Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Grakom advarer mod forhastede beslutninger om trykte reklamer

Et fælles forslag fra en række organisationer om at ændre ordningen for husstandsomdelte tilbudsaviser er baseret på myter, fejl og forkerte tal,og vil smadre markedet for lokale ugeaviser, mener brancheforeningens formand, Thomas Torp. Han maner til omtanke, inden der bliver truffet en beslutning

Af Lisbeth Petersen

-Træk lige vejret og sæt jer ind i tingene. Der er tale om et ualmindeligt dårligt forslag. Det vil smadre distributionen af lokale ugeaviser, det skader sammenhængskraften i små lokalsamfund, det skader mindre lokale erhvervsdrivendes muligheder for at drive forretning, det koster arbejdspladser og det fører til at endnu flere markedsføringskroner havner i lommerne på techgiganterne, siger Thomas Torp, som er direktør for brancheforeningen GRAKOM.

Reaktionen kommer efter at en række organisationer som bl. DI, Danmarks Naturfredningsforening, Forbrugerrådet TÆNK og Coop-koncernen i samlet flok i sidste uge fremsatte et tidligere diskuteret forslag om at ændre den nuværende 'Nej-Tak-ordning' til reklamer.
I stedet for at vælge reklamerne fra med et mærke på postkassen, skal forbrugerne vælge dem til med et 'Ja Tak - mærke', mener organisationerne.

-Rent fup baseret på mavefornemmelser
Men et dårligt forslag bliver ikke bedre af gentagelse, mener GRAKOM, som påpeger, at det for Coops vedkommende nok handler mere om en kamp om markedsandele end om et misforstået hensyn til miljøet:

-Vi producerer i Danmark tryksager efter den højeste miljø- og klimastandard, der findes. CO2-udledningen er kun en brøkdel af de tal, der er kommet frem i den aktuelle debat. Samtidigt glemmer forslagsstillerne, at tilbudsaviserne erstattes af onlinemarkedsføring, der også udleder CO2. Der er simpelthen ingen dokumentation for en klimaeffekt. Det er rent fup og baseret på mavefornemmelser, siger Thomas Torp, og uddyber:

-COOP står rigtigt svagt på husstandsomdelte tilbudsaviser, mens de har en markant konkurrencefordel på digital markedsføring, hvor deres kundeklub giver dem mulighed for direkte målrettet onlinemarkedsføring overfor 1,8 mio. danskere. Derfor kan COOP vinde markedsandele, hvis konkurrenternes mulighed for at udsendes tilbudsaviser begrænses.

-Hvis COOP gerne vil gavne klima og miljø kunne de stoppe med at producere tilbudsaviser i Polen og fragte dem til Danmark på store lastbiler. Ingen tvinger COOP til at udgive tilbudsaviser. Og så kunne de skære ned på onlinemarkedsføringen, som både belaster klimaet og styrker techgiganterne, siger Thomas Torp.

Fup & Fakta om baggrund for forslaget
GRAKOM mener, at hele forslaget om en ændring af ordningen, er baseret på en række fejlagtige påstande og fortielser, som brancheforeningen har ridset op på en Fup & Fakta-liste:

  • Mængden af tilbudsaviser overdrives med næste 100 pct. Der blev i 2021 omdelt 57.000 tons tilbudsaviser

  • CO2-udledning overdrives voldsomt. Tallet er nu helt oppe på 300.000 tons CO2. For et år siden påstod samme forslagsstillere at tallet var 200.000 tons. I virkeligheden kender vi tallene helt konkret på trykkerierne, og der udledes ca. 70.000 tons CO2

  • Det påstås at de fleste reklamer ender i skraldespanden. Det er ikke korrekt. 86 pct. af modtagerne læser tilbudsaviserne. Når de er læst ender de i genbrugscontaineren. Vi genbruger omkring 90 pct. af vores papir i Danmark

  • Det forties at færre tilbudsaviser fører til mere onlinemarkedsføring, som dels medfører CO2-udledning. Ifølge Forbrugerrådet TÆNK er udledningen fra en e-mail 50 gram CO2. Det svarer til udledningen fra en lille tilbudsavis. Hver gang COOP udsender en million nyhedsbreve til kundeklubben udledes således 50 tons CO2

  • Det forties, at det er nemmere at tilmelde sig Nej tak – ordningen end at tømme postkassen, og at 95 pct. af danskerne kender ordningen. Det giver derfor ikke mening at påstå, at der er tale om tvangsreklamer. Det er til gengæld tvangsreklamer, når COOP og andre reklamerer på TV, outdoor, Google eller Facebook.
21/2 2022
  • Bähren styrker sig på etiketfronten

    Bähren styrker sig på etiketfronten

    tryk-og-print ›Bähren Pharma Packaging investerer i sin første MPS Flexo-trykpresse for at udvide sine kapaciteter inden for farmaceutiske etiketter
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter
  • Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    tryk-og-print ›Med lanceringen af Compact Pallet Loader og Compact Bender tager Heidelberg endnu et skridt mod fuldautomatisk produktion af trykplader og bidrager dermed til en mere effektiv, kontaktfri og skalerbar håndtering af offsetplader
  • Gravure i fuldt flor

    Gravure i fuldt flor

    tryk-og-print ›Bobst oneECG til gravure giver fleksibel emballage et luksuriøst look og gør det muligt at trykke en bred vifte af metalliske farver med et standardfarvesæt. Dermed kan trykkerier reagere effektivt på de aktuelle udfordringer
  • Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    tryk-og-print ›Åtta45/Exakta fortsætter sin udvikling og styrker sin maskinpark ved at investere i den nye HP Indigo 120K Digital Press
  • Fokus på emballage og sporbarhed

    Fokus på emballage og sporbarhed

    tryk-og-print ›Kunder og forhandlere fra hele verden deltog fornyligt i HSA Systems' Open Days-arrangement. Her var der fokus på emballage, sporbarhed og inkjet-teknologi
  • HP udvider sin Latex-portefølje

    HP udvider sin Latex-portefølje

    tryk-og-print ›Ny generation af storformatprintere skal sammen med et opgraderingssæt til eksisterende printere og nye funktioner i PrintOS-platformen, gøre kundernes produktion mere effektiv