Scanpack er tilbage – i topform
Emballagemessen Scanpack tegner med over 400 udstillere rigtigt godt. Med stort international deltagelse, højt profilerede foredragsholdere, sociale aktiviteter og nye tiltag, der illustrerer emballageindustriens fremtidige vej, er der lagt op til en spændende messe i Göteborg i næste uge
- Hjertet i arrangementet er selvfølgelig alle udstillerne og de besøgende. Det er dem, der sammen skaber den fantastiske stemning, siger Anna Lena Friberg, Business Manager for Scanpack.
Scanpack blev sidst arrangeret i 2018. Efter at være blevet udskudt sidste år er det endelig tid til næste udgave af messen.
‘The packaging event for a new era’ er titlen på dette års arrangement, der finder sted den 4.-7. oktober 2022 i Swedish Exhibition & Congress Centre i Göteborg. Anna Lena Friberg er da også fuld af forventning.
- Der er stor interesse for messen i industrien. Alle ser ud til at blive inspireret af muligheden for igen at mødes, netværke, få inspiration og komme i gang med deres forretninger.
Fem temaer
Årets udstilling har et tætpakket program, og mere end 400 udstillere fra omkring 20 lande her booket stande. Arrangementet er fokuseret på fremtiden for emballageindustrien, som bliver afspejlet i årets temaer: Nye trends, nye materialer, innovationer, bæredygtighed og digitalisering.
Arrangøren satser på, at hovedscenen vil tiltrække mange besøgendes opmærksomhed. En række spændende foredragsholdere deler og formidler deres viden og indsigt i en lang række temaer og problemstillinger i branchen. Alex Henriksen, CEO for Tetra Pak North Europe, Wim Vouters fra DS Smith, Mike Baxter fra Berry Global, repræsentanter for H&M og ICA og Martina Bonnier, chefredaktør for Vogue Scandinavia, som har indgået et strategisk partnerskab med Stora Enso, bidrager alle med indlæg på hovedscenen.
Scanpack byder endvidere på to nye fora: Scanpack Summit og Scanpack Pioneers.
- Med Summit skaber vi en strategikonference med et internationalt perspektiv for beslutningstagere i erhvervslivet og for den politiske arena. En af hovedtalerne er Märtha Rehnberg, politisk økonom i tænketanken DareDisrupt, som fortæller om forbrugermagtens indflydelse på morgendagens emballageindustri, forklarer Anna Lena Friberg.
Matchmaking for nye forretningsmuligheder
Scanpack Pioneers er en fremtidsorienteret arena med fokus på innovation, cirkulære løsninger og casepræsentationer, hvor start-ups møder etablerede virksomheder og den akademiske verden. Blandtudstillerne deltager blandt andet Billerud, Stora Enso, Nordisk Bioplastforening, SIS, A Good Choice, Liplidog Micvac.
Formålet er at illustrere løsninger, der kan give et konkret fremtidigt bidrag inden for områder såsom klimasmart emballage og nye materialer og teknologier. Altså løsninger, der endnu ikke er blevet kommercialiseret, men som måske snart bliver det.
- Hovedsagen for Pioneers arena er forretningsudvikling. Matchmaking mellem etablerede virksomheder og start-ups er en vigtig del af konceptet. Vi samler parterne, som ellers måske ikke har et forum at mødes i, og åbner dermed døren til nye forretningsmuligheder, understreger Anna Lena.
En anden nyhed på årets Scanpack er overrækkelsen af priser til vinderne af emballagekonkurrencen Packnorth Award. Innovative emballageløsninger vil blive anerkendt i 37 kategorier, hvor vinderne modtager deres priser på hovedscenen.
Netværk er vigtigt
Frokostkonferencen Pack@lunch vender tilbage til årets Scanpack, som også har et rigt udvalg af sociale aktiviteter. Med en After Work-samling hver eftermiddag-aften i lobbybaren i Gothia Towers er der også masser af muligheder for at mingle efter dagens dont på selve udstillingen.