Bæredygtig emballage kommer i anden række i  Asien

Bæredygtig emballage kommer i anden række i Asien

Den øgede forbrugerbevidsthed, verden oplevede under COVID 19-pandamien, er trådt i baggrunden på grund af inflationen i Asien, viser en undersøgelse fra Global Data, som mener, at også den geopolitiske situation i verden generelt sætter de miljøvenlige alternativer under pres

Af Lisbeth Petersen
Bæredygtig emballage har taget fart, og tendensen blev endnu mere mere fremtrædende under COVID-19-pandemien, da folk blev mere opmærksomme på problemerne med f.eks. plastikaffald.

Men lige når bæredygtig emballage er ved at få større opbakning, ser den høje inflation siden 2022 ud til at tære på de asiatiske asiatiske forbrugeres entusiasme. Det konkluderer data- og analysevirksomheden Global Data, som med base i London bl.a.foretager undersøgelser og rådgiver mere end 4000 store virksomheder.

Parthasaradhi Reddy Bokkala, som er ledende forbrugeranalytiker i analysevirksomheden, siger:

-Bæredygtige emballageinitiativer er blevet drevet af forbrugerbevidsthed, virksomheders forpligtelser til at bevise grønne initiativer, og regulering. Med de mange faktorer, der tilskynder til bæredygtig emballage, er det blevet en trend, som har fået støtte fra alle sider og producenterne til at øge deres investeringer.

-Men den den høje inflation siden begyndelsen af 2022 har dog lagt en dæmper på disse initiativer.

Højere priser på særlige fremstillingsprocesser
Deepak Nautiyal, kommerciel direktør for forbrugere og detailhandel, APAC og
Mellemøsten hos GlobalData, supplerer:

-Bæredygtige emballagematerialer er generelt prissat højere end traditionelle emballagematerialer. De kræver særlige fremstillingsprocesser for at være acceptable for forbrugerne. Men disse processer øger materialets omkostninger, siger han og uddyber:

Med disse omkostninger er producenterne ikke i stand til at absorbere i omsætningen, så de er nødt til at sende dem videre til forbrugerne, hvilket i sidste ende vil føre til prisstigninger. Sammen med de høje priser på grund af inflationen vil produkterne
dermed blive endnu dyrere.

Parthasaradhi Reddy Bokkala siger, at de asiatiske forbrugere generelt er begejstrede for at tage imod produkter med bæredygtig emballage.

Omvendter de meget bekymrede over høj inflation og økonomisk usikkerhed, hvilket gør dem mere pragmatiske i deres købsbeslutninger.

-Forbrugernes forvirring kan måles ud fra en nylig GlobalData forbrugerundersøgelse, hvor næsten en tredjedel (31%) af de adspurgte mente, at genanvendelig emballage er en vigtig funktion, når de køber produkter.

Omvendt svarede 58% af dem, at de tjekker eller sammenligner priser før et køb, mens 46% sagde, at de skifter til billigere billigere mærker.

Og Nautiyal konkluderer: at når forbrugerne står i et dilemma mellem deres valg af bæredygtig emballage og deres stræben efter omkostningsbesparelser, står bæredygtige emballageproducenter over for betydelige udfordringer i de kommende år.

-Mens inflationspresset mange steder er lettet, fører den ustabile geopolitiske situation over hele verden til økonomisk usikkerhed, hvilket ikke er det bedste tidspunkt at lokke forbrugerne til at bruge mere på noget, der måske ikke har en håndgribelig fordel. Som sådan vil bæredygtige emballageinitiativer blive påvirket negativt i den nærmeste fremtid, mener han.

20/8 2024
  • Faller Packaging starter produktion af foldeæsker i Horsens

    Faller Packaging starter produktion af foldeæsker i Horsens

    emballage ›I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging produktionen af foldeæsker på den nye fabrik i Horsens. Opførelsen af et ekstra produktionsanlæg til den nordiske region blev annonceret i april 2023 og målet er at imødekomme den stigende efterspørgsel på sikker vis
  • Antidug og øget hyldepræstation

    Antidug og øget hyldepræstation

    emballage ›Plus Pack lancerer ny innovativ Ready2Cook-serie med SmartClick-låg som skaber klar præsentation af maden og med sit dobbelte låsesystem forebygger spild
  • Dansk tech-løsning hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    Dansk tech-løsning hædret med europæisk pris for cirkulær innovation

    emballage ›Danske Re-Zip er netop blevet kåret som vinder af kategorien "Rising Star Recognition" ved årets Life Awards 2025 - EU’s pris for grønne, spirende løsninger
  • Rekord for genanvendelse for stålemballage

    Rekord for genanvendelse for stålemballage

    emballage ›Steel for Packaging Europe har bekræftet den højeste EU-genanvendelsesprocent for stålemballage nogensinde, hvilket bringer stålemballagesektoren endnu tættere på at lukke materialekredsløbet helt
  • Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    Arla Foods investerer stort i Linköping for at imødekomme skyr-boom

    emballage ›Andelsejede Arla Foods investerer 34,5 mio. euro i en ny produktionslinje til skyr på mejeriet i Linköping, Sverige. Investeringen er en del af kooperativets langsigtede strategi og skal imødekomme den stigende efterspørgsel på skyr
  • Produkt nr. 100 er på hylderne

    Produkt nr. 100 er på hylderne

    emballage ›Coop har udvidet sortimentet af produkter fra Thise Mejeri. Skyr med citron 160 g med müsli er Thise-produkt nummer 100 i Coops butikker. Det bliver solgt under Thises mærke med Thises emballage
  • Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    Nyt affaldsanlæg skal skubbe til den grønne omstilling

    emballage ›Gemidan åbner nyt anlæg med strategisk placering i Midtjylland. Lokationen skal reducere CO2-udledning og styrke den grønne omstilling, og affaldseksperterne vil sætte nyt liv under debatten om affaldshåndtering
  • VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    VDMA præsenterer: ''The Power of Plastics Forum''

    emballage ›Der er plastik på plakaten, når sammenslutningen af maskin- og udstyrsproducenter i Tyskland og Europa, VDMA, på sit eget udendørs område atter præsenterer et omfattende program på K-messen i Düsseldorf