Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Et fælles forslag fra en række organisationer om at ændre ordningen for husstandsomdelte tilbudsaviser er baseret på myter, fejl og forkerte tal,og vil smadre markedet for lokale ugeaviser, mener brancheforeningens formand, Thomas Torp. Han maner til omtanke, inden der bliver truffet en beslutning

Af Lisbeth Petersen

-Træk lige vejret og sæt jer ind i tingene. Der er tale om et ualmindeligt dårligt forslag. Det vil smadre distributionen af lokale ugeaviser, det skader sammenhængskraften i små lokalsamfund, det skader mindre lokale erhvervsdrivendes muligheder for at drive forretning, det koster arbejdspladser og det fører til at endnu flere markedsføringskroner havner i lommerne på techgiganterne, siger Thomas Torp, som er direktør for brancheforeningen GRAKOM.

Reaktionen kommer efter at en række organisationer som bl. DI, Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet TÆNK og Coop-koncernen i samlet flok i sidste uge fremsatte et tidligere diskuteret forslag om at ændre den nuværende 'Nej-Tak-ordning' til reklamer.
I stedet for at vælge reklamerne fra med et mærke på postkassen, skal forbrugerne vælge dem til med et 'Ja Tak - mærke', mener organisationerne.

-Rent fup baseret på mavefornemmelser
Men et dårligt forslag bliver ikke bedre af gentagelse, mener GRAKOM, som påpeger, at det for Coops vedkommende nok handler mere om en kamp om markedsandele end om et misforstået hensyn til miljøet:

-Vi producerer i Danmark tryksager efter den højeste miljø- og klimastandard, der findes. CO2-udledningen er kun en brøkdel af de tal, der er kommet frem i den aktuelle debat. Samtidigt glemmer forslagsstillerne, at tilbudsaviserne erstattes af onlinemarkedsføring, der også udleder CO2. Der er simpelthen ingen dokumentation for en klimaeffekt. Det er rent fup og baseret på mavefornemmelser, siger Thomas Torp, og uddyber:

-COOP står rigtigt svagt på husstandsomdelte tilbudsaviser, mens de har en markant konkurrencefordel på digital markedsføring, hvor deres kundeklub giver dem mulighed for direkte målrettet onlinemarkedsføring overfor 1,8 mio. danskere. Derfor kan COOP vinde markedsandele, hvis konkurrenternes mulighed for at udsendes tilbudsaviser begrænses.

-Hvis COOP gerne vil gavne klima og miljø kunne de stoppe med at producere tilbudsaviser i Polen og fragte dem til Danmark på store lastbiler. Ingen tvinger COOP til at udgive tilbudsaviser. Og så kunne de skære ned på onlinemarkedsføringen, som både belaster klimaet og styrker techgiganterne, siger Thomas Torp.

Fup & Fakta om baggrund for forslaget
GRAKOM mener, at hele forslaget om en ændring af ordningen, er baseret på en række fejlagtige påstande og fortielser, som brancheforeningen har ridset op på en Fup & Fakta-liste:

  • Mængden af tilbudsaviser overdrives med næste 100 pct. Der blev i 2021 omdelt 57.000 tons tilbudsaviser

  • CO2-udledning overdrives voldsomt. Tallet er nu helt oppe på 300.000 tons CO2. For et år siden påstod samme forslagsstillere at tallet var 200.000 tons. I virkeligheden kender vi tallene helt konkret på trykkerierne, og der udledes ca. 70.000 tons CO2

  • Det påstås at de fleste reklamer ender i skraldespanden. Det er ikke korrekt. 86 pct. af modtagerne læser tilbudsaviserne. Når de er læst ender de i genbrugscontaineren. Vi genbruger omkring 90 pct. af vores papir i Danmark

  • Det forties at færre tilbudsaviser fører til mere onlinemarkedsføring, som dels medfører CO2-udledning. Ifølge Forbrugerrådet TÆNK er udledningen fra en e-mail 50 gram CO2. Det svarer til udledningen fra en lille tilbudsavis. Hver gang COOP udsender en million nyhedsbreve til kundeklubben udledes således 50 tons CO2

  • Det forties, at det er nemmere at tilmelde sig Nej tak – ordningen end at tømme postkassen, og at 95 pct. af danskerne kender ordningen. Det giver derfor ikke mening at påstå, at der er tale om tvangsreklamer. Det er til gengæld tvangsreklamer, når COOP og andre reklamerer på TV, outdoor, Google eller Facebook.
21/2 2022
  • Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    Canon satser stort på etiket- og emballagemarkedet

    tryk-og-print ›Med et mål om at blive en stor spiller indenfor digitalt printede etiketter og emballage dedikerer Canon en hel zone på årets Drupa messe i næste måned. Her bliver bl.a. præsenteret nyheder til tryk på etiketter, bølgepap og foldekarton
  • Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    Kunstig intelligens i fokus på KOMM Dagen

    tryk-og-print ›Brancheforeningen GRAKOM inviterer til sin årlige konference den 25. april. Her er mulighederne og udfordringerne med AI en væsentlig del af programmet
  • Inkjet, mulighedernes verden

    Inkjet, mulighedernes verden

    tryk-og-print ›Teknologianalytikeren, tyske Ralf Schlözer mener, at de udviklingsmuligheder er knytter sig til inkjet-teknologien kan fjerne risikoen ved at bevæge sig ind i nye printapplikationer og gøre det muligt at udforske nye muligheder for print. I indlægget neden for uddyber han sine synspunkter
  • Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    Fujifilm præsenterer ny, kombineret inkjetblæk på drupa 2024

    tryk-og-print ›Virksomheden har videreudviklet sin patenterede AQUAFUZE inkjet blækteknologi, som kombinerer vandbaseret og UV-hærdende blæk til bredformat inkjet printapplikationer. Det nye UV-hærdende vandige blæk vil åbne nye muligheder for inkjet printapplikationer i bredformat
  • Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    Fogra-certificerede Canonprintere rykker i EMEA

    tryk-og-print ›Siden lanceringen i henholdsvis december 2022 og maj 2023 er der installeret over 1.600 printere fra Canons imagePress V900-serie og over 120 imagePress V1350-printere i EMEA. Tildelingen af Fogras1 PSD certificeringen har været med til at øget salget
  • UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    tryk-og-print ›Som et del af sit Graphics Solutions-produktsortiment præsenterer den finske virksomhed i disse dage en række selvklæbende film og beskyttelseslaminater, der er specielt udviklet til applikationer inden for storformatprint
  • HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    tryk-og-print ›Den nye HP Color LaserJet Pro 3000 serie har et kompakt design og kan ifølge producenten levere hastighed, skarpe farver og energieffektivitet til kunder, der kræver høj ydeevne på begrænset plads
  • Først i Norden med HP Indigo V12

    Først i Norden med HP Indigo V12

    tryk-og-print ›Det svenske trykkeri, Nordvalls har som det første i Skandinavien investeret i den højteknologiske løsning til print af etiketter