Grakom: Coop-stunt forklædt som klimapopulisme

Grakom: Coop-stunt forklædt som klimapopulisme

Forbud mod trykte tilbudsaviser handler kun om markedsandele. Danmark har verdens grønneste, grafiske branche og forbuddet vil betyde at tusindvis af mennesker mister arbejdet og lokalaviser må lukke, siger Grakoms administrerende direktør

COOP foreslår forbud mod trykte tilbudsaviser. Forslaget gavner reelt kun COOP selv, og er forklædt som klimapopulisme. Det handler dog ikke om hverken miljø eller klima, men derimod om markedsandele på dagligvareområdet. Klimaeffekten af forslaget er mikroskopisk, men de negative konsekvenser er voldsomme. For COOP vil det til gengæld styrke deres konkurrenceposition i markedet.

Det er uværdigt at blande klimaministeren ind i konkurrencen om markedsandele ved at forklæde et forslag som gavnligt for klima og miljø.

Det er reaktionen fra GRAKOM, der er erhvervsorganisation for grafisk kommunikation og medier og derved bl.a. repræsenterer alle landets trykkerier.

-Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche, og stort set alle husstandsomdelte tilbudsaviser produceres på svanemærkede trykkerier. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi. Det niveau ses ingen andre steder i verden, siger adm. direktør Thomas Torp fra GRAKOM.

Fuldstændig useriøst
Der vil være betydelige negative effekter af et forbud mod trykte tilbudsaviser. Det vil koste hundredvis af produktionsarbejdspladser og dertil kommer, at omkring 10.000 unge vil miste deres fritidsjob som bud. Det vil desuden koste mange lokalaviser livet, fordi de ikke længere kan omdeles.

-COOP har simpelthen ikke gjort deres hjemmearbejde ordentligt her. De lægger op til at fratage 10.000 unge mennesker deres fritidsjob og samtidig straffe verdens grønneste grafiske branche i klimaets navn. Det er fuldstændigt useriøst. Det her vil koste flere hundreder arbejdspladser i en branche, der allerede går forrest på det her område. Vi er ikke en del af problemet – vi er en del af løsningen. og vi tager gerne en dialog med COOP – og alle andre - herom, siger Thomas Torp

COOPs forslag udspringer af, at COOP via deres kundeklub kan sende digitale reklamer direkte til 1,8 millioner danske husstande. Derfor er det naturligvis generende, at konkurrenterne kan nå samme modtagere via tilbudsaviser. Således vil COOP altså vinde en enorm konkurrencefordel i forhold til blandt andre Salling Group, Rema og Lidl, hvis de kan lokke danske politikere med på at forbyde tilbudsaviser.

-COOP forsøger med det her stunt at tage ministeren som gidsel i noget, der reelt er en kundekrig på dagligvaremarkedet. Det er absurd. COOP er presset af konkurrenterne og forsøger så med sådan et populistisk forslag at rage markedsandele til sig. Det skal ministeren da ikke blandes ind i. Heldigvis er ministeren langt klogere end det og træffer sine valg på et oplyst grundlag, siger Thomas Torp fra GRAKOM.

-lipe

 

2/12 2019
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned