Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Scintillation"

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Holding Sway".

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

  • Europa: dyb sort nuance
    I Europa er "Harbinger's Ink" en stærk nøglefarve baseret på bevidstheden om, at naturressourcerne er begrænsede.

"Harbinger's Ink".

  • Denne kraftfulde sorte farve har en unik og hidtil uset funklende effekt, som forstærkes af en kombination af kulstofnegative og vedvarende komponenter samt biologisk nedbrydelige pigmenter.
  • Asien og Stillehavsområdet: metalliske og bæredygtige koncepter på en ny vej
    I Asien og Stillehavsområdet skiller "Scintillation" sig ud med sin varme grå og flydende metaleffekt, der er designet med en ny lakteknologi med lav CO2-udledning.
  • Denne farve antyder den fremtidige forbindelse mellem menneskelig og ikke-menneskelig intelligens og forstærker brand-værdien af avancerede køretøjer og deres kvalitet.
  • Nord- og Sydamerika: to nuancer går op i en højere enhed
    I Nord- og Sydamerika er "Holding Sway" en fremtrædende farve, der symboliserer sammensmeltningen af to nuancer og samarbejdsvillige energier. Denne farve har en intens lilla nuance med en stærk blålig skiftende effekt.

    - I forskellige dele af samfundet mødes forskellige påvirkninger og inspirerer til innovative løsninger for produkter. Ved at skabe forbindelser og bygge bro over modsætninger opstår der nye muligheder og rum for, hvordan folk forbruger, kommunikerer og oplever mobilitet. Holding Sway symboliserer værdien af gennemsigtige og samarbejdende energier, der smelter sammen for at forme innovative veje, forklarer Lizzie-Marie, Lead Colour designer for Nord- og Sydamerika.

Farveekspertise fra BASF Coatings
Hvert år studerer designere i BASF's Coatings-division fremtidige trends, som de bruger som grundlag for at udvikle overflader, teksturer og farvepositioner inden for en række områder, herunder industri, mode, forbrugerprodukter, natur og teknologi.

Resultaterne deles derefter med BASF's bilkunder for fremtidig masseproduktion.

I 2024 blev Zenomenon og Efflorescence, to farver designet af BASF og inkluderet i de seneste farvetrend-kollektioner, anerkendt af Red Dot Design Award, en af de mest prestigefyldte designkonkurrencer i verden.
-hawin

23/10 2024
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye
  • Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

    Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

    tryk-og-print ›Gallus MatteJet-teknologien giver en førsteklasses mat, finish, der tidligere var uopnåelig med digital inkjet. Nyheden vil ifølge producenten transformere inkjetteknologiens muligheder - bl.a. til vin- og spiritusetiketter
  • Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

    Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

    tryk-og-print ›BOBST har udviklet smartGravure til sin dybtryksmaskineplatform Master RS 6003. Teknologien betyder ifølge producenten at processen tager et kæmpe spring fra en overvejende manuel arbejdsgang til et fuldt digitaliseret forløb
  • Epson lancerer to nye 64 tommer farvesuplimeringsprintere

    Epson lancerer to nye 64 tommer farvesuplimeringsprintere

    tryk-og-print ›De innovative SureColor F9500- og SC-F9500H-modeller erstatter SureColor F9400 og SC-F9400H på det Europæiske marked og giver betydelige forbedringer i produktivitet, brugervenlighed og billedkvalitet
  • Vanguard Europe og Fogepack Systemes indgår samarbejde

    Vanguard Europe og Fogepack Systemes indgår samarbejde

    tryk-og-print ›Specialisten indenfor industrielle UV-digitale flatbedprintere annoncerer et omfattende partnerskab med franske Fogepack Systemes, der leverer totalløsninger til emballageproduktion
  • Drupa overgik alle forventninger for Ricoh

    Drupa overgik alle forventninger for Ricoh

    tryk-og-print ›Med mere end 100 ordrer på tværs af alle inkjet-, toner-, software- og industrielle printhovedteknologier og stor interesse for produkterne, en masse vellykkede møder og styrkelsen af frugtbare partnerskaber oveni kan Ricohs organisation se tilbage på en vellykket drupamesse