Xerox køber Lexmark
To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
Af Lisbeth Petersen
Den rent amerikanske fusion vil ifølge en pressemeddelelse styrke Xerox' centrale printportefølje og opbygge en bredere global print- og serviceforretning, der er bedre egnet til at imødekomme kundernes skiftende behov på den hybride arbejdsplads.
-Vores opkøb af Lexmark vil samle to brancheførende virksomheder med fælles værdier, komplementære styrker og et dybt engagement i at fremme printindustrien for at skabe en stærkere organisation, siger Steve Bandrowczak, administrerende direktør hos Xerox, og fortsætter:
-Ved at kombinere vores kompetencer vil vi være bedre rustet til at skabe langsigtet profitabel vækst og betjene vores kunder, hvilket vil fremme vores nytænkning i industrien.
Nøglespillere på A4-marked og services til virksomheder
Lexmark, der er baseret i Lexington, og i forvejen er en værdifuld partner for Xerox, er en førende leverandør af innovative billedbehandlingsløsninger og teknologier, herunder en førsteklasses serie af printere og multifunktionsprintere.
-Ved at kombinere Lexmarks løsninger med Xerox® ConnectKey®-teknologi og avancerede Print and Digital Services vil opkøbet skabe en overlegen tilbudsportefølje og understrege Xerox' forpligtelse til at øge værdien for kunder og partnere, skriver Xerox i pressemeddelelsen, som også fremhæver styrkelsen af Xerox' evne til at betjene kunder på det store, voksende A4-farvemarked
Den nye organisation vil betjene mere end 200.000 kunder i 170 lande med 125 produktions- og distributionsfaciliteter i 16 lande.
Tilsammen har Lexmark og Xerox en global top fem-andel på hvert af markederne for start-, mellem- og produktionsprint og er nøglespillere på det store, stabile marked for virksomheders individuelt administrerede printservices.