
3 tips til en mere bæredygtig levering
ANNONCE: Erhvervslivet har af gode grunde stor fokus på at reducere virksomheders CO2 aftryk og føre en mere bæredygtig strategi.
Der er mange måder, en virksomhed kan forbedre deres processer og samtidig blive mere miljøvenlige. Vi har derfor samlet 3 tips til en mere bæredygtig levering. Læs med forneden.
1. Fremtidens elektriske levering
E-handel er det hurtigst voksende detailmarked i Europa, og dette betyder, at der derfor er et større behov for, at flere virksomheder går over til mere bæredygtige løsninger i forbindelse med deres levering. De skal altså ikke kun sørge for at ordren kommer hurtigt frem ubeskadiget. De skal også sørge for at leveringen bliver transporteret mere bæredygtigt og at emballagen også er miljøvenlig.
Miljøvenlig emballage skal forstås som indpakning, der er let at genbruge, og anvender så meget genanvendt materiale som overhoved muligt. Det skal produceres af vedvarende energi og være sikker for enkeltpersoner og miljøet.
Et kriterie for miljøvenlig emballage skal kunne gå ind under mindst 1 af disse 3 mulige kategorier, og burde gerne sættes som en standard for alle moderne virksomheder i dag:
- Det kan genbruges
- Det kan genanvendes
- Det er biologisk nedbrydeligt
2. Den alternative levering
Som virksomhed handler det om konstant at genopdage sig selv, samt at finde nye og bedre måder at gøre tingene på. Man behøver ikke at genopfinde den dybe tallerken. Nogle gange kan det være så simpelt som, at tilbyde en alternativ leveringsmetode.
Dette kunne eksempelvis være i form af at tilbyde afhentning, såvel som standard levering på sine internetordre. Hvis du i forvejen benytter et leveringscenter eller har store varehus, så kan du med fordel tilbyde dine kunder valget imellem levering med post og hent-selv i varehus. Mange kunder bliver glade over dette alternativ, eftersom de nu har muligheden for at få deres ordre samme dag.
Dette er bl.a. noget som virksomheden Profil Metal benytter sig af, der sælger profilerede stålplader til diverse tag- og facadeprojekter. Her giver de kunden mulighed for at vælge imellem levering og afhentning. Dette giver dem besparelser i de ordre, der ellers skulle fragtes til kunden, og det gør også at deres CO2 aftryk bliver mindre.
3. Den effektive afsending
Den effektive afsending behøver ikke altid at indbefatte nye smarte elektriske leveringsmaskiner og lignende. Det kan også komme af, at man effektivisere sine eksisterende processer i virksomheden.
Mange e-handels virksomheder sender dagligt et stort antal pakker ud til diverse forbrugere. Det er dog varierende, hvor effektive de er med at samle deres levering. Dette er nemlig en rigtig god metode til at spare på miljøaftrykket. Ved at sende en stor mængder pakker samlet et par gange om ugen i stedet for at sende en fair mængde hver dag, så kan der spares på miljøaftrykket.
Dette er bl.a. noget der ofte ses i forbindelse med Black Friday, der tit udvikler sig til Black Weekend, og nogle gange også Cyber Monday. I en periode hvor der kommer mange ordre, så er det mere effektivt at sende samlet frem for hver for sig. Dette er et spændende element at kigge efter, og du kan her finde en masse eksempler på kommende Black Friday tilbud.
Vejen til mere bæredygtige løsninger er mange, og svaret ligger givetvis i en kombination af flere løsninger. Det mest væsentlige er, at virksomheder begynder at implementere ledige løsninger og forbrugerne begynder, at efterspørge dem. På denne måde kan vi alle gå en mere bæredygtig udvikling i møde.