GRAKOM lancerer internationalt logo til CSR-kodekset

GRAKOM lancerer internationalt logo til CSR-kodekset

GRAKOM har lanceret en engelsk version af logoet, der symboliserer overholdelsen af det grafiske kodeks for social ansvarlighed. Adm. dir. i GRAKOM, Thomas Torp, opfordrer til, at flere tilslutter sig kodekset og aktivt bruger det til at markedsføre sig internationalt

Det har længe været muligt at skilte med, at ens grafiske virksomhed tager socialt ansvar og har styr på miljø- og arbejdsmæssige forhold. Det har man kunnet siden 2013, hvor GRAKOM i samarbejde med HK/Privat udviklede Det grafiske CSR-kodeks.

GRAKOM lancerer nu en engelsk version af logoet. Det styrker yderligere muligheden for at bruge Det grafiske CSR-kodeks internationalt.

Thomas Torp, adm. dir. i GRAKOM, håber på, at det vil betyde, at endnu flere af GRAKOMs medlemmer vil tilslutte sig kodekset. Pt. er der 53, der har tilmeldt sig.

-Som branche skal vi vise, at vi tager ansvar og handler ansvarligt. Det gør vi ved at tilslutte os Det grafiske CSR-kodeks og aktivt skilte med det. I den grafiske branche i Danmark lever langt de fleste virksomheder allerede op til standarderne, der er fastsat i kodekset. Alligevel er det langt fra alle, der har tilsluttet sig, bemærker Thomas Torp.

Rene linjer kan give mere forretning
Han mener, at den grafiske branche i Danmark skal være bedre til at gøre opmærksom på sig selv. Det kan nemlig potentielt betyde mere forretning til Danmark og mere internationalt samarbejde, hvis den danske grafiske branche bliver synonym med fuldkommen rene linjer.

-Med den engelske version af logoet bliver det nu lettere at føre bevis for, at vi altså har styr på vores ting i Danmark. Når vi viser det engelske logo frem for internationale samarbejdspartnere, kan det være tungen på vægtskålen, der afgør om opgaven lander hos en dansk virksomhed, siger Thomas Torp.

Det grafiske CSR-kodeks tager udgangspunkt i FN Global Compacts ti principper om menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption. Kodekset er både en standard og en praksis for at handle ansvarligt, og er med til at garantere, at nationale love og relevant EU-lovgivning bliver overholdt.

-lipe

8/9 2021
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden
  • Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    tryk-og-print ›Reproarbejde og trykplader fra Jørgen Windelev i Rødovre var vigtige elementer for emballagen, da sydfranske Perrier tidligere i år indledte en global lancering af en helt ny produktserie, Maison Perrier med mineralvand i en række smagsvarianter
  • Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    tryk-og-print ›Soma, der producerer avancerede flexografiske trykmaskiner, følger den store succes på Drupa op med et åbent hus-arrangement den 20. november 2024 på sit hovedkontor i Landskroun, Tjekkiet. Her vil der være fokus på automatisering, anilox-håndtering og tryk på rørfolier 
  • 3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    tryk-og-print ›Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre
  • Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    tryk-og-print ›Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye