GRAKOM: Ny lov kan betyde ingen eller færre bladudgivelser

GRAKOM: Ny lov kan betyde ingen eller færre bladudgivelser

Med vedtagelsen af den nye postlov mister udgiverne fritagelsen for moms, og politikerne tøver med svar på, om de vil være med til at afbøde de økonomiske konsekvenser for eksempelvis de mange foreningsblade

Af Lisbeth Petersen

Lovforslaget, der udmønter postaftalen om fjernelse af befordringspligten for Post Nord, blev vedtaget i Folketinget i torsdags, og træder i kraft den 1. januar 2024.

Men der er stadig ingen løsning for magasinudgiverne i forhold til tabet af momskompensation, siger GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen i et nyhedsbrev fra brancheforeningen:

-Vi har i de seneste uger været i dialog med flere postordførere og kulturordførere om problemstillingen, og vi møder både velvilje og lydhørhed. Alligevel kan vi konstatere, at man politisk stadig ikke har forholdt sig konkret til, om man vil afbøde konsekvenserne af det kommende bortfald af momsfritagelsen. Det er desværre som om, at problematikken er faldet ned mellem to stole, hvor ingen indtil videre for alvor vil tage ansvaret på sig.

-Meget uheldig sideeffekt af en ellers god aftale
Findes der ikke en løsning kan konsekvensen i værste fald blive, at flere af de foreninger, der i dag sender medlemsblade ud for at informere og orientere deres medlemmer, bliver nødt til at stoppe med at udgive deres blade, fordi det bliver dyrere.

Andre vil - til trods for den store ekstra udgift - fastholde at sende magasiner ud men måske i reduceret frekvens.

-Jeg er overbevist om, at det aldrig har været intentionen med postaftalen at stække Foreningsdanmark. Det er snarere en meget uheldig sideeffekt af en ellers god aftale, udtaler Carina Christensen i GRAKOMs nyhedsbrev og tilføjer:

- Der bør findes en løsning i et samarbejde mellem Transportministeriet og Kulturministeriet.

4/12 2023
  • Høj hastighed og automatiseret opsætning

    Høj hastighed og automatiseret opsætning

    tryk-og-print ›HP Indigo løftede sløret for en vifte af AI-drevne løsninger til etiket- og emballagetryk ved årets Labelexpo Europe i Barcelona
  • På Media tager næste skridt

    På Media tager næste skridt

    tryk-og-print ›På Media investerer i en HP Indigo 7900 med syv farveenheder. Investeringen er en strategisk indsats for at styrke kvalitet, innovation og effektivitet, så trykkeriet kan differentiere sig tydeligt på markedet
  • Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    Euroskills på hjemmebane gav medaljerekord

    tryk-og-print ›Hele 27 medaljer gik til det danske landshold ved EuroSkills Herning 2025 i sidste uge. Høsten på 1 guld, 6 sølv, 6 bronze og 14 Medallion for Excellence er den hidtil største for de danske fagatleter
  • Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    Domino lancerer kompakt etiketprinter på Labelexpo

    tryk-og-print ›N410 digital LED-inkjet-printer er nyeste tilføjelse til sortimentet af virksomhedens gennemprøvede N-serie
  • Grakom får ny direktør

    Grakom får ny direktør

    tryk-og-print ›Søren Stemann Beck er ny administrerende direktør i Grakom. Han har over 20 års erfaring fra arbejde med både grafisk produktion og bureauydelser
  • Fujifilm viser fremtidens løsningner

    Fujifilm viser fremtidens løsningner

    tryk-og-print ›Nyheder inden for analog og digital etiketproduktion og foredrag fra brancheeksperter, partnere og slutbrugere er blandt indslagene på Fujifilms stand på Labelexpo 2025
  • Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    Først i Norden med den nye HP Indigo 6K+

    tryk-og-print ›Emballageproducenten, Boxes & Labels investerer i Nordens første HP Indigo 6K+ digital press, og tager dermed skridtet mod en endnu mere effektiv og fleksibel etiketproduktion
  • Agfas Orca klar til drift

    Agfas Orca klar til drift

    tryk-og-print ›Inkjet-printeren til storformat, SpeedSet Orca er færdigtestet hos The Delta Group og begynder daglig drift samme sted. For producenten Agfa er det lidt af en milepæl