Sikre farvevalg på tværs af emballagetyper

Sikre farvevalg på tværs af emballagetyper

X-Rite Pantones Color Assessment Profile, hjælper mærkevareejere og designere med at visualisere, hvordan brandfarver bliver gengivet på forskellige emballagetyper i designfasen

Der er hård konkurrence på hylderne i supermarkedet, i stormagasinet, hos farvehandleren og andre steder i detailhandelen, hvor produkter konkurrerer om kundernes gunst.

Her spiller emballagens visuelle effekt en afgørende rolle for at skabe blikfang. Og det er en af præmisserne, når mærkevareejerne navigerer i landskabet af løsninger, som skaber X-factor og ’shelf-appeal’ for deres forbrugsvarers præstationer.   

Nu er det blevet lidt lettere  at beregne resultaterne for farverne man bruger på emballagen. 

De videnstunge aktører inden for farveudvikling og -teknologi, X-Rite Incorporated og Pantone LLC, introducerer nemlig Color Assessment Profile.

Det er en løsning, som skal hjælpe mærkevareejere og designere med at sikre nøjagtige farver på tværs af forskellige typer emballagemateriale.

Det kan nemlig godt være en udfordring at matche brandfarven på tværs af forskellige emballagetyper som stand-up pouches, foldeæsker, etiketter, indpakning og hyldebakker.

Når man printer, kan man enten bruge en spotfarve eller en CMYK-opdeling til sine brands. Mens spotfarver er mere præcise, er CMYK mere økonomisk.

I følge Cindy Cooperman, Vice President, Brand Global Strategic Accounts, X-Rite Pantone, gælder det for begge, at valget af emballagemateriale, trykproces og blæk kan have stor indflydelse på det endelige udseende af et brands farve på hylden.

- Farvekonsistens er afgørende for brandgenkendelse, fordi forbrugerne ofte forbinder enhver farveafvigelse med produktkvalitet, siger hun, og fortsætter:

- Vores Brand Color Assessment Profile har til formål at rette op på dette ved at hjælpe brands med at forstå, hvordan farven vil blive gengivet tidligt i designprocessen, før farveprøverne overhovedet bliver sendt.

Med løsningen vil X-Rite Pantones farveeksperter skabe en personlig farvevurderingsprofil ved hjælp af brandets specificerede farve.

Brandmanagers og designere kan bruge afrapporteringen om dette til både at se, hvordan specifikke brandfarver vil se ud på flere emballagesubstrater, og afgøre om CMYK er nøjagtig nok til forskellige emballagetyper.

På baggrund af informationerne bliver det også muligt at træffe farvebeslutninger tidligt i designfasen, ligesom man sparer tid, minimerer uventede overraskelser og eliminerer spildtid på at forsøge at ramme uopnåelige farver.

- Ved at udnytte X-Rites farvebiblioteker og digitale værktøjer kan brands få ro i sindet i deres farvebeslutninger.

- Vores mål er at give brands de nødvendige farvedata og indsigter til at træffe velbegrundede farvevalg og reducere den tid, der bruges på farvejusteringer.

- I sidste ende forbedrer det brandets synlighed og forbrugernes engagement, forklarer Cindy Cooperman.

-hawin

 

30/1 2024
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned