Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Scintillation"

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

- I vores trendobservationer har vi identificeret, hvordan vi kommunikerer og håndterer information med menneskelig eller ikke-menneskelig intelligens som en stærk drivkraft for trendudvikling.

- Kommunikation er livlig, i konstant forandring og gensidigt responsiv - ligesom farver, siger Mark Gutjahr, Global Head of Automotive Colour Design hos BASF.

Reflekterer kommunikationens udviklende natur
Routing afspejler kommunikationens skiftende karakter gennem en mangfoldig palet af farver, der understøttes af nøgleudsagn fra BASF's designeksperter.

"Holding Sway".

Dette års trends omfatter nye røde farver med intense lilla nuancer, hvilket betyder et skift fra mørkere og blålige røde farver.

De mørke akromatiske farver har fået energi fra intense farveeffekter, der giver dynamik ud over ensfarvet sort.

Fine metallic-effekter er især kendetegnet ved stærke effekter på overfladen, som giver metallic-farverne ny udstråling.

Spektret af pastelfarver fortsætter med at variere, for eksempel i beige og lysegrønne toner, der allerede findes på markedet, samt i usædvanlige mellemtoner.

Bæredygtighed og funktionalitet er fortsat centrale temaer i Routing, hvor farverne er udviklet ved hjælp af vedvarende, genanvendte og biobaserede materialer og optimeret til sensorbaserede systemer.

Da bilproducenterne bruger BASF's farvetrends til at designe fremtidige bilmodeller, kan bilkøberne se dem på vejene eller i deres indkørsler inden for de næste tre til fem år.

  • Europa: dyb sort nuance
    I Europa er "Harbinger's Ink" en stærk nøglefarve baseret på bevidstheden om, at naturressourcerne er begrænsede.

"Harbinger's Ink".

  • Denne kraftfulde sorte farve har en unik og hidtil uset funklende effekt, som forstærkes af en kombination af kulstofnegative og vedvarende komponenter samt biologisk nedbrydelige pigmenter.
  • Asien og Stillehavsområdet: metalliske og bæredygtige koncepter på en ny vej
    I Asien og Stillehavsområdet skiller "Scintillation" sig ud med sin varme grå og flydende metaleffekt, der er designet med en ny lakteknologi med lav CO2-udledning.
  • Denne farve antyder den fremtidige forbindelse mellem menneskelig og ikke-menneskelig intelligens og forstærker brand-værdien af avancerede køretøjer og deres kvalitet.
  • Nord- og Sydamerika: to nuancer går op i en højere enhed
    I Nord- og Sydamerika er "Holding Sway" en fremtrædende farve, der symboliserer sammensmeltningen af to nuancer og samarbejdsvillige energier. Denne farve har en intens lilla nuance med en stærk blålig skiftende effekt.

    - I forskellige dele af samfundet mødes forskellige påvirkninger og inspirerer til innovative løsninger for produkter. Ved at skabe forbindelser og bygge bro over modsætninger opstår der nye muligheder og rum for, hvordan folk forbruger, kommunikerer og oplever mobilitet. Holding Sway symboliserer værdien af gennemsigtige og samarbejdende energier, der smelter sammen for at forme innovative veje, forklarer Lizzie-Marie, Lead Colour designer for Nord- og Sydamerika.

Farveekspertise fra BASF Coatings
Hvert år studerer designere i BASF's Coatings-division fremtidige trends, som de bruger som grundlag for at udvikle overflader, teksturer og farvepositioner inden for en række områder, herunder industri, mode, forbrugerprodukter, natur og teknologi.

Resultaterne deles derefter med BASF's bilkunder for fremtidig masseproduktion.

I 2024 blev Zenomenon og Efflorescence, to farver designet af BASF og inkluderet i de seneste farvetrend-kollektioner, anerkendt af Red Dot Design Award, en af de mest prestigefyldte designkonkurrencer i verden.
-hawin

23/10 2024
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden