Nu bliver det lidt sjovere at se tapetet tørre

Nu bliver det lidt sjovere at se tapetet tørre

Xeikon og Ahlstrom har samarbejdet om en løsning, der gør det nemt at få trykt kundespecifikt tapet digitalt, og også sørger for, at man nemt kan udskifte det med nye designs når det passer i ens planer

Tapet har eksisteret i et par århundreder. Men særligt i løbet af de sidste tyve år har det genopstået på en ny og spændende måde.

Drevet af den globale trend der hander om at  alt kan og vil tilpasses specifikt til kundernes behov, er såkaldte enkeltvægsløsninger blevet et must inden for indretningsdesign.

Opsætning og nedtagning af tapet kan være noget af en opgave, der ofte får forbrugerne til at søge professionel hjælp. Og det øger prisen på den dekorerede væg, som jo er det endelige produkt.

Med sin nye serie af selvklæbende såkaldte ’nonwovens’ har Ahlstrom overvundet mange af udfordringerne, der knytter sig til at opsætte og nedtage tapet. Faktisk kan man med den nye løsning nemt udskifte tapetet selv, så det er muligt at at tilpasse og omdekorere væggene, som man ønsker.

Ahlstroms WallStar Digital Peel & Up-serie gør dekoration og tapetskift hurtig og ubesværet, også for en nybegynderen inden for boligindretning. Der er ikke brug for lim eller specialudstyr. Det er nemt at omplacere selv under installationen og også ligetil at fjerne.

Ved opsætning trækker brugeren blot tapetet af release lineren og sætter det op på væggen. Den problemfri nedtagning gør det nemt at flytte rundt på tapetet eller simpelthen udskifte det med et andet design. Klæbemiddel bliver ikke efterladt på væggen, når tapetet fjernes. Peel & Up-sortimentet omfatter 100% PVC-fri satin og matte medier.

WallStar Digital Peel & Up er specielt designet til tryk på en Xeikon digital farvetrykmaskine. Xeikons vægdekorationsløsning, der er baseret på Xeikon CX500 digitaltrykpressen, bruger tørtonerteknologi.

Muligheden for at printe med fem farver giver designfleksibilitet. Printteknologien med tørtoner giver billeder i fremragende kvalitet og overholder alle nødvendige regler med hensyn til indendørs emissioner i byggebranchen.

Anna Brikh, produktchef hos Ahlstrom, kommenterer:

- Som substratleverandør befinder vi os bogstaveligt talt mellem printet og forbrugeren. Substratet skal bringe disse to verdener sammen, opfylde markedets krav og sikre slutproduktets avancerede kvalitet. Med vores sortiment af nonwovens til vægdekoration har vi søgt at give trykkerier og forbrugere materialer af høj kvalitet, som er nemme at bruge. Vi mener, at WallStar Digital Peel & Up er et vigtigt skridt fremad for at imødekomme de igangværende tilpasningstendenser på markederne for indendørs dekoration.

- Digital tryk skaber det tryk, du har brug for, når du har brug for det, siger Dimitri Van Gaever, Xeikons direktør for marketing i segmentet for dekorationsmarkederne.

Han fortsætter:

- Vi er glade for at være den foretrukne partner i denne form for udvikling hos førende industriaktører som Ahlstrom. Vi har været meget opsatte på at teste Peel & Up-serien på vores CX-serie til vægdekoration. Vi tror på, at det kan blive en game changer på markederne for vægdekoration.

Både Ahlstrom og Xeikon udstillede løsningen på Fespa Global Print Expo 2023 i maj i München, Tyskland.

-hawin

14/6 2023
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten
  • Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    Erritsø avistrykkeri lukket ved årsskiftet

    tryk-og-print ›Trykkeriet i Fredericia var Danmarks næststørste og ejet af JP/Politikens Hus. Men den 30. december blev de sidste aviser trykt og 30 medarbejdere er fyret
  • Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    Fujifilm lancerer nye printere med øget farvekapacitet

    tryk-og-print ›Fire nye printere i mellemklassen i Revoria PressTM-serien er nu på markedet. To af er udstyret med en specialtonerstation, som gør det muligt at printe i fem farver i samme arbejdsgang
  • Xerox køber Lexmark

    Xerox køber Lexmark

    tryk-og-print ›To af printindustriens største virksomheder bliver til een i en handel til 1,5 milliarder kroner. Købet forventes at være afsluttet i anden halvdel af 2025, og skal bl.a. styrke Xerox' position på et marked med flere hybride arbejdspladser
  • Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    Fuld sporbarhed gennem forsyningskæden

    tryk-og-print ›Domino gør det lettere for lægemiddelproducenter at udforske serialisering af individuelle doser, hvilket sikrer sporbarhed og patientsikkerhed
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden