Grakom: Coop-stunt forklædt som klimapopulisme

Grakom: Coop-stunt forklædt som klimapopulisme

Forbud mod trykte tilbudsaviser handler kun om markedsandele. Danmark har verdens grønneste, grafiske branche og forbuddet vil betyde at tusindvis af mennesker mister arbejdet og lokalaviser må lukke, siger Grakoms administrerende direktør

COOP foreslår forbud mod trykte tilbudsaviser. Forslaget gavner reelt kun COOP selv, og er forklædt som klimapopulisme. Det handler dog ikke om hverken miljø eller klima, men derimod om markedsandele på dagligvareområdet. Klimaeffekten af forslaget er mikroskopisk, men de negative konsekvenser er voldsomme. For COOP vil det til gengæld styrke deres konkurrenceposition i markedet.

Det er uværdigt at blande klimaministeren ind i konkurrencen om markedsandele ved at forklæde et forslag som gavnligt for klima og miljø.

Det er reaktionen fra GRAKOM, der er erhvervsorganisation for grafisk kommunikation og medier og derved bl.a. repræsenterer alle landets trykkerier.

-Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi. Det niveau ses ingen andre steder i verden, siger adm. direktør Thomas Torp fra GRAKOM.

Fuldstændig useriøst
Der vil være betydelige negative effekter af et forbud mod trykte tilbudsaviser. Det vil koste hundredvis af produktionsarbejdspladser og dertil kommer, at omkring 10.000 unge vil miste deres fritidsjob som bud. Det vil desuden koste mange lokalaviser livet, fordi de ikke længere kan omdeles.

-COOP har simpelthen ikke gjort deres hjemmearbejde ordentligt her. De lægger op til at fratage 10.000 unge mennesker deres fritidsjob og samtidig straffe verdens grønneste grafiske branche i klimaets navn. Det er fuldstændigt useriøst. Det her vil koste flere hundreder arbejdspladser i en branche, der allerede går forrest på det her område. Vi er ikke en del af problemet – vi er en del af løsningen. og vi tager gerne en dialog med COOP – og alle andre - herom, siger Thomas Torp

COOPs forslag udspringer af, at COOP via deres kundeklub kan sende digitale reklamer direkte til 1,8 millioner danske husstande. Derfor er det naturligvis generende, at konkurrenterne kan nå samme modtagere via tilbudsaviser. Således vil COOP altså vinde en enorm konkurrencefordel i forhold til blandt andre Salling Group, Rema og Lidl, hvis de kan lokke danske politikere med på at forbyde tilbudsaviser.

-COOP forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd. COOP er presset af konkurrenterne og forsøger så med sådan et populistisk forslag at rage markedsandele til sig. Det skal ministeren da ikke blandes ind i. Heldigvis er ministeren langt klogere end det og træffer sine valg på et oplyst grundlag, siger Thomas Torp fra GRAKOM.

-lipe

 

2/12 2019
  • Bähren styrker sig på etiketfronten

    Bähren styrker sig på etiketfronten

    tryk-og-print ›Bähren Pharma Packaging investerer i sin første MPS Flexo-trykpresse for at udvide sine kapaciteter inden for farmaceutiske etiketter
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter
  • Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    tryk-og-print ›Med lanceringen af Compact Pallet Loader og Compact Bender tager Heidelberg endnu et skridt mod fuldautomatisk produktion af trykplader og bidrager dermed til en mere effektiv, kontaktfri og skalerbar håndtering af offsetplader
  • Gravure i fuldt flor

    Gravure i fuldt flor

    tryk-og-print ›Bobst oneECG til gravure giver fleksibel emballage et luksuriøst look og gør det muligt at trykke en bred vifte af metalliske farver med et standardfarvesæt. Dermed kan trykkerier reagere effektivt på de aktuelle udfordringer
  • Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    tryk-og-print ›Åtta45/Exakta fortsætter sin udvikling og styrker sin maskinpark ved at investere i den nye HP Indigo 120K Digital Press
  • Fokus på emballage og sporbarhed

    Fokus på emballage og sporbarhed

    tryk-og-print ›Kunder og forhandlere fra hele verden deltog fornyligt i HSA Systems' Open Days-arrangement. Her var der fokus på emballage, sporbarhed og inkjet-teknologi
  • HP udvider sin Latex-portefølje

    HP udvider sin Latex-portefølje

    tryk-og-print ›Ny generation af storformatprintere skal sammen med et opgraderingssæt til eksisterende printere og nye funktioner i PrintOS-platformen, gøre kundernes produktion mere effektiv