Unge skal lære at pante mereFoto: Dansk Retursystem

Unge skal lære at pante mere

WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola vil med bl.a. en 'pant-koncert' støtte de unge forbrugere til gode pantvaner og sikre, at mindre emballage ender i naturen. Selv om vi her i langt er gode til at pante, ender 170 millioner pantflasker og dåser uden for det danske retursystem

I Danmark anser vi os selv for at være verdensmestre i at pante, og hele 92 procent af vores brugte flasker finder vej tilbage i vores retursystem. Alligevel ender otte procent, det vil sige 170 millioner flasker og dåser hvert år uden for retursystemet, fordi de ikke afleveres i flaskeautomaten, og antallet er over de seneste år stagneret.

Det er et problem, lyder det fra Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden, der sammen sætter fokus på vigtigheden af, at panten kommer i retursystemet og ikke ender i naturen.

På Jordens Dag den 22. april stod de bag en konference på Københavns Erhvervsakademi (KEA), for at stille skarpt på natur, biodiversitet og cirkulært forbrug med oplæg fra blandt andre Alexander Holm fra Den Dyriske Time og Anders Morgenthaler.

 Konference på KEA den 22. april. Foto: Mads Tranæs

Udover de deltagende studerende på KEA blev konferencen live streamet for flere hundrede gymnasieelever i landet.

-Vi er glade for at bidrage til støtte de unge forbrugere, så de får en forståelse for vigtigheden af genbrug og genanvendelse. Uden den forståelse blandt de nye forbrugere vil vi ikke lykkes med at skabe en cirkulær økonomi for vores emballage, der udgør 40 procent af vores CO2-udslip, siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør hos Coca-Cola Danmark. Coca-Cola Danmark har et mål om at opnå 100 procent returrate inden 2030.

Mette Boye, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden, understreger vigtigheden af, at ingen emballage ender i naturen:

-Affald i naturen er et enormt problem i Danmark og globalt. Det påvirker vores drikkevand, havmiljø og dyr. Heldigvis ved vi, at de unge er opmærksomme på at passe på vores fælles planet, og derfor håber vi, at vi sammen med Coca-Cola kan være med til at sikre, at vi i fremtiden får endnu mindre emballage i naturen, siger hun.

I skraldespanden, på gaden eller i det offentlige affald
Dansk Retursystem har kortlagt forbrugernes adfærd og bekræfter, at panten uden for retursystemet risikerer at ende i naturen:

-Fra vores kortlægning af forbrugernes pantadfærd, har vi erfaret, at noget af den pant, der ikke kommer retur, så det kan blive genanvendt, ryger i skraldespanden derhjemme, eller ender på gaden eller i det offentlige affald, når især de unge færdes i bybilledet med flasker on-the-go, på vej til og fra uddannelsesinstitutioner eller når de er i byen, forklarer Anne-Mette Bundgaard, kommunikations- og brandingchef i Dansk Retursystem.

Kendte danskere og pant-koncert skal flytte de unges pantvaner
Foruden konferencen på KEA fortsætter WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola med sammen at sætte fokus på vigtigheden af at pante med en 'pant-koncert' den 13. maj i Byhaven i København, hvor adgangsbilletten er en pantkupon på mindst 50 kroner. Koncertgæsterne her kan se frem til optrædener fra de danske musiktalenter Mina Okabe og Mumle.

Derudover sætter kendte danskere i uge 17 fokus på pant-initiativet via Instagram med en opfordring til de unge om at indsamle og ikke mindst indlevere deres pant. Beløbet fra den indleverede pant kan man donere til WWF Verdensnaturfonden og organisationens arbejde for blandt andet at sikre en plastikfri natur.

-lipe

 

 

26/4 2024
  • Økologien udvikler sin position i foodservice

    Økologien udvikler sin position i foodservice

    emballage ›Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 % i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 %
  • Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    emballage ›Hansgrohe Group vil skifte al ny produktemballage på sine tyske fabrikker til pap og papir inden udgangen af 2025. Der vil kun blive brugt pap- og papirdele, der er 100 % genanvendelige
  • Scanpacks konferenceprogram er klar

    Scanpacks konferenceprogram er klar

    emballage ›Konferenceprogrammet for Scanpack, Skandinaviens største emballagemesse, som finder sted på Svenska Mässan i Göteborg den 22.-25. oktober, er blevet offentliggjort.
  • Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    emballage ›Tentoma har installeret en RoRo StretchPack pakkemaskine til indpakning af isoleringsplader hos UNISOL SA i Grækenland
  • Nyt kulturfænomen hos Arla

    Nyt kulturfænomen hos Arla

    emballage ›A38 har været på danskernes morgenbord siden 1938. Nu får den velkendte serie af syrnede mælkeprodukter fra Arla et nyt navn og look: Arla Cultura A38
  • En æggende fremtid forude

    En æggende fremtid forude

    emballage ›DAVA Foods Denmark, som producerer og sælger friske æg og pasteuriserede ægprodukter til detail og foodservice præsterer overskud for 2023 – og er klar til fremtidens udfordringer
  • 'Byg-plast' er på trapperne

    'Byg-plast' er på trapperne

    emballage ›Et nyt materiale lavet af stivelse fra byg og fibre fra sukkerroer har set dagens lys på Københavns Universitet. Materialet er stærkt og bliver til kompost, hvis det havner i naturen. På sigt kan være med til at bremse den massive plastikforurening og mindske klimaaftrykket fra plastproduktionen, håber forskerne bag opfindelsen
  • Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    emballage ›Smurfit Kappa investerer over 30 millioner euro i Spanien for fortsat at reducere CO2-udledninger og øge cirkulariteten i produktionsprocesserne på papirfabrikkerne i Sangüesa og Nervión