Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Scintillation"

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Holding Sway".

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

  • Europa: dyb sort nuance
    I Europa er "Harbinger's Ink" en stærk nøglefarve baseret på bevidstheden om, at naturressourcerne er begrænsede.

"Harbinger's Ink".

  • Denne kraftfulde sorte farve har en unik og hidtil uset funklende effekt, som forstærkes af en kombination af kulstofnegative og vedvarende komponenter samt biologisk nedbrydelige pigmenter.
  • Asien og Stillehavsområdet: metalliske og bæredygtige koncepter på en ny vej
    I Asien og Stillehavsområdet skiller "Scintillation" sig ud med sin varme grå og flydende metaleffekt, der er designet med en ny lakteknologi med lav CO2-udledning.
  • Denne farve antyder den fremtidige forbindelse mellem menneskelig og ikke-menneskelig intelligens og forstærker brand-værdien af avancerede køretøjer og deres kvalitet.
  • Nord- og Sydamerika: to nuancer går op i en højere enhed
    I Nord- og Sydamerika er "Holding Sway" en fremtrædende farve, der symboliserer sammensmeltningen af to nuancer og samarbejdsvillige energier. Denne farve har en intens lilla nuance med en stærk blålig skiftende effekt.

    - I forskellige dele af samfundet mødes forskellige påvirkninger og inspirerer til innovative løsninger for produkter. Ved at skabe forbindelser og bygge bro over modsætninger opstår der nye muligheder og rum for, hvordan folk forbruger, kommunikerer og oplever mobilitet. Holding Sway symboliserer værdien af gennemsigtige og samarbejdende energier, der smelter sammen for at forme innovative veje, forklarer Lizzie-Marie, Lead Colour designer for Nord- og Sydamerika.

Farveekspertise fra BASF Coatings
Hvert år studerer designere i BASF's Coatings-division fremtidige trends, som de bruger som grundlag for at udvikle overflader, teksturer og farvepositioner inden for en række områder, herunder industri, mode, forbrugerprodukter, natur og teknologi.

Resultaterne deles derefter med BASF's bilkunder for fremtidig masseproduktion.

I 2024 blev Zenomenon og Efflorescence, to farver designet af BASF og inkluderet i de seneste farvetrend-kollektioner, anerkendt af Red Dot Design Award, en af de mest prestigefyldte designkonkurrencer i verden.
-hawin

23/10 2024
  • Høj hastighed og automatiseret opsætning

    Høj hastighed og automatiseret opsætning

    tryk-og-print ›HP Indigo løftede sløret for en vifte af AI-drevne løsninger til etiket- og emballagetryk ved årets Labelexpo Europe i Barcelona
  • På Media tager næste skridt

    På Media tager næste skridt

    tryk-og-print ›På Media investerer i en HP Indigo 7900 med syv farveenheder. Investeringen er en strategisk indsats for at styrke kvalitet, innovation og effektivitet, så trykkeriet kan differentiere sig tydeligt på markedet
  • Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    tryk-og-print ›Hele 27 medaljer gik til det danske landshold ved EuroSkills Herning 2025 i sidste uge. Høsten på 1 guld, 6 sølv, 6 bronze og 14 Medallion for Excellence er den hidtil største for de danske fagatleter
  • Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    tryk-og-print ›N410 digital LED-inkjet-printer er nyeste tilføjelse til sortimentet af virksomhedens gennemprøvede N-serie
  • Grakom får ny direktør

    Grakom får ny direktør

    tryk-og-print ›Søren Stemann Beck er ny administrerende direktør i Grakom. Han har over 20 års erfaring fra arbejde med både grafisk produktion og bureauydelser
  • Fujifilm viser fremtidens løsningner

    Fujifilm viser fremtidens løsningner

    tryk-og-print ›Nyheder inden for analog og digital etiketproduktion og foredrag fra brancheeksperter, partnere og slutbrugere er blandt indslagene på Fujifilms stand på Labelexpo 2025
  • Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    tryk-og-print ›Emballageproducenten, Boxes & Labels investerer i Nordens første HP Indigo 6K+ digital press, og tager dermed skridtet mod en endnu mere effektiv og fleksibel etiketproduktion
  • Agfas Orca klar til drift

    Agfas Orca klar til drift

    tryk-og-print ›Inkjet-printeren til storformat, SpeedSet Orca er færdigtestet hos The Delta Group og begynder daglig drift samme sted. For producenten Agfa er det lidt af en milepæl