Papiromslag reducerer klimapåvirkning med 42 procent

Papiromslag reducerer klimapåvirkning med 42 procent

Mondi har fået gennemført en livsivscyklusvurdering (LCA) for sin papirbaserede Hug&Hold-løsning til drikkevarer for at sammenligne miljøpåvirkningen med konventionel krympefolie af polyethylen med lav densitet

Hug&Hold er en papirbaseret og fuldt genanvendelig omslagsløsning, der erstatter krympeplast på PET-flaskernes flerstykspakker.

Den består af to elementer; et omslag af kraftpapir, der giver sikker transport, og et bærehåndtag af bølgepap, der holder flaskerne fast om halsen, og som har et integreret håndtag, der gør det nemt og sikkert at bære pakningen.

Nu har Mondi fået gennemført kritiske og ISO-kompatible LCA'er for at vurdere produkternes livscykluspåvirkning ved hjælp af Environmental Footprint (EF)-metoden.

I alt 16 indikatorer er blevet vurderet, fra anskaffelse af råmaterialer og produktion til behandling efter endt levetid (typisk bortskaffelse i EU27).

Vurderingen viser ifølge Mondi, at Hug&Hold har lavere påvirkninger i kategorierne klimaforandringer, brug af fossile ressourcer, fotokemisk ozondannelse, forsuring, ioniserende stråling, vandforbrug og eutrofiering af ferskvand.

Det samlede CO2-aftryk ved en sixpack med 1,5 liters PET-flasker er 43 % lavere end den gennemsnitlige LDPE-krympefolie af ny plast og 15 % lavere end LDPE-krympefolie med 100 % genanvendt indhold.

Silvia Hanzelova, Sales Director Speciality Kraft Paper, Mondi, siger:

-Mondi værdsætter uafhængige kritiske vurderinger og en datadrevet vej til at hjælpe kunderne med at vurdere deres produkters miljøpåvirkning. Denne LCA på Hug&Hold lever op til det.

Hun tilføjer:

Resultaterne spiller en vigtig rolle i vores kunders beslutningsproces, hvilket sikrer, at vi bliver ved med at skabe bæredygtige løsninger i overensstemmelse med vores MAP2030 (Mondi Action Plan 2030)-forpligtelser og leverer effektive og kreative løsninger - der er bæredygtige i deres design og vellykkede i deres anvendelse.

Mondi afholder et live webinar om markedet for drikkevareemballage inkl. Hug&Hold og dets bæredygtighedsfordele den 5. juni 2024 kl. 14.00.

Læs mere om det her

-lipe

28/5 2024
  • Nyt kulturfænomen hos Arla

    Nyt kulturfænomen hos Arla

    emballage ›A38 har været på danskernes morgenbord siden 1938. Nu får den velkendte serie af syrnede mælkeprodukter fra Arla et nyt navn og look: Arla Cultura A38
  • En æggende fremtid forude

    En æggende fremtid forude

    emballage ›DAVA Foods Denmark, som producerer og sælger friske æg og pasteuriserede ægprodukter til detail og foodservice præsterer overskud for 2023 – og er klar til fremtidens udfordringer
  • 'Byg-plast' er på trapperne

    'Byg-plast' er på trapperne

    emballage ›Et nyt materiale lavet af stivelse fra byg og fibre fra sukkerroer har set dagens lys på Københavns Universitet. Materialet er stærkt og bliver til kompost, hvis det havner i naturen. På sigt kan være med til at bremse den massive plastikforurening og mindske klimaaftrykket fra plastproduktionen, håber forskerne bag opfindelsen
  • Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    emballage ›Smurfit Kappa investerer over 30 millioner euro i Spanien for fortsat at reducere CO2-udledninger og øge cirkulariteten i produktionsprocesserne på papirfabrikkerne i Sangüesa og Nervión
  • Plastpallerne kommer

    Plastpallerne kommer

    emballage ›Smart Retur vil erobre Danmark med plastpaller. Første stop er et nyt partnerskab med Rema Distribution og målet er at lukke aftaler på plastpaller med 75 procent af grossisterne i dagligvarehandlen i Danmark i løbet af i år
  • Mere miljø for pengene

    Mere miljø for pengene

    emballage ›En mere strømlinet indsamling for emballageaffald gør tilgangen til producentansvaret nemmere og billigere og gavner også miljøet. Det er holdningen hos Vana, som mener at de meget forskellige løsninger og priser for affaldsindsamlingen fra kommune til kommune begrænser mulighederne for at sikre bl.a. højere kvalitet i genanvendelsen
  • Bilkakunder sender pantpenge videre til gode formål

    Bilkakunder sender pantpenge videre til gode formål

    emballage ›Bilkas 18 varehuse på tværs af landet har sammen med kunderne støttet 18 forskellige klubber, foreninger og andre gode formål med pantpenge. Det seneste halve år er det blevet til knap 200.000 kroner
  • Distributionsomlægning i Carlsberg Danmark skaber 9.000 ledige kvadratmeter

    Distributionsomlægning i Carlsberg Danmark skaber 9.000 ledige kvadratmeter

    emballage ›I Taastrup, et af hovedstadsområdets mest centrale industri- og logistikområder, udlejer Carlsberg Danmark i samarbejde med Colliers 9.000 kvadratmeter i toldfrit område