Vinderne af #LABELicious 2020-2021 er fundet

Vinderne af #LABELicious 2020-2021 er fundet

FINAT, den europæiske sammenslutning for labelindustrien, offentliggjorde kort før jul vinderne af den anden udgave af sin #LABELicious konkurrence. Samtidig blev næste udgave skudt i gang

Konkurrencen, #LABELicious, der blev lanceret i 2019, er sat i verden for at udfordre studerende og unge fagfolk, der er interesserede i en karriere i labelbranchen, til at udfolde deres talent for at designe fremtidens labelløsninger.  

Efter udskydelse af bedømmelsen af kandidaterne på grund af Coronapandemien, er vinderne af 2020-2021-udgaven af konkurrencen fundet.

Det blev Sabrina Bento fra Portugal og Bjarne Castelein fra Belgien.

Prisuddelingen fandt sted umiddelbart forud for lanceringen af den næste udgave af konkurrencen, som kulminerer med en prisuddeling på Labelexpo Europe i slutningen af april 2022.

FINAT #LABELicious-konkurrencen er udviklet for at udfordre unge label- og emballagedesignere og ingeniører i hele Europa og for at skabe forbindelsen til den næste generation af talenter til den europæiske labelindustri.

Konkurrencen er på den måde et svar på en af topprioriteterne blandt virksomhederne i den europæiske labeltindustri: at tiltrække næste generations talenter inden for design, teknik og produktudvikling.

Efterhånden som industrien fornyer sig, er det nemlig bydende nødvendigt, at efterspørgslen på næste generation af unge professionelle med både traditionelle grafiske færdigheder og nye digitale færdigheder, forbliver aktiv.

2020/2021-udgaven: udformning af Genergise-brand
Efter lanceringen af konkurrencen på LabelExpo i 2019, planlagde FINAT at bruge mellemåret 2020 til den næste udgave som skulle nå ud til skoler og universiteter i udvalgte lande for at etablere lokale projekter.

På trods af Covid-relaterede forstyrrelser i uddannelsesprogrammerne modtog foreningen dog masser af opmuntrende svar.

Udfordringen til deltagerne i konkurrencen handlede om at løse opgaven med at udvikle et nyt brand og en ny produktlinje fra den fiktive virksomhed Humandate, en innovativ start-up, der tilbyder forbrugerprodukter, der skal øge livskvaliteten, og som er tilstræbt øget bæredygtighed.

Virksomheden lancerer et nyt brand, Genergise, der fokuserer på styrke og velvære for aktive og ansvarlige seniorforbrugere med en række fødevarer og plejeprodukter.

I samarbejde med FINATs spirende netværk af skoler og lokale projektpartnere og via sociale medier blev talenter inviteret til at omsætte den ambitiøse opfordring til etiket- og emballagedesign.

Modstandsdygtighed og beslutsomhed
Selvom 2020/2021-udgaven af #LABELicious var påvirket af pandemien er man i FINAT glad for at konkurrencen på trods af udviklingen fik entusiastisk opbakning fra elever støttet af motiverede og energiske lærere.

I alt blev der indsendt 118 bidrag via #LABELicious-portalen. Vinderne blev Sabrina Bento fra Portugal og Bjarne Castelein fra Belgien.

Sabrina Bentos indlæg bestod af en meget komplet og detaljeret brandidentitet. Og hos Finat hedder det at værket viser, i hvor høj grad dyb tænkning er involveret i fantastisk emballagedesign.

Samtidig dækker Genergise-brandets design, ifølge Finat, alle elementer af opdraget og bruges som et solidt grundlag, der kan anvendes på tværs af en bred vifte af materialer, emballageformer og produktlinjeudvidelser.

Det store udvalg af eksempler, som Sabrina har skabt, kombinerer sammenhæng og mangfoldighed med et stærkt fokus på bæredygtige emballageelementer. Genergise-brandet kommer dermed til live næsten uden begrænsninger i anvendelsesmulighederne for både labels og emballage.

Bjarne Casteleins indlæg udmærkede sig, ifølge Finat, ved sine rene designkvaliteter. Indlægget skilte sig ud i både enkelhedens kraft og den unge tilgang til et seniorpublikum.

Den udviklede brandidentitet udstråler energien fra Genergise-brandet, herunder et smart spil af mærkenavnselementerne 'Generation + Energise'.

Det inspirerende bud på brandemballage til seniorpublikum med et moderne design, balancerede stilelementer forbundet med sundhed og positiv kraft.

Ved at bruge et minimum af elementer til at skabe maksimal effekt for brandidentiteten, er løsningen et godt eksempel på kraftfuld emballage.

De næste vindere bliver udråbt på LabelExpo 2022 i Bruxelles
I forlængelse af prisuddelingen har FINAT lanceret den kommende paneuropæiske udgave af #LABELicious-konkurrencen, hvor vinderne bliver offentliggjort ved finalen den 28. april 2022 under LabelExpo Europe i Bruxelles.

Tilmeldingen til konkurrencen startede 1. december 2021 og løber frem til den 30. marts 2022.

-hawin

 

3/1 2022
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift