Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Et fælles forslag fra en række organisationer om at ændre ordningen for husstandsomdelte tilbudsaviser er baseret på myter, fejl og forkerte tal,og vil smadre markedet for lokale ugeaviser, mener brancheforeningens formand, Thomas Torp. Han maner til omtanke, inden der bliver truffet en beslutning

Af Lisbeth Petersen

-Træk lige vejret og sæt jer ind i tingene. Der er tale om et ualmindeligt dårligt forslag. Det vil smadre distributionen af lokale ugeaviser, det skader sammenhængskraften i små lokalsamfund, det skader mindre lokale erhvervsdrivendes muligheder for at drive forretning, det koster arbejdspladser og det fører til at endnu flere markedsføringskroner havner i lommerne på techgiganterne, siger Thomas Torp, som er direktør for brancheforeningen GRAKOM.

Reaktionen kommer efter at en række organisationer som bl. DI, Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet TÆNK og Coop-koncernen i samlet flok i sidste uge fremsatte et tidligere diskuteret forslag om at ændre den nuværende 'Nej-Tak-ordning' til reklamer.
I stedet for at vælge reklamerne fra med et mærke på postkassen, skal forbrugerne vælge dem til med et 'Ja Tak - mærke', mener organisationerne.

-Rent fup baseret på mavefornemmelser
Men et dårligt forslag bliver ikke bedre af gentagelse, mener GRAKOM, som påpeger, at det for Coops vedkommende nok handler mere om en kamp om markedsandele end om et misforstået hensyn til miljøet:

-Vi producerer i Danmark tryksager efter den højeste miljø- og klimastandard, der findes. CO2-udledningen er kun en brøkdel af de tal, der er kommet frem i den aktuelle debat. Samtidigt glemmer forslagsstillerne, at tilbudsaviserne erstattes af onlinemarkedsføring, der også udleder CO2. Der er simpelthen ingen dokumentation for en klimaeffekt. Det er rent fup og baseret på mavefornemmelser, siger Thomas Torp, og uddyber:

-COOP står rigtigt svagt på husstandsomdelte tilbudsaviser, mens de har en markant konkurrencefordel på digital markedsføring, hvor deres kundeklub giver dem mulighed for direkte målrettet onlinemarkedsføring overfor 1,8 mio. danskere. Derfor kan COOP vinde markedsandele, hvis konkurrenternes mulighed for at udsendes tilbudsaviser begrænses.

-Hvis COOP gerne vil gavne klima og miljø kunne de stoppe med at producere tilbudsaviser i Polen og fragte dem til Danmark på store lastbiler. Ingen tvinger COOP til at udgive tilbudsaviser. Og så kunne de skære ned på onlinemarkedsføringen, som både belaster klimaet og styrker techgiganterne, siger Thomas Torp.

Fup & Fakta om baggrund for forslaget
GRAKOM mener, at hele forslaget om en ændring af ordningen, er baseret på en række fejlagtige påstande og fortielser, som brancheforeningen har ridset op på en Fup & Fakta-liste:

  • Mængden af tilbudsaviser overdrives med næste 100 pct. Der blev i 2021 omdelt 57.000 tons tilbudsaviser

  • CO2-udledning overdrives voldsomt. Tallet er nu helt oppe på 300.000 tons CO2. For et år siden påstod samme forslagsstillere at tallet var 200.000 tons. I virkeligheden kender vi tallene helt konkret på trykkerierne, og der udledes ca. 70.000 tons CO2

  • Det påstås at de fleste reklamer ender i skraldespanden. Det er ikke korrekt. 86 pct. af modtagerne læser tilbudsaviserne. Når de er læst ender de i genbrugscontaineren. Vi genbruger omkring 90 pct. af vores papir i Danmark

  • Det forties at færre tilbudsaviser fører til mere onlinemarkedsføring, som dels medfører CO2-udledning. Ifølge Forbrugerrådet TÆNK er udledningen fra en e-mail 50 gram CO2. Det svarer til udledningen fra en lille tilbudsavis. Hver gang COOP udsender en million nyhedsbreve til kundeklubben udledes således 50 tons CO2

  • Det forties, at det er nemmere at tilmelde sig Nej tak – ordningen end at tømme postkassen, og at 95 pct. af danskerne kender ordningen. Det giver derfor ikke mening at påstå, at der er tale om tvangsreklamer. Det er til gengæld tvangsreklamer, når COOP og andre reklamerer på TV, outdoor, Google eller Facebook.
21/2 2022
  • Introducerer ny inkjetpresse online 

    Introducerer ny inkjetpresse online 

    tryk-og-print ›Fujifilm præsenterer sin nye Jet Press 1160CF i EMEA-regionen ved en live online-event. Her kan man høre mere om den nye inkjetpresse, der supplerer Fujifilms eksisterende Jet Press 1160CFG, der blev lanceret på drupa 2024
  • Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    Nilpeter og Multietiquetas styrker samarbejdet med ny FB-14-installation

    tryk-og-print ›Partnerskabet strækker sig over flere generationer og er baseret på fælles værdier, familieejerskab og en fælles dedikation til kvalitet, innovation og langsigtet succes. Og så er samarbejdet en drivkraft  der fremmer labelinnovationen i Mexico
  • Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    Nye modeller øger kreativiteten for brugerne

    tryk-og-print ›Roland DG introducerer to VersaSTUDIO-printere for at udvide mulighederne for sine kompakte print/cut- og ''direct-to-object-enheder''
  • DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    DM i 3D-print og AM Summit 2025 udspiller sig på HI-messen

    tryk-og-print ›Der skal dystes i avanceret 3D-print-teknologi, når HI-messen senere på året danner ramme om DM i 3D-print for erhvervsskoleelever. Mesterskabet er en del af messens 3D TECH-område, der blandt andet også rummer Dansk AM Hub, som andetsteds på messen som noget nyt forestår AM Summit
  • Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    Fjern momsen: Fysiske bøger i fokus i ny rapport

    tryk-og-print ›En række centrale anbefalinger skal styrke læselysten hos børn og unge – blandt andet gennem flere bogkøb til skolebiblioteker og en fjernelse af momsen på trykte bøger. Grakom glæder sig over, at det trykte medie spiller en hovedrolle i arbejdsgruppens anbefalinger
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer