3-Stjernet emballagenyhed med mindre plast

3-Stjernet emballagenyhed med mindre plast

Atria Danmark har netop lanceret en ny plastreduceret emballage til koncernens klassiske gule bordpakserie. Det vil spare miljøet for ca. 100 tons plast årligt

Salami, røget medister, kyllingepålæg…
De kendte pålægsvarianter har 30 år på bagen, og den den gule emballage er efterhånden også en klassiker. Nu får bordpakken imidlertid en opgradering.

Pålægsfabrikanten Atria Danmark, der står bag blandt andet 3-Stjernet, lancerer nemlig en ny emballage, der består af 25 pct. mindre plast.
- Vi har glædet os til at få den nye emballage ud i butikkerne. Det er et vigtigt skridt for os på vores rejse mod en mere ansvarlig fødevareproduktion, siger adm. direktør Svend Schou Borch og fortæller, at den nye emballage giver en samlet årlig plastreduktion på ca. 100 tons.

Genluk og genanvendt plast
På den nye pakke skifter Atria Danmark det gamle låg ud med en mere fleksibel folie med genlukfunktion
- Vi har gennem de sidste par år øget vores fokus på hvordan vi kan reducere vores forbrug af plastik. Med de mange produkter, vi hver uge producerer, kan selv en mindre reduktion gøre en stor forskel i vores plastforbrug, og dermed også vores CO2 aftryk, forklarer indkøbschef Frank Jensen.
Ud over at den nye emballage består af mindre plast, så er lige knap 50 pct. af emballagen af genanvendt plast, hvilket også hjælper på det samlede CO2 aftryk.

20 millioner pakker pålæg
De gule pålægspakker er en favorit i de fleste børnefamilier. Hvert år bliver der langet mere end 20 millioner eksemplarer over disken.
- I Danmark ligger langt det meste af vores plastforbrug på emballager fra 3-Stjernet. Den nye emballage har derfor stor betydning for vores klimaaftryk. Allerede nu arbejder vi på at videreudvikle emballagen, så den bliver mere miljøvenlig – og på sigt skal en større procentdel være af genanvendt materiale, forklarer Frank Jensen.

Om Atria
Atria Danmark er en førende fødevarevirksomhed i Danmark, som producerer forarbejdede kødprodukter, som pålæg, pepperoni toppings, pølser og bacon med produktionsfaciliteter i Horsens og Farre ved Give.

Produkt-porteføljen sælges primært under varemærkerne 3-Stjernet og Aalbæk Specialiteter til den danske retail og Foodservice samt til udvalgte eksportmarkeder.
Den danske forretningsenhed er med sine ca. 160 medarbejdere en del af Atria Plc, som med en omsætning på ca. 10 ia. DKK er en af de største fødevareproducenter i Norden.

-lipe

14/2 2020