KVIK går tilbage til fysiske kataloger

KVIK går tilbage til fysiske kataloger

Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens

I 2023 hoppede køkken-, bad- og garderobe-producenten KVIK med på vognen og skrottede sit fysiske katalog til fordel for en online-version.

Det skete blandt andet for at reducere omkostninger og miljøbelastningen. Nu skifter virksomheden kurs og går igen tilbage til at trykke fysiske kataloger. Beslutningen kommer efter klare opfordringer fra kunderne.

– Efter at have testet den digitale løsning fik vi en kraftig feedback fra kunderne. De sagde, at de savnede et fysisk katalog, som de kunne sidde med i hænderne hjemme i privaten. Det har vi lyttet til, og derfor går vi nu tilbage til den oprindelige fremgangsmåde, siger Claus Johnsen, der er Category Management Director hos KVIK og uddyber:

– Vi fortryder ikke perioden med de digitale kataloger, og overordnet set har det været en lærerig proces. Vi er overbeviste om, at vi i et fysisk katalog med billedmateriale i topklasse, der gengiver vores produkter langt bedre, kan inspirere kunderne. Og samtidig er mulighederne for at trykke vores katalog med langt mindre miljøbelastning forbedret markant i de seneste år. Så derfor giver det rigtig god mening at lave skiftet netop nu.

Fokus på miljøkrav
Den danske trykleverandør Strandbygaard med hovedsæde i Skjern producerer tryksager til dansk erhvervsliv – herunder til KVIK. Her ser man en klar tendens til at flere kunder – især på high-end-produkter - igen efterspørger fysiske kataloger, der vel og mærke i fremstillingen tager hensyn til miljøet.

– Vi har de seneste par år måtte konstatere, at ordrebeholdningen på de traditionelle trygsager i fysisk form har taget dyk, men det billede er ved at vende nu. KVIK er et godt eksempel på den trend, vi ser blomstre frem, siger Claus Scotwin, der er medejer af Strandbygaard. Han fortæller, at kunderne generelt sætter højere krav til miljøhensyn i deres bestillinger.

– Det tiltaler mange, at få tryksagerne fremstillet hos en producent, der er Svanemærket og ISO 14001-certificerede og som samtidig kan fremstille FSC® certificerede tryksager. Miljøhensyn står altså højt på agendaen, for dem der vælger igen at trykke de fysiske kataloger, og det har i særdeleshed også været et vigtigt element i processen for og med KVIK.

Analog genfødsel
At vende tilbage til printede kataloger tapper ind i en tendens, der lige er begyndt at skyde frem, forklarer trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg:

– De seneste par år har vi set en tydelig tendens i samfundet med, at forbrugerne i højere grad efterspørger ting, der er håndgribelige. Det kan for eksempel være i form af et fysisk produkt som alternativ til en app. De fysiske kataloger giver mulighed for at være fælles om større købsbeslutninger – eksempelvis en rejse, en ny bil eller et køkken, og mange har et nostalgisk ønske om at kunne sidde med noget i hænderne, siger Mads Arlien-Søborg og forklarer videre:

– Jeg ser det som en form for modreaktion mod de seneste 10-15 år, hvor en stor del af vores samfund er blevet digitalt. Folk fra generation Z og fremefter har et stort analogt behov, og derfor ser vi lige nu, at salget af analoge produkter som for eksempel analoge kameraer, rejseguides, notesbøger, kuglepenne, magasiner og bøger stiger voldsomt.

-lipe

 

31/3 2025
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  • Nyeste skud på stammen indenfor storformatprint

    Nyeste skud på stammen indenfor storformatprint

    tryk-og-print ›HP introducerer den kompakte alt-i-en-storformatprinter HP Latex R530 og HP PrintOS Production Hub, der kan optimere printproduktion og åbne nye markedsmuligheder