De gode vaner bider sig fast
Mindre madspild ligger højt på listen over danskerens personlig indsats for et bedre miljø- og tendensen kan vise sig at fortsætte, når vi igen får flere penge mellem hænderne
MILJØ Midt i januar lyder startskuddet til en ny oplysningskampagne, ”Stop Affald”, der bla. består af filmen ”Stop Affald”, som vises på Danmarks Radios OBS-programmer og en kampagnehjemmeside med samme navn. Bag kampagnen står forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og affaldsselskabet AVV Hjørring.Analyse Danmark har i anledningen sponsoreret en undersøgelse om danskernes affaldsvaner og madspildsadfærd samt ydet metodisk rådgivning – 1.000 mennesker er blevet spurgt i undersøgelsen. Af analysen fremgår, at danskerne primært forbinder tre handlinger med affaldsforebyggelse: at give tingene videre til genbrug (56%), at undgå madspild (47%) og at genbruge emballage (38%).
Når danskerne skal sætte forskellige udsagn på affaldsforebyggelse, kalder 78% det for ”vigtigt”, og 76% bruger ordene ”god samvittighed”. Men også ordene ”tidskrævende” og ”besværligt” nævnes af hhv. 21 og 17%.
Vi tager selv ansvar
44% af danskerne peger på, at ansvaret for at begrænse den samlede mængde affald, ligger hos dem selv. På 2. pladsen for dette ansvar peger analysen på producenterne/industrien. De ældste borgere i analysen påtager sig mest ansvar, mens de 50-59-årige påtager sig mindst ansvar.
Når det gælder viden om affaldsproduktionen i Danmark, svarer næsten halvdelen af danskerne rigtigt og angiver, at danskerne i gennemsnit producerer 802 kg affald per indbygger om året. Til gengæld halter viden om madspild lidt: 50% skønner, at madspild koster samfundet 85 mio. kr. om året, mens det rigtige tal er en del højere – nemlig 16 mia. kr. om året – som en tredjedel i analysen peger på.
Næsen 2/3 af danskerne afholder sig fra at kaste affald i naturen og på gaden. 73% har ikke gjort det inden for det seneste halve år, 22% gør det meget sjældent – og kun en lille andel af respondenterne (0,8%) gør det ofte. Mænd ser ud til at have større tilbøjelighed til at kaste affald i naturen og på gaden end kvinder.
Penge er den største gulerod
Mindre madspild udgør en økonomisk gulerod, fordi det er lig med flere penge. 40% vil begrænse det daglige madspild, hvis de tydeligt kunne se en økonomisk besparelse derved. Især kvinder ser i analysen en økonomisk besparelse ved at mindske madspildet - de 60-75-årige mener derimod, at de ikke kan begrænse deres madspild yderligere.
Danskerne er ikke trætte af kampagner for affaldsforebyggelse - endnu. Og dog. Udsagn som ”relevante” (51%), ”tankevækkende” (43%) og ”informative” (37%) bliver forbundet med kampagner for affaldsforebyggelse – dog efterfulgt af ”løftet pegefinger” (26%) og ”moraliserende” (21%). Mænd er generelt mindre begejstrede end kvinder for kampagner for affaldsforebyggelse.
Dog tyder noget på, at kampagner for affaldsforebyggelse og adfærdsændring er ved at få tag i befolkningen. Når lavkonjunkturen vender, og danskerne får flere penge til rådighed, forventer 71% ikke, at dette vil betyde en stigning i deres mængde af madspild og affald.
Mænd og unge de største syndere
Danskerne er naturligvis ikke fejlfrie i deres håndtering af affaldsforebyggelse. 60% svarer, at de ikke har smidt genanvendelige ting ud sammen med deres almindelige/ikke-genanvendelige affald inden for den seneste måned, mens andre indrømmer, at de har smidt glasflasker (16%), pap (15%), aviser (14%) og jern og metal (10%) ud sammen med deres almindelige/ikke-genanvendelige affald. Mænd og unge ser ud til at være større syndere end kvinder og de ældste.
- Denne nye viden på området er spændende, siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og initiativtageren til kampagnen. - Det er positivt, at danskerne ikke agter at smide større affaldsmændger ud, når krisen slutter, og de atter får flere penge mellem hænderne. Det tyder på en adfærdsændring.
Affaldsformidler Tue Jepsen fra AVV Hjørring er medafsender på kampagnen. Han finder analysen interessant: - Vi nu igangsat kampagnen Stop Affald, som på en konstruktiv måde og uden løftede pegefingre skal inspirere til større adfærdsændring og handling.
Partner og medejer William Kolding fra analyseinstituttet Analyse Danmark tilføjer: - Projektet er sympatisk og vigtigt, hvorfor vi valgte at støtte det gode initiativ.
Se kampagnefilmen og hjemmesiden her: http://www.stopaffald.dk
Link til undersøgelsen: http://www.analysedanmark.dk/Undersogelse-om-madspild-og-affald
-jk
Foto: Ifølge ny undersøgelse er unge mænd de største syndere til at smide genanvendelige ting ud sammen med deres ikke-genanvendelige affald.