Inkjet, mulighedernes verden
Teknologianalytikeren, tyske Ralf Schlözer mener, at de udviklingsmuligheder er knytter sig til inkjet-teknologien kan fjerne risikoen ved at bevæge sig ind i nye printapplikationer og gøre det muligt at udforske nye muligheder for print. I indlægget neden for uddyber han sine synspunkter
Af Ralf Schlözer
Inkjet er i konstant udvikling. Teknologien er unik, ikke kun når det handler om bredden af printapplikationer, men også i udvalget af enheder. Fra de billige entry-level-løsninger til avancerede automatiske produktionslinjer er der masser at forskellige løsninger.
Der er nu mere end otte milliarder mennesker på jorden. Vi kan rejse og udveksle data og information over hele kloden. Vores vaner og vores kommunikation har ændret sig.
Derfor er det ingen overraskelse, at print også ændrer sig. Mens nogle traditionelle printapplikationer er ved at forsvinde, er andre bemærkelsesværdigt modstandsdygtige, mens nye applikationsområder hele tiden dukker op.
Det er en tendens trykkerierne tilpasser sig. De tilføjer flere printapplikationer, da varemærkeejere hele tiden søger nye måder til promovering, udgivere leder efter nye måder at distribuere indhold og forbrugere er på udkig efter ting, der gør tilværelsen endnu mere farverig.
Teknologianalytiker, Ralf Schlözer.
Efterspørgslen kan komme fra alle slags kundegrupper, især når det gælder små oplag og hurtig ekspeditionstid.
I dag gør tilstedeværelsen på nettet det nemt at fremvise og promovere nye produkter med anbefalingsalgoritmer - i fremtiden vil det være AI - der skaber mersalg eller står for præsentationer af yderligere produkter.
Der er dog stadig en udfordring: Alle de nye applikationer skal produceres først. Nogle gange er et partnerskab med en anden leverandør af printservices den bedste løsning.
I andre tilfælde giver det mere mening at beholde produktionskapaciteten in-house for at være hurtig, fleksibel og selv stå for de værdiskabende processer.
Især udstyr, der kan bruges til mange forskellige formål, eller som har et lavt investeringspunkt, kan være nyttigt, når man skal udnytte nye muligheder.
Demokratisering af markedet
Som printteknologianalytiker er jeg stadig overrasket over at finde inkjet i hjertet af så mange muligheder.
Inkjet har været med til at demokratisere markedet for printudstyr, da en leverandør kan vælge og kombinere inkjet-printhoveder, blæk, tørring og substrat-support fra en bred vifte af udbydere.
Der er mere end 20 producenter af inkjet-printhoveder og et meget større antal producenter af inkjet-blæk, der er aktive i branchen.
Substrater kan fås fra mange virksomheder, og selv gammelt tryk- eller efterbehandlingsudstyr kan genbruges.
Desuden er der iboende teknologiske fordele ved inkjet: Det er en ægte ikke-impact proces og den kan, i teorien, printe på en lang række substrater og former.
Derfor er løsningerne meget forskellige, og der arbejdes med forskellige markeder.
Etiketprint har oplevet et stort boom i de senere år med mere end 40 inkjet-etikettrykmodeller på markedet i dag.
Bølgepap er det næste, der har vundet indpas med omkring et dusin ’single pass-trykmaskiner’ på markedet.
Foldekarton og fleksible emballageløsninger har været langsommere til at komme frem, men flere inkjetmodeller er for nylig kommet ind på eller er ved at blive lanceret på disse markeder.
Tryk med inkjet på metal, enten drikkevaredåser eller metalplader, vækster også.
I alle segmenter begynder fuldt udbyggede inkjet-enheder til produktion at konkurrere med produktiviteten i de konventionelle trykmaskiner, men til priser, der også konkurrerer med avancerede trykmaskiner.
Billige alternativer
Der findes dog billigere alternativer, som gør det muligt at trykke på etiketter, dåser eller poser til priser i den lave ende af femcifrede investeringer.
Storformatprintere med scanningshoved kan være et omkostningseffektivt alternativ til flade emballagematerialer, der også starter ved lignende lave investeringsbeløb.
Selvom produktiviteten er lav, og der ofte er begrænsninger i materialer og kvalitet, er det værd at undersøge, hvilke markedsmuligheder der kan være.
Et alternativ til at udforske nye muligheder er inkjettrykmaskiner, der gør det muligt at forgrene sig til yderligere applikationer som B2-inkjettrykmaskinerne fra Fujifilm, Konica Minolta eller Komori og B1-trykmaskinerne fra Landa.
Med en bred vifte af mulige substrater bruger kunderne disse trykpresser til en række forskellige anvendelser.
Nogle gange ligger styrken ved inkjet i processerne, efter at det primære emballage- eller reklametryk er blevet udført.
Unikke effekter kan skabes ved at lægge klar inkjetblæk i lag for at skabe hævede, taktile overflader.
Duplo, MGI, Scodix og Steinemann tilbyder løsninger til udsmykning af ark. Koenig & Bauer Kammann har udvidet dette til teksturprint på kugleformede beholdere.
Visse markeder går under radaren
Ud over kommercielt tryk og emballagetryk findes der masser af andre markeder, som ofte går under radaren i den kommercielle trykindustri.
Dekorative print på gulve, paneler, keramik, glas og mange andre overflader bliver behandlet med inkjet. Der findes endda komplette tapetfabrikker, som kan omdanne specialdesign til færdiglavede tapetruller.
Boligindretning oplevede et boom under pandemien, og med de voksende tekniske muligheder kan og vil flere overflader blive dekoreret.
Også inden for tekstil- og beklædningstryk oplever inkjet en hurtig udbredelse. Fra ’soft signage’ til interiørtekstiler til modestoffer eller print på hele beklædningsgenstande - mulighederne er mange, og der findes løsninger til alle anvendelsesområder.
Igen tilbyder billige indgangsmodeller en lavrisikoindgang til små oplag og mængder, mens avancerede produktionslinjer håndterer industrielle produktionsbehov.
Ikke alle substrater er dog flade, men der findes inkjet-løsninger til print på tredimensionelle objekter.
Roland DG og Mutoh præsenterede for nylig nye printere til print på mindre genstande og merchandise.
Monster Jet fra Azonprinter kan endda printe på objekter, der er op til en meter høje. Til endnu større overflader er der allerede blevet foreslået ’direct-to-shape’ print med robotarme.
Der findes flere projekter, men det er stadig i en tidlig fase af kommercialiseringen.
3D-print åbner døren yderligere
Mulighederne med inkjet stopper ikke ved overfladen. 3D-print åbner døren for yderligere fremstillingsformer.
Inkjet i 3D-print kan drage fordel af de inkjet-innovationer, der er udviklet til andre markeder, og udnytte omfanget af brug i hoveder, blæk og kontrolelektronik.
Selv om et 3D-printet slutprodukt er markant anderledes end et printet stykke papir, kan printvirksomheder få en konkurrencefordel ved at inddrage deres viden om datahåndtering, farvestyring, kundekontakter og logistik.
Endelig, hvis man ikke kan finde den rigtige løsning til et specifikt printkrav på markedet, kan inkjet-integratorer hjælpe med at skræddersy en løsning.
Virksomheder som Bergstein, Cadis, Colordyne eller Neos tilbyder de konsulent- og ingeniørtjenester, det kræver at samle en brugerdefineret printer.
Alternativt kan brugerne sætte deres egen løsning op ved at investere i en ’print bar’ og drev-elektronik fra leverandører som Domino, Fujifilm, HP, Kodak og andre.
Memjet har netop lanceret Durabolt-’print bar’, som kaldes en ’print engine in a box’.
Det er selvfølgelig mere kompliceret at bygge sin egen integrerede printer end bare at købe en ’print bar’, men der findes allerede tusindvis af printløsninger i dag.
Fantastiske muligheder på drupa
Det smukke ved inkjet er processens enkelhed, hvilket ofte resulterer i enheder med få bevægelige dele.
I nogle tilfælde betjenes en enhed med en trykknap, hvilket gør opsætning og betjening let. En fordel, man ikke skal undervurdere i tider med mangel på arbejdskraft.
Det er klart, at high-end printere kan være komplekse og krævende at betjene. Men med inkjet er der altid mulighed for at starte i det små og afprøve markeder med en overskuelig risiko og investering og derefter vokse, når efterspørgslen udvikler sig.
Endelig er teknologi ikke et middel i sig selv. Der skal være en forretningsplan eller i det mindste en forretningsidé før enhver investering.
Jeg anbefaler dog på det kraftigste, at man kommer ud og udforsker, hvor fremtidige markedsmuligheder dukker op.
Print bruges mange flere steder end på almindelige papirark. Kreativitet er grundlaget for trykkeribranchen, så lad dig inspirere af de printapplikationer, der bliver vist på messer, åbent hus, seminarer eller brugergruppearrangementer.
Det er ganske vist en udfordring at bevare overblikket med de mange muligheder. drupa 2024 er en fantastisk mulighed for at opleve en bred vifte af applikationer på ét sted og få information fra kendte og ukendte leverandører på første hånd.
Det er på tide at forlade komfortzonen og udforske de haller, du ikke har været i før, og besøge de ’touchpoint- og drupa next age-events’, der løber af stablen sideløbende med udstillingen.
-hawin