KVIK går tilbage til fysiske kataloger

KVIK går tilbage til fysiske kataloger

Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens

I 2023 hoppede køkken-, bad- og garderobe-producenten KVIK med på vognen og skrottede sit fysiske katalog til fordel for en online-version.

Det skete blandt andet for at reducere omkostninger og miljøbelastningen. Nu skifter virksomheden kurs og går igen tilbage til at trykke fysiske kataloger. Beslutningen kommer efter klare opfordringer fra kunderne.

– Efter at have testet den digitale løsning fik vi en kraftig feedback fra kunderne. De sagde, at de savnede et fysisk katalog, som de kunne sidde med i hænderne hjemme i privaten. Det har vi lyttet til, og derfor går vi nu tilbage til den oprindelige fremgangsmåde, siger Claus Johnsen, der er Category Management Director hos KVIK og uddyber:

– Vi fortryder ikke perioden med de digitale kataloger, og overordnet set har det været en lærerig proces. Vi er overbeviste om, at vi i et fysisk katalog med billedmateriale i topklasse, der gengiver vores produkter langt bedre, kan inspirere kunderne. Og samtidig er mulighederne for at trykke vores katalog med langt mindre miljøbelastning forbedret markant i de seneste år. Så derfor giver det rigtig god mening at lave skiftet netop nu.

Fokus på miljøkrav
Den danske trykleverandør Strandbygaard med hovedsæde i Skjern producerer tryksager til dansk erhvervsliv – herunder til KVIK. Her ser man en klar tendens til at flere kunder – især på high-end-produkter - igen efterspørger fysiske kataloger, der vel og mærke i fremstillingen tager hensyn til miljøet.

– Vi har de seneste par år måtte konstatere, at ordrebeholdningen på de traditionelle trygsager i fysisk form har taget dyk, men det billede er ved at vende nu. KVIK er et godt eksempel på den trend, vi ser blomstre frem, siger Claus Scotwin, der er medejer af Strandbygaard. Han fortæller, at kunderne generelt sætter højere krav til miljøhensyn i deres bestillinger.

– Det tiltaler mange, at få tryksagerne fremstillet hos en producent, der er Svanemærket og ISO 14001-certificerede og som samtidig kan fremstille FSC® certificerede tryksager. Miljøhensyn står altså højt på agendaen, for dem der vælger igen at trykke de fysiske kataloger, og det har i særdeleshed også været et vigtigt element i processen for og med KVIK.

Analog genfødsel
At vende tilbage til printede kataloger tapper ind i en tendens, der lige er begyndt at skyde frem, forklarer trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg:

– De seneste par år har vi set en tydelig tendens i samfundet med, at forbrugerne i højere grad efterspørger ting, der er håndgribelige. Det kan for eksempel være i form af et fysisk produkt som alternativ til en app. De fysiske kataloger giver mulighed for at være fælles om større købsbeslutninger – eksempelvis en rejse, en ny bil eller et køkken, og mange har et nostalgisk ønske om at kunne sidde med noget i hænderne, siger Mads Arlien-Søborg og forklarer videre:

– Jeg ser det som en form for modreaktion mod de seneste 10-15 år, hvor en stor del af vores samfund er blevet digitalt. Folk fra generation Z og fremefter har et stort analogt behov, og derfor ser vi lige nu, at salget af analoge produkter som for eksempel analoge kameraer, rejseguides, notesbøger, kuglepenne, magasiner og bøger stiger voldsomt.

-lipe

 

31/3 2025
  • Også troldmænd trykker med Roland DG

    Også troldmænd trykker med Roland DG

    tryk-og-print ›Det engelske trykkeri, Sticker Wizard opstod som lidt af en succeshistorie, under Covid-19-nedlukningen. Roland DG’s trykmaskiner hjalp godt på vej
  • Inkjet-ark-printere klar i andet kvartal

    Inkjet-ark-printere klar i andet kvartal

    tryk-og-print ›Canon har netop meldt ud at man lancerer de to nye nyeste inkjet-arkproduktionsprintere, varioPRESS iV7 og varioPRINT iX1700 i andet kvartal 2026
  • Bedre psykisk arbejdsmiljø giver økonomisk gevinst

    Bedre psykisk arbejdsmiljø giver økonomisk gevinst

    tryk-og-print ›Et forbedret psykisk arbejdsmiljø kan potentielt give samfundet en samlet årlig gevinst på cirka 5,5 milliarder kroner, viser ny forskning
  • Heidelbergs kundeportal viser vej til den digitale fremtid

    Heidelbergs kundeportal viser vej til den digitale fremtid

    tryk-og-print ›Specialiserede apps i Heidelbergs cloudbaserede ”Customer Portal” hjælper kunderne med at effektivisere og styre trykproduktionen. Mere end 3.000 trykkerier bruger allerede systemet
  • Perma Press styrker sin produktion

    Perma Press styrker sin produktion

    tryk-og-print ›Producenten af varmetransfer og varmetryk, Perma Press fortsætter med at styrke sin produktion ved at udskifte sin HP Indigo 5900 med en HP Indigo 7900
  • Bähren styrker sig på etiketfronten

    Bähren styrker sig på etiketfronten

    tryk-og-print ›Bähren Pharma Packaging investerer i sin første MPS Flexo-trykpresse for at udvide sine kapaciteter inden for farmaceutiske etiketter
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter