hubergroup præsenterer web offset trykfarve til fødevareemballageDe nye serier er ideelle til tryk på emballage til f.eks. bagværk, fastfood som burgere eller wraps og delikatessevarer

hubergroup præsenterer web offset trykfarve til fødevareemballage

Papiremballage bliver på grund af sin genanvendelighed mere og mere populært i fødevaresektoren. Nu kan Web offset-printere også drage fordel af den stigende efterspørgsel, når hubergroup Print Solutions lancerer det første coldset og heatset trykfarve til fødevarekompatibel papiremballage

Mens trykkerier dermed kan opbygge endnu en grundpille i produktionen, får fødevareindustrien en ny mulighed for at designe bæredygtig papiremballage på både farverig og kreativ måde.

Den mineraloliefrie og lavmigrerende blækserie MGA FOOD NEWS og MGA EVOLUTION er tilgængelige i Europa og Asien.

Indtil nu har offsettrykfarve med lav migration kun været brugt til arktryk. Men et nyt bindemiddel, udviklet af hubergroup, har banet vejen for denne innovation inden for rulle-til-rulle offsettryk.

Thomas Stumpf, direktør Web Offset hos hubergroup, forklarer:

- Ved hjælp af et specielt bindemiddel, den omhyggelige udvælgelse af råvarer og produktionsmetoderne, er det lykkedes at udvikle den første lavmigrering og web offset trykfarve med kun små lugtgener. Da sikkerhed og bæredygtighed er vores topprioriteter, har vi arbejdet tæt sammen med vores arkoffset-eksperter, som har udviklet blæk til fødevareemballage i mange år.

Udover et grundigt laboratoriearbejde har hubergroup udført omfattende praktiske tests i samarbejde med kendte mærkevareejere, trykkerier og papirfabrikanten DREWSEN.

Flere farverige emballager
Med de nye trykfarver er det for første gang muligt at producere fødevarekompatibel papiremballage i store mængder ved hjælp af firfarvet tryk i rotationsoffset.

Fødevareproducenter kan således gøre deres emballage mere farverig, for eksempel ved at gengive deres produkter i naturtro billeder på den.

Sæsonbestemt eller regionalt skiftende designs er også mulige og overkommelige selv i små mængder, og det giver store og små detailhandlere mulighed for at blive endnu mere kreative med deres emballage.

Både coldset-serien MGA FOOD NEWS og heatset-serien MGA EVOLUTION er ideelle til tryk på emballage til bagværk, fastfood såsom burgere eller wraps, og produkter fra delikatessediske, men også til al anden papiremballage i fødevaresektoren.

Trykkerier kan bruge det nye serie af trykfarver på alle almindelige coldset- eller heatset-maskiner og understøttes af hubergroups serviceteam under implementeringen.

-lipe

28/2 2023
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned