3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre

3D-print produktion i industriskala eller hurtige prototyper i de rigtige materialer kan skabe en lys fremtid for de virksomheder, som tør ruske op i deres fasttømrede arbejdsprocesser.

Den sjællandske plastvirksomhed Carmo har gennem et udviklingsforløb med techfonden Dansk AM Hub oplevet, hvordan implementeringen af Additive Manufacturing kan ændre arbejdsprocesser markant.

- Forløbet hos Dansk AM Hub gav os en mulighed for at se på vores virksomhed med friske øjne, og processen fik os til tænke, hvordan teknologien kan supplere eller disrupte vores arbejdsprocesser.

- Med 3D-print har vi fået en strategisk muskel, der giver os en mere fleksibel produktion og har banet vejen for nye vækstområder.

- 3D-print er på den måde gået hen og blevet en del af virksomhedens DNA, siger Claus Ishøy, ceo hos Carmo.

En grundpille i Carmos produktion er Rapid Prototyping. Ved at bruge en kombination af 3D-print og sprøjtestøbning kan virksomheden udarbejde prototyper på en til to dage. Tidligere kunne det tage to til seks uger.

Baner vejen for AM-integration i Danmark
Succesen med den nye teknologi kommer ikke kun Carmo til gode.

Fonden Dansk AM Hub er stiftet for at udbrede kendskabet til og brugen af additive manufacturing, og erfaringerne fra samarbejdet med Carmo står nu som på et godt eksempel på en succesfuld implementering og udnyttelse af industriel 3D-print i produktionen.

- Projektet har været lærerigt i forhold til, hvordan man indtænker AM i en virksomhed både strategisk og operationelt.

- Teknologien kan ikke stå alene som et værktøj, der effektiviserer produktionen, men tænkes ind i en strategi for virksomhedens udvikling.

- Virksomhederne skal lære at tackle deres problemstillinger på helt nye måder, siger Frank R. Lorentzen, direktør for Dansk AM Hub, som har dannet parløb med Carmo under hele processen.

Grønne ambitioner
I en tid med større fokus på ESG og grøn produktion er der god grund til at kigge på AM, der kan have stor indflydelse på virksomheders arbejde med den grønne omstilling.

Hos Carmo, som er engageret i FN-initiativet Science Based Targets, har de en ambition om at sænke deres emissionsudledning i scope 1 og 2 med 50 procent inden 2030.

- AM er helt grundlæggende med til at effektivisere og reducere vores spildproduktion.

- Samtidigt kan vi med teknologien i højere grad estimere hvor meget CO2 vi udleder, og derfor kan vi også hurtigt udvikle alternative løsninger, der udleder betydeligt mindre.

- Vi har udviklet en CO2-beregner til netop dette formål, understreger Claus Ishøy.

I Dansk AM Hub ser de også en lys, grøn fremtid for danske produktionsvirksomheder, der omfavner Additive Manufacturing.

- Danmark er lige nu et foregangsland i Norden, når det kommer til at tænkte bæredygtighed i AM-integration. Den førerplads skal vi beholde.

- Vi håber, at Carmos succes kan være med til at motivere flere SMV’er og startups i Danmark til at eksperimentere med disse nye teknologier i fremtiden, siger Frank R. Lorentzen.

-hawin

7/11 2024
  • UV-innovation over hele linjen

    UV-innovation over hele linjen

    tryk-og-print ›Fra 3. til 5. juni 2025 præsenterer hubergroup Print Solutions sit brede udvalg af fremtidsorienterede UV-printløsninger på IST UV Days 2025 i Nürtingen
  • HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    HP præsenterer ny chatbot til trykproduktion

    tryk-og-print ›HP Nio er navnet på kunstig intelligens-agenten, der er en af flere nye funktioner i HP’s software og platforme. Den skal gøre det nemmere for trykkerier at automatisere arbejdsgange
  • Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    Canon afslører flere nyheder i sin storformatportefølje på FESPA

    tryk-og-print ›Tjek Canons seneste storformatnyheder ud på FESPA Global Print Expo 2025 i Berlin og oplev hvordan Arizona-, Colorado- og imagePROGRAF-printerne trykker på en række forskellige materialer
  • Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    Kommunikationsbranchen i den nye foranderlige virkelighed

    tryk-og-print ›Uforudsigelige, geopolitiske strømninger, krig og ændrede konkurrencebetingelser i Europa giver også kommunikationsindustrien nye udfordringer. Emnerne er derfor på dagordenen når GRAKOM afholder KOMM DAGEN i næste måned i Horsens
  • femina genopstår på papir

    femina genopstår på papir

    tryk-og-print ›Det var en fejl, at ugebladet femina sidste år udelukkende gik den digitale vej. Derfor vender bladet nu tilbage som månedsmagasin på print, samtidig med, at den digitale udgave bliver abonnementsbaseret i nyt format
  • Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    Roland DG øger hastigheden på UV-flatbed-printere i storformat

    tryk-og-print ›Leverandøren af digitale printløsninger, Roland DG har netop annonceret lanceringen af VersaOBJECT LO-640/300-serien af UV-flatbed-printere, der printer med høj præcision og i store mængder på et stort udvalg af substrater
  • Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    Fujifilm lancerer single pass-løsning og ny blækteknologi

    tryk-og-print ›En nyudviklet HS-printermodel 3000 til det brede publikum bliver sammen med den helt nye AQUAFUZE blækteknologi, der kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjetprint præsenteret på Fujifilms stand på FESPA i næste måned
  •  KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    KVIK går tilbage til fysiske kataloger

    tryk-og-print ›Kunderne vil gerne have et katalog i hånden, så efter flere år med en digitaliseret udgave har køkken-, bad- og garderobe-producenten valgt igen at trykke fysiske kunde-kataloger. Ifølge trykleverandøren er det en tiltagende tendens