Hvem køber hvad på nettet?

Hvem køber hvad på nettet?

Børnefamilierne er de flittigste netshoppere, det grå guld bruger flest penge og de unge køber tøj på nettet. Det viser analyse fra FDIH, der har kortlagt danskernes e-handelsforbrug

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

Det er endnu en gang de midaldrende forbrugere, der skal have en særlig stor tak fra danske netbutikker. Gruppen med forbrugere i alderen fra 51 til 64 år har nemlig for alvor taget nettet til sig, og de er ikke bange for at åbne den digitale pung. Det grå guld står således for næsten en tredjedel (28 %) af det samlede danske netforbrug.

Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:

- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet.

De midaldrende klikker ifølge analysen på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kr. pr. køb. Dermed har de det højeste gennemsnitsforbrug. Til sammenligning trykker børnefamilierne køb fire gange om måneden, hvor de handler for 870 kr. pr gang.

De digitale unge mangler købekraft

Der bliver ofte talt om de digitale unge, der ubesværet bevæger sig rundt på nettet, hvor de shopper, deler og liker. FDIHs analyse viser dog, at de unge blot står for en tiendedel af alle handler og syv % af det samlede forbrug. Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det dog ikke et udtryk for manglende digitalisering hos de unge:

- Det økonomiske råderum hos ungdommen er mindre end hos mange af de andre grupper, og så har de nogle andre behov. Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer. Der er med andre ord ingen grund til at bruge penge, man ikke har, på ting, man ikke har behov for.

Forbrugereksperten understreger også, at de ældres forbrug smitter af på de unge:

- Det kan godt ske, at det er mor, der bestiller rejsen, eller farfar, der køber computeren, men ofte så inviterer de jo sønnike og svigerdatter med på turen til Toscana eller sender computeren videre.

-hawin

1/3 2017
  • Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    Plastic Change: Nordisk rapport undervurderer plastikforurening

    andet ›For nylig blev en ny nordisk rapport om verdens plastikforurening præsenteret i forbindelse med FN´s 78. generalforsamling i New York, men rapporten mangler de nødvendige løsninger, mener miljøorganisationen
  • Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    Forbrugere interesseret i CO2-neutral hjemmelevering

    andet ›Descartes Systems Group har udgivet sin nye globale forbrugerrapport. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer
  • Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    Nu kan du pante tæt på genbrugspladsen i Næstved

    andet ›Dansk Retursystem åbner og tester en pantstation ved siden af AffaldPlus’ genbrugsplads i Næstved
  • Affald fra showroom bliver genanvendt

    Affald fra showroom bliver genanvendt

    andet ›Körber Supply Chain i Arden lancerer et nyt initiativ med fokus på genanvendelse af store mængder affald fra deres showroom, der ellers ville være blevet destrueret. I samarbejde med den landsdækkende miljøvirksomhed, Marius Pedersen, vil Körber nu tackle denne udfordring
  • Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    Pop-up emballagemesse stiller skarpt på forbrugerindflydelse

    andet ›Torsdag den 14. september inviterer Scanpack Pop-up 2023 til engdagssmesse i Göteborg under overskriften: Forbrugernes påvirkning/indflydelse på udviklingen af emballage. Dagen byder på oplæg og debatter om bl.a. hvordan forbrugerne agerer i købsøjeblikket, hvilken rolle, emballagen spiller og hvordan producenter kan opnå kundeloyalitet samtidigt med øgede miljø- og bæredygtighedskrav
  • Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    Skæve, frasorterede grøntsager opgraderes til plantebøffer

    andet ›Med lige knap 15 mio. kr. i tilsagn og en gammel, asiatisk fermenteringsteknik vil GUDP-projektet SOLID-PRO give frasorterede grøntsager en ny chance for at blive et eftertragtet og klimavenligt måltid
  • Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    Michael Bayer Thomsen bliver ny formand for klimapartnerskabet for produktionsvirksomheder

    andet ›Den nye formand, som er udpeget af regeringen, bliver medlem af Grønt Erhvervsforum, som på vegne af sektoren leverer input og rådgivning til regeringen om den grønne omstilling. Michael Bayer Thomsen, bestyrelsesformand i Letbek og næstformand i Plastindustrien overtager fra CEO i Danfoss, Kim Fausing
  • Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    Lukket plastkredsløb til genanvendelse af plastemballage går på vingerne

    andet ›Emirates introducerer i denne måned et nyt tiltag for at håndtere luftfartsselskabets millioner af plastbakker, skåle, emballage til snacks og madvarer m.m. ombord. Fremover vil de mange typer af plastik blive håndteret lokalt og genanvendt til nye skåle, bakker og flasker i stedet for at blive kasseret