Resino styrker sit netværk af globale distributører
Trykfarveproducenten, Resino, har fart på. Virksomhedens trykfarver til fødevarer og non-woven-segmentet er eftertragtede hos udenlandske trykkerier. For at komme tættere på kunderne udvider Resino sit globale netværk af distributører og af lokale Resinomedarbejdere
Af Hans Windeløv
Der er rift om Resinos tykfarver. Den danske producent er blandt de førende på verdensplan, når det handler om trykfarver til pølseskind og til hygiejne non-woven, som blandt andet omfatter bleer.
Men Resino har mange andre løsninger i sortimentet. Blandt andet trykfarver til krympe- og strækfilm og -poser, farma og medico, fødevareemballage og generel emballage. Det er også produkter, som får opmærksomhed, både herhjemme og i udlandet.
Faktisk er efterspørgslen steget så kraftigt, at trykfarveproducenten i øjeblikket arbejder på at udvide sit udenlandske netværk af distributører.
- Vi har varer på regionale lagre i både USA, Malyasia, Rusland og her i Ballerup til det europæiske marked. Men den stigende efterspørgsel betyder, at vi leder efter distributører, som kan sørge for, at logistikken og flowet af produkter til kunderne bliver effektiviseret. Lige nu tager det tid at sende varer til kunder fra de regionale lagre.
- Med et mere fintmasket netværk af distributører får vi også varerne ud på deres lagre og kommer dermed tættere på slutkunderne. Det reducerer leveringstiden og optimerer leveringssikkerheden, og det giver helt klart nogle fordele for salget.
Sådan siger kommerciel direktør hos Resino, Niels Nielsen.
Pølseskind, papsugerør og dyrefoder
Som han kommer ind på, er producentens bionedbrydelige farver med fødevaregodkendelse i høj kurs. De specielt udviklede og certificerede farver bliver anvendt direkte på fødevarer og pryder blandt andet skindet på spegepølser, ligesom de bliver brugt til papsugerør, paptallerkener og papkrus og til emballage, der er i direkte kontakt med fødevarer og dyrefoder.
- Vi ønsker at udvide salget af vores højtydende vandbaserede og UV-hærdende farveteknologi til segmenter, som omfatter tryk på materialer med fødevarekontakt, in-mould labels, lidding-film, lami-tuber og specialemballage, siger Niels Nielsen.
Det er primært flexotrykkerier, som er interesserede i Resinos produkter. I de seneste år har der i stigende grad været interesse fra udenlandske trykkerier.
- De ønsker at høre nærmere om vores sortiment af trykfarver, og vi kan se, at der er et stort potentiale for at indgå fordelagtige aftaler med dem om salg af farver. Det kræver dog, at vi styrker mulighederne for at komme tættere på dem. Både med henblik på dialogen og med varerne. Det er her udvidelsen af distributørnetværket kommer på tale.
Tillid, dedikation og ærlig kommunikation
Resino har allerede folk ansat i de forskellige regioner. Men netop nu, hvor efterspørgslen stiger, er det ikke længere nok. Der er faktisk brug for flere regionalt ansatte folk i stort set alle de lande, man er til stede i.
- Vores folk har travlt. Kundepleje handler også om at være til stede og kunne fortælle, hvordan man kan finde vores produkter. Flere af vores folk har brugt alt for meget tid på transport på tværs af landegrænser. Derfor ansætter vi flere lokale folk og har altså derudover også brug for flere distributører. Gerne nogle med flere afdelinger i hvert land. På den måde får vi forbedret den overordnede kontakt og dialog, samtidig med at vi styrker leveringen og den tekniske support, siger Niels Nielsen.
Målsætningen er netop at gøre det nemmere for de fremtidige fælles kunder at få adgang til Resinos trykfarver og få indsigt i og information om mulighederne med produkterne.
Derfor skal et tæt partnerskab med distributørerne også være bygget på tillid og dedikation, ligesom klar og ærlig kommunikation mellem alle parterne er et must.
- Distributørerne kan forvente at blive en integreret del af Resino. Og vi ser frem til arbejdet med at udvide medarbejderstaben og distributørnetværket, siger Niels Nielsen, som mener, at en global tilvækst på mellem10 og 25 nye distributører i løbet af i år vil være tilfredsstillende.