stærke flådesystem MiRFleet til at styre trafikken af flere MiR-robotter og til at integrere ind i kundernes andre IT-systemer som ERP og WMS. På den måde har vi gjort det nemt for kunderne at opskalere deres flåde af MiR-robotter både på lokalt niveau og til flere lokationer. Vi har netop også lanceret en ny servicemodel til at understøtte alle vores kunder, lokalt og globalt.

Vækst kræver flere talenter
26 nye stærke profiler blev i første kvartal af 2021 rekrutteret til MiRs organisation for at understøtte MiRs vækst og udvikling på alle fronter. Det svarer til en medarbejdervækst på over 10 procent, og det gode Q1-resultat gør, at virksomheden allerede nu ansætter endnu flere – pt er der 21 nyopslåede stillinger globalt.

2020 var et udfordrende år for alle, og efter flere år med meget stor vækst på alle parametre, også målt på medarbejderantal, havde vi et mere stille år sidste år. I takt med at vores vækstrate igen stiger, søsætter vi nye projekter. Vi har blandt andet netop opslået 10 stillinger alene til at understøtte det nye servicekoncept, og vi skal ansætte yderligere 10-15 medarbejdere til andre nye tiltag i den nærmeste fremtid, siger Søren Nielsen.

-lipe

29/4 2021