Agfa sætter fokus på offsettrykt emballage med ny konference
Et dusin industrieksperter fra både egne og eksterne rækker gav på Agfas europæiske event, Offset Packaging Value Conference, deres bud på, hvordan en tilgang med øje for mere bæredygtige løsninger, effektiviseringen af produktionsprocesserne og udnyttelse af nye teknologistiske og smarte landvindinger kan skabe vækstmuligheder og konkurrencefordele inden for udviklingen af emballage trykt på offset-maskiner
Ud over eksperterne og Agfas egne folk var både Agfas eksisterende og potentielle kunder, fagpressen og andre interessenter med til seancen, som blev afholdt på Quartier Papier i Bruxelles den 29. november
Med fokus på at være lydhør over for forandringer ved at udvikle sig med markedet, satte Agfas eksklusive begivenhed tonen an for offsetemballageindustriens fremtid, med sin engagerede blanding af præsentationer, der omhandlede de mange udfordringer og hurtigt skiftende tendenser, som hele emballageværdikæden står over for.
Hovedtaler Kevin Jackson, som er grundlæggeren af The Experience is the Marketing, holdt et inspirerende indlæg om betydningen af brandløfter og brandadfærd.
Markedsindsigter kom fra industrieksperten Eddy Hagen fra Insights4Print, som diskuterede hemmelighederne bag brandfarver og faldgruber i farvestyring, og Sean Smyth fra Smithers, som gav en detaljeret analyse af emballageindustrien og offsettryks rolle. Sascha Fischer fra Koenig & Bauer belyste den igangværende udvikling inden for offsettrykmaskiner til emballage.
Dedikeret til bæredygtige løsninger
Bæredygtighed var et tilbagevendende tema i løbet af dagen med flere indlægsholdere, der understregede, hvordan implementering af Agfas ECO3-løsninger kan reducere omkostningerne og hjælpe med at begrænse CO2-udledningen fra emballageproduktion.
Sue Tait, Global Head of Governance & Sustainability hos marketingproduktionsbureauet Tag, forklarede, hvordan virksomhedens cloudbaserede PressTune-løsning fra Agfa giver brands mulighed for at logge af på printjob eksternt, mens Laetitia Reynaud, Policy Advisor hos Intergraf, dykkede ned i reglerne i European Green Deal og konsekvenserne for emballagetrykkerier i forhold til EU-Kommissionens mål om at gøre Europa klimaneutralt i 2050.
Værdikonference
Kunder blandt eksperterne bakkede også op om Agfas ECO3-løsninger med indlæg der forklarer de økonomiske og økologiske gevinster, der kan opnås ved at automatisere pladehåndtering med ny robotteknologi og lavere blækforbrug med de avancerede softwareløsninger SolidTune og SPIR@L.
- De bæredygtige løsninger, vi tilbyder inden for ECO3-rammen, giver emballageindustrien muligheder ved at adressere smertepunkterne for offsettrykkerier, så de kan opnå den afgørende konkurrencefordel, sagde Guy Desmet, Head of Marketing Offset Solutions.
- Ud over at tilbyde innovative løsninger, er det dog lige så vigtigt, at vi arbejder tæt sammen med vores kunder for at støtte dem, så de kan opnå den bedst mulige TCO.
Planetens fremtid var på dagsordenen igen under aftenmiddagen, hvor Sarah Parent, administrerende direktør for Go Forest, gav en keynote om Retopia-partnerskabet, som arbejder på at plante en million træer for at forbinde Atlanterhavsskoven igen. For yderligere at demonstrere sit engagement i bæredygtighed har Agfas Offset Solutions-division lovet at plante 3.333 kvadratmeter træer i Brasilien, som vil skabe ECO3-skoven.
Kommer fremtiden i møde
Hos Agfa var man da også glade for den succesfulde feedback deltagerne gav Value Conference, da det viser, at branchearrangementer med en holistisk tilgang giver reel værdi for deltagerne.
- Som den første i en række af Agfa-begivenheder dedikeret til det pulserende og voksende emballagemarked, har vi nu etableret et forum for diskussion og vidensdeling, som vi kan udvikle, og dermed skabe fremtidige fordele for alle vores kunder, kommenterede Joan Vermeersch, VP Marketing og teknologi hos Agfa .
Han tilføjede:
- Den indledende konference blev skabt af Offset Solutions-divisionen, som snart vil blive en selvstændig virksomhed med et nyt navn, efterhånden som ejerskabet overgår til Aurelius Group i 1. kvartal 2023. Vi vil dog i de kommende udgaver udvide konferencens omfang så omfanget rækker videre ud end offset.
-hawin