Sjællandsk uddannelse i value chain management

Sjællandsk uddannelse i value chain management

Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy i Lyngby vil med oprettelsen af uddannelse som professionsbachelor sætte fokus på bæredygtighed i hele værdikæden. Det første hold studerende starter august

Uddannelsen er en 3,5-årig videregående uddannelse, som kommer omkring hele værdikæden med fokus på bæredygtighed, grøn omstilling og innovation.

– Uddannelsen henvender sig især til virksomheder, der skal have mere gang i den grønneomstilling og bedre styr på deres værdikædeledelse i et bæredygtigt perspektiv. Det kan være virksomheder, som måske er en del af en global værdikæde, samarbejder på tværs af grænser ogproducerer i udlandet, siger Line Louise Hansen, uddannelsesdirektør på Cphbusiness.

Stigende behov med øget lovgivning
Uddannelsen i value chain management er oprettet for at imødegå de behov, erhvervsakademiet ser hos danske virksomheder - heriblandt krav om ESG-rapportering.

– Det betyder, at de virksomheder, som vi uddanner til, har et øget fokus på hele værdikædeledelsen og på bæredygtighed. Både det grønne og f.eks produktionsvilkår hos alle de underleverandører, der indgår i værdikæden. De miljømæssige og sociale mål står man som mellemstor virksomhed i Danmark i dag til regnskab for. Ikke blot for ens egen virksomhed, men for hele værdikæden, siger Line Louise Hansen og fortsætter:

-– Der er kommet og kommer meget mere lovgivning for transport, produktion, affaldshåndtering og alt muligt andet, så kompetencer inden for værdikædeledelse og procesoptimering, som uddannelsen netop giver, er superrelevante for de små og mellemstore virksomheder i Danmark, som vi uddanner til.

Attraktiv uddannelse for virksomhederne
Uddannelsen udbydes allerede på VIA i Aarhus og Horsens, men med åbningen af uddannelsen på Cphbusiness til sommer 2024 får også virksomheder i Region Hovedstaden adgang til dimittender med de efterspurgte kompetencer. Det bliver taget godt imod.

82% af 203 virksomheder i Region Hovedstaden svarede i en Epinion-undersøgelse foretaget op til oprettelsen af uddannelsen i Lyngby, at de har behov for, at flere bliver uddannet med kompetencer inden for value chain management. 62% af virksomhederne forventer desuden, at det behov er endnu større om fem år.

Niels Østenkær, som er CEO for Copenhagen Chocolate Factory, udtaler i en støtteerklæring til oprettelsen af uddannelsen på Cphbusiness.

– En uddannelse, der vedrører procesoptimering i hele værdikæden og samtidig har stærkt fokuspå bæredygtighed og grøn omstilling, vil være attraktiv, ikke kun for Copenhagen Chocolate Factory, men for virksomheder generelt, som står over for at skulle implementere de mange vigtige strategier inden for ESG med så stor hensyntagen til både effektivitet og økonomi som muligt.

-lipe

12/3 2024
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation