Vedligeholdelsesfrie remme øger effektiviteten og mindsker omkostningerne
Unødvendige stop af produktionen på grund af vedligeholdelse er fortid med de nye drivremme, som Brammer A/S introducerer for MRO-markedet
Brammer A/S, der er storleverandør til industrien, har sendt to nye produkter på markedet, der skal være med til at øge produktionseffektiviteten hos virksomhedens mange kunder. Det handler om en opgradering af både kile- og tandremme fra Gates, der bliver brugt i de fleste industrier, og som er essentiel for mange producenter.
Den nye kilerem Quad-Power 4 har den højeste temperaturskala på markedet, da den kan arbejde i ekstremt kolde områder fra minus 50 grader til ekstrem varme på op til 130 grader. Det er lidt af en opgradering, i forhold til tidligere modeller hvis skala gik fra minus 30 grader til plus 60 grader. Det er en ny type EPDM-gummi, der gør, at remmen ikke krakelerer ved de ekstreme temperaturer.
Mindre slid på produktionsudstyret
De nye forbedringer betyder, at kileremmens energieffektivitet kommer op på 98 procent, og levetiden er omkring 25.000 arbejdstimer, hvilket svarer til tre år ved 24 timers drift.
– De nye remme er 100 procent vedligeholdelsesfri. De beholder spændingen, og skal derfor ikke efterspændes, som en normal standardrem skal efter en vis køretid. Det sparer tid, fordi man som producent ikke er nødt til at stoppe produktionen til vedligeholdelse. Prisen er selvfølgelig højere, men man får også en energioptimeret rem, fordi man kan nedskalere ens nuværende drev til færre antal remme, hvor man før brugte otte kan man nu nøjes med måske fem remme. Det betyder, at man får en lavere vægt på kileremskiverne, og man kan derved undgå at skifte dem nær så ofte, forklarer Henrik Schmidt, der er Key Account Director hos Brammer A/S.
Tandrem modstår eksplosionsfare
Det er ikke kun kileremmen, der er blevet opgraderet. Der er også en ny tandrem på markedet: Poly Chain Carbon Volt. Det særlige ved den nye tandrem er, at den er ATEX-certificeret, der betyder, den er godkendt til produktionsmiljøer, hvor der er eksplosionsfare.
– Den kan gå ind og erstatte det kædetræk, som mange er afhængige af i dag. En kæde skal jævnligt smøres, men det er ikke nødvendigt med tandremmen. Derfor undgår man for eksempel i auto-og lakeringsindustrien, at der drypper olie ned i det nymalede. Tendensen er, at man gerne vil væk fra at bruge kæder, og i stedet indfører man de mere holdbare og driftssikre tand- og kileremme, uddyber Henrik Schmidt.
Ligesom med kileremmen er tandremmen også 100 procent vedligeholdelsesfri, og efter remmen er monteret, behøver man ikke at tænke mere på den, før den skal udskiftes.
-hawin