Genbrugsmaling udvider farvepaletten på Roskilde Festival

Genbrugsmaling udvider farvepaletten på Roskilde Festival

Roskilde Festival er lige op over, og igen støtter Nordsjö festivalen med maling. I år er en stor del af de ca. 6.000 liter genbrugsmaling, som ellers ville blive destrueret. Dermed kommer der mange flere farver fra Nordsjö end de velkendte orange-sorte i omløb på festivalen

Malingen, der er indsamlet i Nordsjö’s egne butikker rundt om i Danmark, er blevet leveret i 1.000 liters emballage, for at spare på plasten, og malingen er blandt andet blev brugt til at male brædder, bygninger og møbler som borde og stole.

Da det ikke er muligt at garantere en bestemt farve af den genbrugte maling, vil festivalområdet i år for første gang have andre farver de steder, der traditionelt er blevet malet med orange og sorte.

Ud over den maling, der skal dekorere området, leverer Nordsjö også grunder til de træplader, som graffitikunstnere skal male for at give dem den bedst mulige overflade til deres kunst.

- Roskilde Festivals primære farver er sort og orange, og de vil også kunne ses i år på festivalområdet.

- Men at vi nu også vil opleve andre farver fra genbrugsmaling er let at begrunde ud fra et miljø- og bæredygtighedsperspektiv, og den maling, Nordsjö leverer, er også svanemærket, siger Andreas Groth Clausen, partnerskabsansvarlig på Roskilde Festival.

Det er blandt andet hegnsplader, som får nogle andre farver end den sorte som de hidtil er blevet malet med.

Malerarbejdet startede i slutningen af april og er blevet udført af omkring 30 frivillige malere. De var alle meget positive overraskede over, hvor godt det fungerede at male med genbrugsmaling.

- For os som malingsleverandør betyder det meget at kunne støtte Roskilde Festival.

- Alt overskud fra Roskilde Festival går direkte til forskellige ungdomsaktiviteter, og hvis vi kan bidrage, gør vi det gerne, siger Niklas Almquist, salgschef for Nordsjö Professional Danmark.

I ugerne op til festivalen vil Nordsjö også have en pop-op-butik på området, hvor man kan købe maling i alle de farver, der bliver tonet på stedet, til f.eks. restauranter, der gerne vil sætte deres personlige præg på deres serveringsområde.

Roskilde Festival, som er en kæmpe publikumssucces, tiltrækker omkring 150.000 besøgende i løbet af festivaldagene. Derudover er der omkring 30.000 frivillige, som er ægte entusiaster og vender tilbage år efter år for at hjælpe til på festivalen.

-hawin

 

20/6 2024
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye
  • Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

    Helt ny, mat efterbehandlingsteknologi fra Heidelberg og Gallus

    tryk-og-print ›Gallus MatteJet-teknologien giver en førsteklasses mat, finish, der tidligere var uopnåelig med digital inkjet. Nyheden vil ifølge producenten transformere inkjetteknologiens muligheder - bl.a. til vin- og spiritusetiketter
  • Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

    Dybtryk træder ind i den digitale tidsalder

    tryk-og-print ›BOBST har udviklet smartGravure til sin dybtryksmaskineplatform Master RS 6003. Teknologien betyder ifølge producenten at processen tager et kæmpe spring fra en overvejende manuel arbejdsgang til et fuldt digitaliseret forløb
  • Epson lancerer to nye 64 tommer farvesuplimeringsprintere

    Epson lancerer to nye 64 tommer farvesuplimeringsprintere

    tryk-og-print ›De innovative SureColor F9500- og SC-F9500H-modeller erstatter SureColor F9400 og SC-F9400H på det Europæiske marked og giver betydelige forbedringer i produktivitet, brugervenlighed og billedkvalitet
  • Vanguard Europe og Fogepack Systemes indgår samarbejde

    Vanguard Europe og Fogepack Systemes indgår samarbejde

    tryk-og-print ›Specialisten indenfor industrielle UV-digitale flatbedprintere annoncerer et omfattende partnerskab med franske Fogepack Systemes, der leverer totalløsninger til emballageproduktion
  • Drupa overgik alle forventninger for Ricoh

    Drupa overgik alle forventninger for Ricoh

    tryk-og-print ›Med mere end 100 ordrer på tværs af alle inkjet-, toner-, software- og industrielle printhovedteknologier og stor interesse for produkterne, en masse vellykkede møder og styrkelsen af frugtbare partnerskaber oveni kan Ricohs organisation se tilbage på en vellykket drupamesse
  • I øjenhøjde med printteknologien

    I øjenhøjde med printteknologien

    tryk-og-print ›Roland DG har for nyligt organiseret det andet succesfulde "Level Up Lab"-arrangement i Europa. Denne gang i København
  • Sikker optimering

    Sikker optimering

    tryk-og-print ›Svenske Sandéns Security Printing udvider sit samarbejde med Visutech. Det skete ad trykkeriet har på den nyligt overståede drupa-messe investerede printbar-systemet fra Fujifilm