Minister præsenterer kritiseret velfærdsmærke

Minister præsenterer kritiseret velfærdsmærke

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil selv servere svinekoteletter til kunder i to butikker, når regeringens nye dyrevelfærdsmærke på onsdag kommer i kølediskene. Svinemærket har mødt stor kritik fra Dyrenes Beskyttelse, Forbrugerrådet Tænk og Coop, som vil have sit eget mærke.

Fra denne uge kan danskerne købe  svinekød mærket med det nye, omdiskuterede, statslige dyrevelfærdsmærke.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen præsenterer selv mærket på onsdag den 24. maj, hvor han vil tilberede og servere koteletter med 'tre hjerter' for kunderne i Meny på Amager og i Føtex Food i det indre København.

Til arrangementet vil ministeren desuden løfte sløret for at udvide Dyrevelfærdsmærket til endnu flere produkter. 

Dyrevelfærdsmærket er udviklet i samarbejde med DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd og Danske Slagtermestre, Den Danske Dyrlægeforening, Lidl og Aldi.

Hverken Coop-koncernen, Dyrenes Beskyttelse eller Forbrugerrådet Tænk giver dog ikke meget for mærket, som kun gælder for svinekød og som med markeringen fra een til tre stjerne vise, om grisene kommer fra en gård, hvor der er bedre dyrevelfærd end i de traditionelle, konventionelle svinebesætninger.

- Det er en god idé at få en mærkningsordning, der fremmer dyrevelfærd. Men det, der er blevet fremlagt, er alt for svagt, mener koncerndirektør i Coop, Jens Visholm og uddybder:

- Det giver ikke mere reel velfærd for dyrene, og konsekvensen bliver desværre, at forbrugerne føres bag lyset. Minimumkravene til de et- og to stjernede produkter er simpelthen for lave.

Seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk, Camilla Udsen supplerer:

- Man burde opgradere og nøjes med at give en enkelt stjerne til de produkter, som man nu vil give to stjerner.

Ifølge koncerndirektør Jens Visholm havde Coop helst været med i en fælles ordning.

- Men når ministeren ensidigt vælger at lytte til industrien, og sidder forbrugerne, dyrene og toneangivende ngo'er overhørig, så er vi nødt til at reagere, som vi gør, siger han.

Coop er i øjeblikket i dialog med en række ngo'er, som kan hjælpe virksomheden med at definere de nærmere kriterier for ordningen.

-lipe

22/5 2017
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret