Sikre farvevalg på tværs af emballagetyper
X-Rite Pantones Color Assessment Profile, hjælper mærkevareejere og designere med at visualisere, hvordan brandfarver bliver gengivet på forskellige emballagetyper i designfasen
Der er hård konkurrence på hylderne i supermarkedet, i stormagasinet, hos farvehandleren og andre steder i detailhandelen, hvor produkter konkurrerer om kundernes gunst.
Her spiller emballagens visuelle effekt en afgørende rolle for at skabe blikfang. Og det er en af præmisserne, når mærkevareejerne navigerer i landskabet af løsninger, som skaber X-factor og ’shelf-appeal’ for deres forbrugsvarers præstationer.
Nu er det blevet lidt lettere at beregne resultaterne for farverne man bruger på emballagen.
De videnstunge aktører inden for farveudvikling og -teknologi, X-Rite Incorporated og Pantone LLC, introducerer nemlig Color Assessment Profile.
Det er en løsning, som skal hjælpe mærkevareejere og designere med at sikre nøjagtige farver på tværs af forskellige typer emballagemateriale.
Det kan nemlig godt være en udfordring at matche brandfarven på tværs af forskellige emballagetyper som stand-up pouches, foldeæsker, etiketter, indpakning og hyldebakker.
Når man printer, kan man enten bruge en spotfarve eller en CMYK-opdeling til sine brands. Mens spotfarver er mere præcise, er CMYK mere økonomisk.
I følge Cindy Cooperman, Vice President, Brand Global Strategic Accounts, X-Rite Pantone, gælder det for begge, at valget af emballagemateriale, trykproces og blæk kan have stor indflydelse på det endelige udseende af et brands farve på hylden.
- Farvekonsistens er afgørende for brandgenkendelse, fordi forbrugerne ofte forbinder enhver farveafvigelse med produktkvalitet, siger hun, og fortsætter:
- Vores Brand Color Assessment Profile har til formål at rette op på dette ved at hjælpe brands med at forstå, hvordan farven vil blive gengivet tidligt i designprocessen, før farveprøverne overhovedet bliver sendt.
Med løsningen vil X-Rite Pantones farveeksperter skabe en personlig farvevurderingsprofil ved hjælp af brandets specificerede farve.
Brandmanagers og designere kan bruge afrapporteringen om dette til både at se, hvordan specifikke brandfarver vil se ud på flere emballagesubstrater, og afgøre om CMYK er nøjagtig nok til forskellige emballagetyper.
På baggrund af informationerne bliver det også muligt at træffe farvebeslutninger tidligt i designfasen, ligesom man sparer tid, minimerer uventede overraskelser og eliminerer spildtid på at forsøge at ramme uopnåelige farver.
- Ved at udnytte X-Rites farvebiblioteker og digitale værktøjer kan brands få ro i sindet i deres farvebeslutninger.
- Vores mål er at give brands de nødvendige farvedata og indsigter til at træffe velbegrundede farvevalg og reducere den tid, der bruges på farvejusteringer.
- I sidste ende forbedrer det brandets synlighed og forbrugernes engagement, forklarer Cindy Cooperman.
-hawin