Tefcold opruster på produkter i mindre formater
Kølegiganten Tefcold lancerer mange nye køle- og fryseprodukter til butikker og små supermarkeder. En ekspert fra England er headhuntet til at samle det helt rigtige sortiment til kundegruppen
Den danske forhandler af køle- og fryseløsninger, Tefcold, opruster nu på et område, hvor den før har ladet konkurrenter tage førerpositionen. Mindre supermarkeder og dagligvarebutikker kan dermed se frem til en bred vifte af nye produkter skræddersyet til netop deres behov.
- Vi tog et grundigt kig på de små supermarkeders behov, og vi måtte anerkende, at vi simpelthen ikke havde de rigtige produkter. I dialog med branchen har vi derfor udviklet et solidt sortiment, som vi nu er klar til at lancere både i Danmark og på de internationale markeder, forklarer Jesper Kirkeby Hansen, der er CEO i Tefcold i Viborg.
Produkterne omfatter mange forskellige udgaver af diske og skabe med både køl og frys.
Erfaren nøgleperson
I bestræbelserne på at udvikle og sammensætte det bedst muligt sortiment, har Tefcold ansat den engelske ekspert i supermarkeders kølebehov, Mark Stratford. Med en erfaring som teknisk chef i Storbritanniens største supermarkedskæde, Tesco, har han indgående kendskab til supermarkedernes behov.
- Det stod hurtigt klart, at vores satsning kun ville lykkedes, hvis vi havde den rigtige knowhow. Når det kommer til supermarkeder, er salgsprocessen meget kompleks med mange ubekendte faktorer, og der er aldrig to ens projekter. I den proces har Mark Stratford været en nøgleperson lige fra udviklingen af produkter til coaching af salgsteamet, siger Jesper Kirkeby Hansen.
Mark Stratford er tilknyttet Tefcolds datterselskab, Interlevin, med hovedkontor lidt uden for Leicester i England.
Vi vælger at give den gas
Lanceringen af de mange nye produkter er sket i en tumultarisk tid med en pandemi, der har spændt ben for alle internationale samarbejder. Mens mange andre virksomheder har reageret med forsigtighed i de usikre tider, har Tefcolds ledelse haft en anden tilgang.
- Mange andre virksomheder er gået i fuldstændig 'sparemode', men vi vælger at give den gas og går i markedet med alle de her produkter. Vores største udfordring er at få vist produkterne frem, når det er de færreste, der har mulighed for at mødes ansigt til ansigt. Det er altså bare meget nemmere at overbevise kunderne, når de kan mærke kvaliteten og se de forskellige features, forklarer Jesper Kirkeby Hansen.
Han beretter dog om meget positive resultater på de forholdsvis få kundebesøg, det er blevet til indtil videre.
-lipe