Cradle to Cradle certificeret: KLS PurePrint går efter guldet

Cradle to Cradle certificeret: KLS PurePrint går efter guldet

I 2015 blev trykkerivirksomheden KLS PurePrint Cradle to Cradle certificeret og blev dermed det kun andet trykkeri i verden til at modtage den ambitiøse certificering. I første omgang blev KLS PurePrint registreret på Bronze-niveau, men allerede i 2016 blev virksomhedens niveau hævet til Sølv. Nu er det lykkedes KLS PurePrint at udmærke sig på Guld-niveau på området materialesundhed, hvilket resulterer i at certificeringen hæves til Guld

Med en vision om at blive verdens grønneste trykkeri, begyndte KLS PurePrint at undersøge mulighederne for at producere biologisk nedbrydelige tryksager og emballager – helt fri for skadelige kemikalier og tungmetaller i både produkt og produktionsprocessen.

Efter flere års udvikling, lykkedes det virksomheden, i samarbejde med konsulentvirksomheden Vugge til Vugge, at blive Cradle to Cradle certificeret, en af verdens strengeste miljøcertificeringer, som det første trykkeri i Nordeuropa og det kun andet i verden. 

Nu er det lykkedes virksomheden at opnå Guld på området materialesundhed, hvilket resulterer i at virksomheden er i Guld-niveau på områderne materialesundhed, materialegenbrug, håndtering af vand- og jordressourcer og social retfærdighed og Platin i ren luft og klimabeskyttelse, for bl.a. brug af 100 % vedvarende energi i egen produktion. Derfor hæves virksomheden Cradle to Cradle certificering til Guld.

- Det er en kæmpe præstation at opnå Guld i materialesundhed. Det er det højeste niveau, som man kan opnå med de ingredienser, som indgår i ens produkt, og vi er derfor i mål med disse mere end 20 forskellige råvarer fra trykfarven til papir, karton, hæftetråd, lim og lakker, udtaler Kasper Larsen, kommerciel direktør i KLS PurePrint. 

Fra Guld til Platin-niveau er det procesmaterialerne, som skal kortlægges. Det er i KLS PurePrints tilfælde fugtevandstilsætning, sprit og afvasker. 

Bronze og Sølv-niveauerne skal ses som stadier, som virksomheder er på, indtil de når i mål i forhold til materialeingredienser. Hos KLS PurePrint opnåede man tilbage i 2015 Bronze og året efter Sølv.

Hårdt og kontinuerligt arbejde har været dagligdag hos KLS PurePrint, som siden 2016 har formået at bibeholde sølv-certificeringen og samtidig arbejdet intenst for at kortlægge alle materialeingredienser og få udfaset eller erstattet de ingredienser, der ikke levede op til guld-kravene.

Et arbejde der er udført i tæt samarbejde med KLS PurePrints leverandører. Dette er nu lykkedes og virksomheden er utrolig glad og stolt over at se at arbejdet bærer frugt med den nye guldcertificering. 

Partnerskab på tværs af landegrænser
At omstille sin produktion fra traditionelle tryksager og emballage til Cradle to Cradle certificerede er et ambitiøst projekt og for KLS PurePrint har et samarbejde med to andre Cradle to Cradle Guld-certificerede trykkerier, det østrigske, gugler*, verdens første Cradle to Cradle certificeret trykkeri, og det schweiziske, Vögeli AG, været en stor hjælp.

Samarbejdet har gjort det muligt for trykkerierne at dele udviklingsomkostningerne og koordinere udviklingsaktiviteter. 

- Samarbejdet med de to trykkerier betyder, at vi som SMV har mulighed for at favne mere, end hvad vi kan alene, vurderer Kasper Larsen.

Derudover har de tre Cradle to Cradle-trykkerier startet det internationale fællesskab Print the Change, med det formål at få så mange trykkerier i Europa til at samarbejde om en mere bæredygtig dagsorden. 

Som et led i arbejdet hen imod at blive certificeret, blev der udarbejdet en komplet kortlægning over, hvad der indgik i virksomhedens materialer.

- Vi skulle fire led bagud fra vores samarbejdspartnere, før vi fik det fulde indblik. Vi havde leverandører, som ikke havde nogen idé om, at der var skadelige stoffer i deres produkter, men hvor det lykkedes at fjerne kemikalierne inden for kort tid. Derved blev det er en gevinst for både dem og os – og det der gør, at vores kunder er der i dag, fordi det viser stor troværdighed, at vi er helhjertede omkring alle aspekter af bæredygtighed, konstaterer Kasper Larsen. 

For det arbejde opnåede KLS PurePrint en Cradle to Cradle-certificering og i 2015 fremstillede virksomheden det første Cradle to Cradle-produkt, som bl.a. betyder, at papir, trykfarve, lak, lim, karton og hjælpematerialer er CO2-neutrale og bionedbrydelige.

For KLS PurePrint har det været afgørende med en certificering som denne, for at kunne dokumentere den ihærdige indsats overfor miljøet. 

- Ved at dokumentere vores indsats gennem en Cradle to Cradle certificering, viser vi vores kunder, at der er handling bag ordene og at vi kontinuerligt arbejder for at forbedre vores virksomhed, uddyber Kasper Larsen.

-hawin

 

Fakta om Cradle to Cradle

Cradle to Cradle tager højde for hele produktets livscyklus og stiller krav om kontinuerlig forbedring af produkter og processer. For at opnå certificeringen skal virksomheder leve op til strenge krav om bæredygtighed på fem områder. Disse er: 

  • Materialesundhed
  • Materialegenbrug
  • Ren luft og klimabeskyttelse
  • Forvaltning af vand- og jordressourcer
  • Social retfærdighed 

Bedømmelsesskalaen har fem niveauer – Basic, Bronze, Sølv, Guld og Platin og det samlede certificeringsniveau fastsættes efter det laveste niveau, der er opnået i en af de fem kategorier. På alle fem områder skal virksomheden udarbejde et roadmap som beskriver, hvordan der opnås det ultimative Platin-niveau. Hvert andet år gennemgås og godkendes udviklingen af den certificerende myndighed.

Læs også om virksomheden Vugge til vugge HER

7/6 2023
  • HP lancerer to nye industritrykmaskiner

    HP lancerer to nye industritrykmaskiner

    tryk-og-print ›PageWide T4250 HDR og PageWide T500M HD, er de to ny trykmaskiner fra HP og er udviklet til en bred vifte af trykopgaver inden for både bogproduktion, direct mail og kommercielt tryk
  • Agfa udvider sin Anapurna Ciervo inkjetprinter-serie

    Agfa udvider sin Anapurna Ciervo inkjetprinter-serie

    tryk-og-print ›Agfa har tilføjet en 2,5 m Anapurna Ciervo H2500 inkjet-printer til sit sortiment af hybridprintere. Den nye printer supplerer den større Anapurna Ciervo H3200, og giver den samme alsidighed og ydeevne i et mere kompakt format
  • Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketter

    Hurtig succes og ROI-rekord med digitale etiketter

    tryk-og-print ›Gallus afslører to af sine seneste kundesucceser, der viser vigtige driftseffektiviteter, TCO-fordele og lønsomhedsforbedringer, der er gjort mulige med den nye Gallus One
  • hubergroup lancerer ny Dynamica Ink-serie

    hubergroup lancerer ny Dynamica Ink-serie

    tryk-og-print ›Den nye farveintense nemt-indstillelige serie præsenteres bl.a. som kobolt- og oliefri og skræddersyet til at opfylde de skiftende krav til moderne, kommercielt højkvalitetstryk
  • Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    Smurfit Westrock OnWell udvider forretningen

    tryk-og-print ›Producenten af displays til detailhandlen og andet POS-materiale, Smurfit Westrock OnWell styrker sin position på markedet via en flytning til større lokaler og en strategisk satsning på digital trykproduktion
  • - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    - Danmark skal være førende i brugen af 3D print

    tryk-og-print ›Dansk AM Hub har de seneste syv år løftet brugen af industriel 3D-print i dansk erhvervsliv. Industriens Fond bevilger nu yderligere 30,5 mio. kr. som skal gøre Danmark til verdensmestre i på området og gavne både den grønne omstilling og bundlinjen
  • Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    Koenig & Bauer Durst har åbnet VariJET 106-kundecenter

    tryk-og-print ›Virksomhederne er gået sammen om et kombineret test- og democenter i Radebeul i Tyskland. Her kan kunderne både se og afprøve digital-, offset- og postprint-produktion på et enkelt sted i en hal dedikeret til VariJET 106 hybridpressen til foldeæsker
  • Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    Endnu en HP Indigo 7900 hos Addbrand i januar

    tryk-og-print ›Med investeringen i endnu en HP Indigo 7900 leveret at Visutech øger den svenske producent at tryksager, Addbrand, kapaciteten og effektiviteten